4000 kcal – hvor vanskelig kan det være?

16 01 2011

Etter Johaugs rekordfart opp slalåmbakken i TdSki, ble de skrevet mye om kosthold, tynne idrettsjenter og hvor vanskelig det var å få i seg nok mat. De antydet at langrennsjentene trengte ca 4000 kcal pr dag for å holde vekten.
Hvis hovedinntaket av kacl er gjennom knekkebrød, blir det vanskelig 😉 Et knekkebrød har jeg sjekket at inneholder ca 40 kcal uten pålegg. Knekkebrød med agurk betyr at 100 stk må inntas pr dag – OK – det er vanskelig.

Med et normalt kosthold bestående av brødskiver med mye pålegg (!), god middag f.eks laks eller kylling med ris/poteter til og mellommåltider med frukt&nøtter er det lett 😀 Min mellommåltidsfavoritt er for tiden nøtteblanding fra Polly på 300g med salte valnøtter, mandler, rosiner med sjokolade og peanøtter. Den inneholder 1800 kcal og går lett ned i løpet av en liten time..
Energidrikk/-barer, restitusjonsdrikker etc gir jo også et lite supplement til dagens energiinntak.

Handlinger

Information

10 responses

17 01 2011
Tone Gregers

du er herlig! og et forbilde for oss alle. Spis, tren og vær GLAD! Kanskje du skulle begynne som kostholdsekspert for landslagt?

17 01 2011
Anne E

Helt enig både med deg Kristin og Tone 🙂
Hvor vanskelig kan det være med all den kompetansen de har tilgang til i tillegg…..

17 01 2011
Kristin Lie

Det er alltid greit å ha noe å skylde på…men unnskyldninger som «jeg har ikke tid» eller «jeg trener så mye at jeg ikke klarer å erstatte alt jeg mister gjennom treningen..» det er tull 😉 Det er snakk om planlegging. Men hvis de ikke vil, er det noe annet!

17 01 2011
Anne E

Vi er jo alle forskjellige, og noen er naturlige tynne uten at de hverken trener eller tenker på hva de spiser, når disse personer trener mye så kan det jo bli vanskelig å fylle opp lagrene….kankje ?
Så vi får være litt pragmatiske å åpne for at det er individuelle forskjeller som gjør at ikke alle har evnen til å være matvrak som oss 😉

17 01 2011
Kristin Lie

Hehe, ja.. men du ser «lett» om de er naturlig tynne eller ikke.. Dessuten har de jo et kjempeteam rundt seg: leger, fysioterapauter, koker, egen mat på samlinger etc. De hadde hatt godt av «et år som landslagsutøver i triathlon» 😀

19 01 2011
Susanne Wigene

Bra innlegg 🙂

20 01 2011
Alfred

Artig skrevet.
Forstår heller ikke at dette skal være noe problem, så er heller ikke jeg «naturlig slank» – for meg kreves det beinhard bevisshet (selv med mye og hard trening) for å holde vekta nede.
Johaug har visst en helt annen virkelighet enn min.

23 01 2011
Kristin Lie

Du holder flere år enn henne 😀

21 01 2011
Allan Hovda

Helt enig med deg Kristin! 4000 kcal dagelig bør normalt ikke være noe problem. Til sammenlikning ligger gromgutten Michael Phelps på 12000 kcal dagelig i de hardeste treningsperiodene. Personlig får jeg mesteparten de kaloriene jeg trenger igjennom karbohydrater. Det går i grov brød, fullkornspasta, poteter og diverse kornsorter fra frokostblandinger. Mye kalorier er det også i fett som jeg får fra nøtter, fisk, avokado og olivenolje. Hvis noen trenger mer konkrete tips er det bare til å spørre meg. Kristin har sikkert også mange gode tipd.

Så hvis det er så enkelt å spise 4000 kcal per dag, hvordan kan det da være så vanskelig? Jeg tror grunnen til at aktive jenter/damer sliter med å spise tilstrekkelig er sammensatt, men det stikkord som kroppsfokus, selvbildet, selvtillit og forventing fra treningskamerater og trenere er sentrale. I toppidrettsmiljøet er det i tillegg en del «gufs» fra fortiden da det, for jenter, gjaldt å trene meste mulig i kombinasjon med å spise så lite som mulig. En forferdelig kombinasjon som kan ødelegge hvem som helst.

Det er utrolig synd at kroppsfokuset har blitt vrid over til å bli jo tynnere jo bedre. Aktive, sunne og fornøyde damer er det flotteste som finnes, i sterk kontrast til radmagre bomullspisende og vanndrikkende modeller.

Derfor er det supert at du går foran som et godt forbildet Kristin! Heldigvis virker det som triathlon har et mye mindre slankefokus enn andre langdistansesporter. Det har kanskje du og de andre superkvinnene i triathlon noe av æren for?

23 01 2011
Kristin Lie

Enig!

Legg igjen en kommentar

