Konkurranserapport fra Kina

14 06 2011

ITU World Series Long Distance Triathlon in Weihai, China. Det høres ganske skummelt ut, det var det heldigvis ikke 🙂
Det er ganske sikkert at kineserne er litt mer pirkete på regler og har 5x flere løypevakter (!) enn hva jeg har sett tidligere.
Starten gikk kl 9 (kl 3 norsk tid) over distansen 3K svøm – 80K sykling – 20K løping.

På race-breefing et par dager før var det mye snakk om at det trolig ville bli kortere svømming pga temperaturen i havet.
Jeg hadde så å si innstilt meg på 1.5K svøm i steden for 3K. Det ble derfor en liten nedtur da det ble annonsert 1t før start at temeraturen var 15.2 grader så elite kjørte 3K svøm og age-group 1.5K.

En større nedtur fulgte da jeg omtrent i samme øyeblikk som svømmedistansen ble annonsert, ikke trodde jeg kunne stille til start pga en liten knekt seteklemme! Setet mitt ville ikke stå i en fast posisjon, men bare glei ned. Mens mekanikeren jobbet febrilsk med teiping, bruk at strips etc, prøvde arrangøren å fikse en annen sykkel til meg.
Enden på visa var at jeg stilte – ganske skeptisk – til start med egen sykkel på teipet og stripset seteklemme..

Før start var det høytidelig presentasjon og «innmars» bort til svømmestarten. Min oppvarming før start var adrenalin-pumping og stress i forbindelse med sykkelen, samt 800m jogg for å levere et par drikkeflasker i tillegg til tøying. Det var hett og klamt i lufta.

Svømmingen besto av 4 runder a 750m med vending på land. Da startsignalet gikk, løp vi ut i vannet og kastet oss ned. Det var kaldt.. Som alltid blir jeg frasvømt, fra første meter. Det er ganske frusterende. Etter 2 runder ble jeg tatt igjen av de beste gutta med en runde :/ Tankene mine mens jeg svømte, streifet rundt sykkelen og om jeg ville kunne fullføre.


Da jeg endelig kom opp av vannet etter 4.runde og en knapp time senere, var det en lang løpetur bort til syklene.

Sykkelløypa som viste seg å være 22K pr runde, skulle gjøres 4x. Den var teknisk, veldig svingete, småkupert og hadde et par tre lange og en veldig lang bakke. Jeg fant aldri noen god rytme. Flere steder blåste det såpass kraftig at jeg var redd jeg skulle falle av. Den største utfordringen var selvfølgelig sykkelsetet. Jeg hadde ikke troen på at jeg ville kunne fullføre og dermed ble innsatsen deretter. Setet glei lenger og lenger ned, og på siste runden tipper jeg at jeg sto 70% av løypa 🙂

Da jeg endelig kom inn til veksling igjen, var jeg bare glad jeg hadde kommet meg så langt. Jeg satte på kompresjonsstrømper, hvit caps og tok med en gel i hånda.
Arrangøren hadde på forhånd sagt at de kun serverte vann..
Ut i løypa så jeg hun som ledet 100m foran meg. Hun lå en runde foran.. Beina føltes ikke bra, men det gjør de sjelden i starten av en løping. Siden jeg holdt samme fart som teten, tenkte jeg det var greit – hun er en bra løper. Det ble egentlig bare bedre og bedre. Etter ca 1.5K syns jeg at jeg kunne løpe avslappet og etter 5K skjønte jeg at det var mulig å få en andre plass 🙂
Nr 2 Caroline Koll, tok jeg inn på mer og mer og etter 7-8K var jeg forbi, da smatt jeg forbi tet-jenta også. Jeg holdt jevn fart, det gjorde ikke de andre. Japanske Niwata Kiyomi som vant, fortalte etterpå at hun hadde blitt svimmel og at det svartnet i perioder etter at jeg løp forbi. Caroline tapte 5 minutter til meg på siste runden!
Hælen min var grei, ikke bra, men grei.

Underveis i konkurransen fikk jeg i meg – på sykkel: 750ml sportdrikk, 750ml vann, 2.5 energibar og en halv gel
– på løpingen 350ml sportdrikk og 350ml vann + en gel. I tillegg brukte jeg svamper til å kjøle nakke/hodet med. De hadde isbiter 🙂 Det var enormt godt! Det var så kaldt at jeg nesten hyperventilerte hver gang jeg tok en svamp på hodet. Arrangøren hadde gjort en kjempejobb der, med 3 svampstasjoner pr 2.5K! Vi løp 4 runder a 5K med vendepunkt etter 2.5K.

Til frokost før konkurranser liker jeg alltid å spise godt. Før start denne gangen ble det ris/egg/grønnsaksblanding, 2 kokte egg, 2 toast med mye smør og syltetøy samt 1.5 banan. Vinneren i herreklassen satt og gnagde på en powerbar til frokost. Det er enorme forskjeller på hva som spises i forkant av en konkurranse. Jeg prøver å spise så normalt som mulig.

Etter målgang ble det en lang dopingkontroll :/ Jeg trodde jeg var klar med en gang, men klarte bare 60ml mot 90 som vi skulle levere. Det ble mye venting i godt selskap, men shoppingrunden før avslutningsmiddagen røyk på dopingkontoret 😦

Det var stor stas med blomstersermoni ved målgang og premieutdeling på avslutningsmiddagen om kvelden.

This slideshow requires JavaScript.

Handlinger

Information

10 responses

14 06 2011
EVA

Fy søren, jeg er imponert, Kristin. At du greide å komme inn på en 2. plass etter så mange fysiske og psykiske nedturer er kjempebra. Du kunne jo ha vunnet! GRATTIS!

14 06 2011
Kristin Lie

Neinei, jeg kunne ikke ha vunnet med den elendige svømmingen min! Jeg kunne ha kjørt bedre, men ikke vunnet..da måtte det ha vært 1.5K svømming 🙂

14 06 2011
Vibeke

Stilig! Flott rapport og gratulerer! 🙂

14 06 2011
Kristin Lie

Takk 😀

14 06 2011
Adelheid

Vel overstått og gjennomført. Er utrolig vanskelig å vende det når de negative tankene begynner å komme – og når de kommer tidlig er det som oftest kjørt for min del. Her har jeg litt å lære skjønner jeg.
Synd du gikk glipp av shoppingen, i Kina er det nemlig helt sinnsykt bra shopping. Sensuren derimot – ikke så bra.

14 06 2011
Kristin Lie

Takk 😀 Ja, synd med shoppingen 😦 Får ta det neste gang..

15 06 2011
Kari

Gratulerer Kristin. Hvordan er det å konkurrere så langt borte? Hvor lenge før bør man reise over, og hvordan takler utstyret flyreisen? Ble setepinnen knekt på veien kanskje? Supert at du fikk mulighet til å blogge på backupbloggen din.

15 06 2011
Kristin Lie

Det er ikke så greit alltid.. Jeg tipper jeg hadde 3-4t søvn i snitt pr natt, ikke ideelt. Setepinnen har ikke knekt, det er kun en liten klemme. Mulig transportskade, mulig slitasjeskade.. Du får bli med neste år 🙂

16 06 2011
Silja

Knallbra gjennomført og imponerende at du ( i ettertid) virker å ta det hele med et smil; selv om jeg levende kan forestille meg at du ikke akkurat var hoppende glad over situasjonen der og da…. 🙂 Hvilken bragd sier jeg bare!!! 🙂 Vannet var forøvrig ikke så aller verst i går altså; varmere enn i Kina!! 🙂

16 06 2011
Kristin Lie

Takk snille!
Jeg skal teste Akerselva i morgen, tenkte jeg og Sognsvann lørdag. Er jo herdet etter Kina-turen 🙂

Legg igjen en kommentar

