EM langdistansetriathlon i Finland

23 08 2011

I helgen var det EM i Tampere over distansen 4K svøm, 120K sykling, 30K løping. Finnene klarte ikke én gang å holde tiden i det oppsatte programmet. Selv starten ble utsatt..
På konkurransedagen startet menn elite 8min foran oss og 10min bak startet age-group. På grunn av min 2.plass i Kina i juni var jeg ranket som nr 1 og hadde egen farge på badehetten 🙂 Vi hadde start i vannet og skulle passere 6 bøyer i løpet av de 4K svømming. Det var langt mellom bøyene! Da jeg endelig kom til bøye nr 2, så jeg ikke noe lengre frem, men fortsatte. Det sto skriftlig og opplyst på infomøtet at 3 bøyer skulle passeres før vi skulle vende. Det kom en kajakk og pekte mot en bøye 90 grader fra der jeg var. Jeg tenkte muligens han trodde jeg skulle svømme kortere enn de andre (om jeg var i age-group), men fulgte anvisningen. Det viste seg at det kun var 4 og ikke 6 bøyer i løpet i svømmeløypa.
Da jeg endelig kom inn til skifting, var det kun 2 sykler igjen av elitefeltet (som vanlig ;)). Vi fikk streng beskjed om at å ha kompresjonsklær under våtdrakten, ville føre til tidsstraff eller disk. Både på Ibiza og i Kina som var ITU WorldCup med de samme off.reglene som under EM, var dette tillatt. Merkelig! Jeg prøvde å sette på meg min langermete trøye så hurtig jeg kunne, men med våt kropp er det ikke lett 😦 Det var såpass kaldt i været at jeg syns det var nødvendig, i tillegg føles det veldig bra å ha kompresjon på armene under syklingen.
Vi syklet 6 runder av knapt 20K med 17 svinger på hver runde. Løypa var omtrent helt flat. Jeg visste ikke hvordan jeg lå an, men så de 2 danske jentene i tet syklet omtrent i min fart de første 4 rundene. Vinden økte og jeg «falt litt ut». En av mange ulemper med å svømme «så sakte» er at det ikke er noen føtter å ligge bak i vannet (hjelp til å sikte, sparer krefter å ligge bak i dragsuget) samt når jeg kommer opp av vannet må jeg sykle helt alene. En haug med dårligere syklister må passeres, og de på mitt nivå eller litt bedre, ligger minst 20min foran meg i løypa.

Ut på løpingen var det 4 runder á 7.5K. Jeg hadde fremdeles ingen anelse om hvordan jeg lå an. Syns jeg fant en grei rytme ut på løpingen de første 10-15K. Men ingen km-skilt, ingen sekundering og litt manglende fokus siste del, første til at jeg løp dårligere mot slutten. I mål var jeg nr 8.
Det ble ingen fantastisk dag, men helt grei.

Handlinger

Information

One response

23 08 2011
Tone Gregers

en bra gjennomkjøring frem mot Køln. Slapp av og ha det gøy:) Og husk hvor heldig du er;) (det er Kristin-coachen i meg som sier dette altså:)) Diger klem

Legg igjen en kommentar

