Østerrike ironman

5 07 2011

Klagenfürt var stedet og innsjøen vi svømte i var Wörthersee.
Ironman har alltid start tidlig, frokost fra kl 0400.. Det er ganske vansklig å sove skikkelig natten før en sånn konkurranse som IM. Det er mange detaljer å huske på og mye som skal stemme. Når det er bilstøy og i tillegg veldig varmt på rommet, blir ikke akkurat søvnkvaliteten bedre 😉

Det var utfra vårens trøblete fot, litt bonus å komme til start. Da jeg planla deltakelsen her, skulle det som sagt være et av årets mål. Jeg minnet meg selv på at jeg skulle prøve å nyte dagen og tilegne meg mer erfaring på IM-kontoen.
Proff-feltet startet 20m foran massen med utøvere på 2400. Jeg tror nok at drøyt 500 svømte over meg i løpet av de første 1500 meterne. I et sånt selskap blir jeg enormt passiv. Det er ikke snakk om å ta særlig svømmetak, bare overleve. Jeg måtte legge inn flere små perioder med bryst for å få «hodet over vannet» og tenke at jeg måtte bare komme meg gjennom.
Da jeg endelig kom opp av vannet, så jeg at jeg ikke hadde klart å starte klokken min da startskuddet smalt. Startet klokken umiddelbart. Det var en lang vei bort til syklene! Selv på de minuttene, klarte jeg ikke å få armene mine ut av våtdrakten. Jeg måtte tilslutt bruke det ene beinet.

Ut på sykkelen var det full fart og enormt med utøvere! De første 10-15K var det så tett med syklister at det var en vits. Vi hadde fått beskjed om aldri å være mer enn 2 i bredden: omtrent hele veibanen var full.. Jeg kjørte ut på venstre siden for å passere omtrent hele veien.
Sykkeletappen ble derfor i store perioder et stor mareritt pga alle utøverne. Store grupper samlet seg og lå bevisst på hjul. Mange snudde seg ofte – for å sjekke om det kom en dommer på motorsykkel. Min etappe ble preget av frustrasjon, harde forbikjøringer av store grupper, innhenting av de samme gruppene, bremsing for å unngå å ligge nærmere enn 12m bak + at jeg kjeftet på en del – selvfølgelig for døve ører.. Det morsomste var å sykle forbi Fernanda Keller etter ca 40K. Vi vekslet noen ord før start.

Omtrent midtveis opp en bakke spurte jeg en hvor lenge vi hadde vært ute. Sjekket med egen klokke og beregnet at det var ca 1.08 differanse. Det stemte også med klokken jeg så på armen til en av de som hjalp oss opp av vannet (klokken hans viste 8.07 – vi startet kl 7). Likevel hadde jeg håpet at klokken til hjelperen hadde vist et minutt eller 2 for mye 😉

Ut på løping var det bare å komme inn i en rytme. Jeg fikk ganske kjapt følge av en som klokket passeringstider hver km og var en gentleman i løypa: han sendte meg først gjennom svinger og inn på drikkestasjoner. Dessverre orket han ikke holde koken særlig lenge. Foten kjentes for hvert steg, men den ble ikke verre underveis. Jeg hadde hodet såpass klart at noen flukt i form av bryting ikke var noen option. Følte at løpesteget var lett og avslappet og passerte stor sett alle. Etter drøyt 20K måtte jeg hoppe inn bak en busk, men kom meg relativt raskt inn i rytmen igjen. Sakte men sikkert begynte lårmuskulaturen å minne meg på at dette var den ikke forberedt på. Jeg hadde hatt en langtur siden mars, det var 20K under konkurransen i Kina for 3 uker siden. Det var litt lite 😉 Det ble tungt siste timen. Jeg regnet febrilsk på klokka om hvordan jeg lå an i forhold til persen, men det gikk litt i spinn. Antatt km-tid + 1.08 mot 9.26, ble litt mye for det varme topplokket mitt. I ettertid tenker jeg at jeg bare burde holdt fokus og løpt! Hodet mitt hadde ikke helt forberedt seg på av slutten av maratonen, jeg var jo usikker på om jeg kom så langt.. Gjort er gjort – lite å gjøre med nå, men lære!!
Kroppen føltes pigg i mål, det var bare lårene som var litt (!) smadret.
Næringsinntaket var bra. De siste dagene trykket jeg ned maten, det var så varmt og med liten trening og lite søvn, smakte maten over hodet ikke.
Frokost: to store rundstykker med peanøttsmør/nutella/banan/syltetøy (mer pålegg enn brød), en bolle musli, en tallerken eggerøre og 4 bacon. Kaffe/juice/vann.
Rett før start: 1/2 banan.
På sykkelen: 4 Enervit energibarer, 1 flaske Enervit sportsdrikk med koffein, 3 flasker Sportsdrikk fra arrangøren og 2 flasker vann. I tillegg tok jeg vann for å spyle meg med for avkjøling.
På løpingen: ca 1dl sportsdrikk hver 2.5km første 25km + 1 powergel rundt 20km. Deretter cola på hver stasjon fra 27km og inn til mål.
Nå er det bare å prøve å få beina opp og i gang igjen før NM langdistanse på lørdag 😀 😀 😀

Handlinger

Information

5 responses

5 07 2011
wigene

Hei på deg, kjære Kristin

Det var en bra oppsummering av konkurransen. Vi er kjekt å lese for oss som heier på deg 🙂 Jeg synes du var flink! Håper du restituerer deg bra nå!

–Og snart må vi sees 🙂

Klem

5 07 2011
Espen W

Hadde du forventet lite syklister i løypa med 2500 deltakere? 😉 Stor fordel for alle jentene, Mary Beth mente hun hadde syklet minst 15min saktere hvis det hadde vært 30min mellom starttidene på PRO og AG som på Hawaii.

Syntes du gjorde et bra løp jeg! 🙂

5 07 2011
Kristin Lie

Jeg mener jeg ikke hadde noen fordel. Skapte mer mer max-min kjøring.. Forventer at fok ikke aktivt går inn for å jukse når de stiller til start.

6 07 2011
Anne E

Når du er ferdig med svømmingen får du bare glemme svømme delen og konsenterer deg om det du kan bra- sykle og svømme.

Jeg er 100% sikker på at du har potensiale til under 20 tallet denne sesongen. 9:31 med trøblete løpe oppladning og litt under pari av forventet svømming- sier meg at det er MYE å gå på 🙂
Gleder meg til å følge deg resten av sesongen !

9 07 2011
Stefan E

Hei Kristin.
Jeg opplevde akkurat det samme som du. Men jeg valgte feil svömmebane og etter 500 m var jeg midt i det omraade hvor begge felt mötes. Det var helt umulig aa svömme, Folk sparket saa voldsom med beina at det var lett aa höre i vannet – jeg opplevde stemningen som utrolig fientlig….
Paa sykkel fikk jeg akkurat samme intrykk som du – utrolig mye drafting de foerste 60km – merkelig nok med faa advarsler (jeg kom jo endel etter deg :)). Jeg fikk bare advarsel at jeg var for langt paa venstre siden (matte jo kjöre forbi) men aldri paa grunn av for lite avstand – latterlig.

Lykke til videre !

Legg igjen en kommentar

