En varm lang dag

5 10 2010

This slideshow requires JavaScript.

En mer detaljert beskrivelse for spesielt interesserte fra helgens Barcelona ironman:

Kvelden før konkurransen føler jeg meg veldig varm og tørst. Jeg ligger  og vrir meg i sengen, men klarer omsider å sove litt mellom kl

1.30-4.00.  Matlysten er alltid  dårlig før en ironman.. Spisingen gjøres vanligvis unna ca 2.5t før start, og jeg trykker ned to store baguetter – en med nutella og banan, en med skinke, ost og avokado. Peanuttsmør klarer jeg ikke å få tak i. I tillegg drikker jeg en halv liter med Recoverydrikk for å sikre nok kalorier før start. Drøyt 1000 kcal er det jeg alltid prøver å få i meg før start.

På vei til startområdet møter jeg festglade mennesker på vei hjem etter en lang natt. Vår fest skal snart begynne selv om det ikke fest jeg tenker der jeg går med tørr munn, litt febervarm og med høy puls.. Det er fremdeles helt mørkt, mange mennesker vaser frem og tilbake, og fra høyttalerne hører jeg en spansk tale.

Sykkeldekkene pumpes, flasker fylles, og utstyrsboksen fylles med maxim-barer. (Typisk «Age-group» som bør ikke gjøres av proffe, er jeg blitt fortalt..Vel vel, det funker for meg med fem oppdelte barer som er godt saltet i etterkant).

Etter en kort løpetur og et siste dobesøk er det tid for å presse seg inn i våtdrakten. Det går også denne gangen, men er ganske tidkrevende og slitsomt! 15 min før start ropes vi opp og sluses inn i startbåsene. Det er relativt langt fra avlevering av klær/sko til start så jeg løper med sokker. Tidig på morgenen er sanden så kald !
Herreproffene starter 2 min før oss. Vi er et relativt lite felt ogJeg føler meg ikke så særlig pigg der jeg står sammen med de andre proff-jentene. Havet er mørkt og bølgene større enn dagene før. Allerede etter 100m er jeg alene der ute.. Fokuset er på taklengde og
frekvens, men det er vanskelig å manøvrere ute i bølgene. Det blir mye sikksakk-svømming og litt tap av fokus. Flere ganger kommer det en kajakk opp på siden av meg og peker siden jeg er litt ute av kurs.  Opp mot vendepunktet er jeg så mye ute av kurs at en båt med en sint mann og fløyte viser at jeg må svømme langt inn igjen for å runde.

Da jeg endelig kommer meg ut av vannet viser klokken ca 1.14. Jeg er forberedt på 1.15.Tungen er helt nummen etter alt saltvannet. Jeg drikker litt vann og skyller munnen godt. Inne i teltet hvor sykkelhjelm og sko var plassert dagen før, går det relativt greit. Av med våtdrakten, på med sko og hjelm og ut til sykkelen. «Race number» ? ,ropes det. Ååå, nei jeg har glemt nummeret  mitt! Så tilbake og ut igjen. På sykkelen viser klokken ca 1.20.

Sykkeløypa er relativt flat, bortsett fra noen små kneiker i starten på hver av de tre rundene. Wattmåleren og hastigheten viser rekordtall, men jeg føler meg bra og har mye å ta igjen. Jeg har syklet veldig bra tidligere i sjokk eller som straff (?) etter dårlig svømming. Etter ca 40 min  kjøring streiker wattmåleren. Enten er det batteriet ellerså har det skjedd noe  i hjulet. Det blir 180 km mutters alene i tempostilling 99.9% av veien. Jeg møter flere av de andre og ser misunnelig på at de kan ligge 7-15m bak foranliggende utøver. Å sykle alene er alltid
straffen for å svømme som Eddy the Eagle!

Under syklingen starter jeg med 0.75L lakrisrot-te, 0.5L kokosvann med banan og 0.75L maxim sportsdrikk. Jeg drikker ytterligere 3 x 0.5Ls flasker med sportsdrikk og to flasker med vann, dessuten tar jeg noen flasker vann og spyler meg med for avkjøling.

I vekslingssonen roper den danske landslagstreneren Krüger at jeg ligger som nr 8 og kan sikre meg pallen om jeg løper med normal fart. Av med hjelm, på med kompresjonsstrømper (nedrullet og dynket med talkum), på med sko og solskjerm og ut på 42.195 km løping, fordelt på fire runder. Ute av teltet møter jeg den svenske mesteren Ted Ås. Han ligger en runde foran meg,og vi løper sammen en knapp kilometer før han slipper. ryggen min. Mao ingen god dag for Ted og det skal vise seg at jeg passerer han like før mål.

Høy luftfuktighet og en temperatur på ca + 30 gjør at jeg føler meg både svimmel og ør. En kamp mot  klokken er neppe lurt i dag, så jeg prøver å løpe på følelsen. Rytmen kjennes bra og jeg kjøler meg ned meg så mye vann jeg får tak i. Uten hvit caps er solsteiken nådeløs,og min solskjerm hjelper ikke mye. Med unntak for 100m  under hovedveien ligger løpstraseen i steikende sol.

Ved runding er Krüger igjen  særdeles entusiastisk og sier at 2.plass kan være mulig om jeg fortsetter i samme fart. Nå bryr jeg meg ikke lenger så mye om plasseringer, men strever for å holde steget og rytmen. I tilegg til mange  heiarop får jeg også is fra en god venn! Det er utrolig deilig og gir bra avkjøling.  Tusen takk, Timo:D   En isbit i ryggen, en i ermet, en i hver hånd og en i munnen..

På 3. runde og 4.runde blir det dostopp som sikkert skyldes varmen.  Fire gel, sportsdrikk, cola og vann er hva  jeg  får i meg på løpingen i
tillegg til tre powershots (geleterninger fra ClifShots) som gir tilsammen ca
900 kcal.

I mål venter TV-kamera, radio, dopingkontrollærer og arrangøren med blomster.  Jeg føler meg ikke spesielt utmattet, bare varm. Når jeg forteller Lucie og Wenke (nr 1 og 2) at jeg snart skal lære meg å svømme, roper de i kor: NEI!!!  Jeg skal nå jobbe med saken 😉 Det må jo være morsommere å være litt mer med i konkurransen fra starten av. Jeg vil jeg vil – og skal få det til!!

Handlinger

Information

7 responses

5 10 2010
Tone

selvfølgelig får du det til!!! Jeg har trua:)))

6 10 2010
Kristin Lie

Det er flott du har trua 😀

5 10 2010
Fred Arthur

Det er som med lesinga, Kristin. Plutselig knekker du koden, og da er du der du rettmessig hører hjemme!

6 10 2010
Kristin Lie

Takk for det 🙂 Jeg lever i «trua» !!

6 10 2010
Sven Håland

Gratulerer med kjempeflott resultat! Spennende og underholdende å lese RR’en. Lykke til med vintretreninga/svømminga.

6 10 2010
Kristin Lie

Takktakk 🙂

12 10 2010
Anne E

Morsom beskrivelse av dagen din. Svømmingen kommer, en dag løsner det, og da skal de andre virkelig passe seg !!!

Legg igjen en kommentar

