PT-skolen er godt i gang

30 01 2012

Den første av i alt 3 uker er unnagjort. Det har blitt mange timer i treningsstudio og på skolebenken over anatomi og fysiologi-studier.  Vi er en veldig fin gjeng som går sammen med særdeles ulik bakgrunn og mål med utdannelsen.

Praksis i studio med hverandre som hht utøver og PT er utrolig lærerikt, alt under falkeblikk fra være to lærere Magnus og Pia som er erfarne FUSTRA-profeter.  Etter en uke (eller egentlig allerede etter to dager) har vi funnet ut hvor dårlig trent vi er 😉

Fokus er riktig kroppsholdning, balanse i muskulatur og faktisk benytte den muskulaturen vi ønsker å trene når ulike øvelser og arbeid utføres.  De fleste (99%) kompanserer under trening og i hverdagslivet. Sterkere muskler tar over for de svakere og skjevheter opprettholdes og forsterkes.  Dette er knakende interessant!  Rapport fortsetter…

 

Advertisements




Congratulations on your 1st place finish in the ITU LD Rankings!

23 01 2012

I går fikk jeg en e-post fra ITU.. Rankinglisten på triathlon.org viser jo tydelig at flere av de beste ikke har nok stevner for å kunne telle med i cupen..  men det er jo morsomt uansett!  Standaren ble satt med en 2.plass i Weihai, Kina i juni 😀





Testing testing..

20 01 2012

Tidligere i uken hadde jeg tester med noen av «elevene mine» på Domus Athletica.  Disse jentene kaller seg TRI:MISAI. Noen av dem er helt ferske og andre er mer erfarne. Foreløpig er sesongens plan at Synne kjører Kalmar ironman og de andre har spredd seg på halv ironman i Portugal og halv ironman i Haugesund 🙂

Vi kjørte en 20min test på sykkel hvor watt, frekvens og puls ble notert.  I bassenget har vi nå avansert til crawlstadium 5 og 6 som er de 2 siste stadiene påveien mot sammenhengende crawl.  Alle jentene viste stor glød og innsatsvilje. Det er moro å se at de som team drar hverandre opp! Detaljer og fortsettelse  følger..





PT-skole med FUSTRA

15 01 2012

Om en drøy uke skal jeg begynne på FUSTRAs PT-skole i Oslo. Det er kvelds- og helgeskole noe som kan bli en utfordring.. Det er fremdeles ledige plasser, så om noen har tid og lyst – hiv dere på!

I forrige uke hadde jeg en snartur til Gøteborg for å snakke med eieren av konseptet Fusion Functional Training AB: Jerkko Kortelainen, som grunnla bedriften i 2005.  FUSTRA-metoden er en funksjonell treningsmetode som benyttes for å balansere kroppens muskulatur, gi god kroppsbevissthet, funsjonell bevegelighet samt positiv innstilling til det som er mulig.  Typisk for metoden er god holdning, aktiv pusting og bruk av kjernemuskulatur og rette vinkler i leddene som bevegelsene strekker seg over.  

Jerkko gikk også gjennom kroppen min og sjekket bevegeligheten og styrkeforholdet.   Det skal bli interessant å benytte denne treningen i opptreningen av den opererte foten min. Han så med en gang at venstre siden min var svakere enn høyre..

I tillegg var skuldrene ganske så «tighte» tiltross for iherdig bevegelighetstrening i høst.  Det som «redder» meg er en sterk kjernemuskulatur 😀  Så lenge det er liv er det jo håp!  Fortsettelse følger..





Aldri mer kalde føtter?

12 01 2012

Før jul en gang kom jeg over «Ole Einar Bjørndalens sokker«.  Da det var på det kaldeste i starten denne uken, testet jeg dem på ski. Dagen før hadde jeg nemlig ikke følelse i tærne mine.. De holdt meg varme hele tiden! Håper det fortsetter 😀  Jeg fryser nemlig ekstremt fort på fingre og tær..

God skitur!





Vær tålmodig..

4 01 2012

..hør på dette intervjuet!

Det er en fantastisk video om effekten av et riktig kosthold.  Dr Wahls hadde MS, men klarte ved omlegging av kostholdet å bli frisk!





Løping på tjukkas

3 01 2012

Godt nytt år ønskes til små og store! Gjør det beste ut av hver dag så blir det resultater etterhvert 🙂

I går hadde jeg en løpeøkt på tjukkas.  Mange husker vel den tykke blå matten vi landet på etter å ha hoppet på trampoline..  For noen år siden løp jeg flere økter på tjukkas med Ingvill Måkestad (nå Bowim).  Vi løp alt fra 20x 40s til 5x4min.  Løpingen er egentlig høye kneløft på stedet.

Gårsdagens økt besto av 10x30s max med start hvert 3.minutt. Det var hardt nok.. I pausen var det lett jogg/løpedrill.  I dag er beina mine glade, så da er det bare å fortsette med slike utskeielser!

Jeg har småjogget et par lette økter i desember, 2 måneder etter operasjonen. Om et par uker – da drøyt 3 måneder etter – starter jeg mer systematisk opptrening med løpingen.

Ang bildet: jeg var ganske mye mer lett kledd enn personene på bildet.. Det er hard og intensiv trening!