Streiken er over!

31 05 2012

I allefall for kameraet mitt er streiken over 😀

Nedenfor følger noen bilder fra helgens fantastiske seanse..

This slideshow requires JavaScript.

Reklamer




West Coast triathloncamp – en fantastisk pinsehelg!

30 05 2012

Jeg har funnet mitt triathlonparadis.. i Halmstad/Tyløsand!  For et utrolig vakkert område hvor sykkelveier, løpestier, utendørs svømmehall og glade triathleter var samlet på ett sted 😀

Langhelgen startet med kjøretur til Gøteborg hvor jeg var så heldig å få sove hos familien som arrangerte det hele, Rosencrantz.  Tidlig opp på morgenkvisten (kl 0530) for å klargjøre det siste, spsie en bedre frokost og rulle av sted for å møte deler av gjengen som skulle sykle ned med oss til Halmstad.  Vært var supert og alle var glade.. inntil vi hadde passert Varberg.. Vi syklet over nylagt asfalt som viste seg å være våtere enn at den tålte våre sykler 😦  Det ble knapt 45min stopp og skraping av dekk.  Det vi lærte: gi aldri opp! Vi trodde vel at vi måtte ringe etter mekaniker og skifte alle dekk på stedet, men etter en tålmodighetsprøve og noen blodblemmer var mesteparten av asfalten skrapt av.

Et tempodrag på 30min og mange kilometer senere, ankom vi Halmstad simstadion. De fleste av oss hadde da tilbakelagt drøyt 15 mil på sykkelsetet med svømmebriller og badedrakt i sykkellommene.  I anledning helgen var det svømmestevne i Halmstad med bl.a 5 norske klubber . Vi slapp til i bassenget mellom forsøk og finalesekvensene.  Å svømme i 50ms saltvannsbasseng i bikini med strålende solskinn og norske flagg vaiende var en ny høydare den dagen 🙂

Etter en kjapp solskinnstørk, syklet vi til stedet vi skulle ha base de neste 2 dagene – i Tyløsand.  En perle av et sted. Vi ble innlosjert i livredningsforlegningen, et enkelt men veldig hyggelig sted nede ved stranden.  Her utdannes drøyt 80 nye livreddere hver sommer.

Middagsbuffeten gikk ned på høykant ute i kveldsola og etterpå fulgte en kjempegod is og smågodis i kilovis..  Vi kjøpte 5.2 kg løsgodis (=smågodt) og 2kilo nøtter kvelden før avreise. Det ble ikke et gram igjen 🙂

Neste dag etter en alt-man-kunne-tenke-seg-frokost-buffet, hadde vi drøyt to timer med en særdeles interessant biomekaniker Markus Stålbom.  Han forklarte og viste oss hvordan og hvorfor vi skulle løpe mest økonomisk og ikke minst hvordan foten skulle plasseres for å unngå skader.

Svømmeøkten som fulgte ble basert på gårsdagens lille terskeltest.  Vi kjørte bl.a 4x100m 1-2s over terskelfart pause 25s, 3x100m på terskel, pause 15s og 3×100 1-2s under terskel med pause 10s. Lagtempo og masterssvømming fikk vi også tid til.

99 km på sykkelsetet på ettermiddagen i alt fra strålende solskinn til hagelbyger og styrtregn.  På runden var det innlagt skiltspurting noe som skapte et enormt konkurranseinstinkt og frustrasjon hos enkelte.  Jeg fikk beskjed om at konkurranser ikke bare skjer under måltidene 😀

Mye god mat, is, kake og godis, avsluttet vi kvelden med et foredrag av Margareta Hultman.  Temaet var målsetninger, om hva som kan forhindre oss i å prestere og å rydde plass og å få balanse i livet.

Tidlig neste morgen var vi alle klare for å teste sjøen før frokostbuffeten.  Det var i kaldeste laget, men de fleste kom seg gjennom de knapt 1500m. Årets første utendørssvømming ble ingen høydare for min del.  Med litt høyere vanntemperatur og større fokus på teknikken (!), vil det nok bli bedre neste gang 😛





Aldri mer punktering..

23 05 2012

De siste 3-4 årene har jeg kjørt med «antipunkteringsguffe» i dekkene mine.  Jeg har slangeløse dekk.  I denne perioden har jeg aldri (!!) hatt punktering bortsett fra 2 ganger under Køln ironman i fjor høst – og det var eneste gangen jeg ikke hadde slik guffe i dekkene :/  Slik guffe er nå ganske vanlig i terrengsykkelmiljøet, men de færreste som kjører på landeveien har dette i dekkene.  For en drøy uke siden tok slowtwitch.com opp dette. Konklusjonen er klar: bruk «antipunkteringsguffe».

I dag har jeg kjøpt en flaske som holder til 2 dekk og varer i 3-6 mnd.  Nå gjelder det bare å fylle dekkene. Det er en klissete jobb..





Cocosa og Udos Choice

19 05 2012

I går kom en etterlengtet pakke med nye forsyninger fra soma.no.

I mitt daglige kosthold inngår Cocosa som er kokosfett, og Udos Choice-oljen.  I stedenfor smør på brødet, bruker jeg Cocosa under brunost og banan 🙂 Oljen tar jeg en slurk av i ny og ne gjennom dagen, oftest i forbindelse med annen mat.  Den inneholder ferskpresset olje fra 9 ulike økologiske plantefrø og gir omega 3, 6 og 9.  I tillegg bestilte jeg en eske med Udos Choice Omega Bars. De er farlig gode og særlig velegnet sammen med et glass rødvin (ref Olaf Tufte ;)).  Sjokoladen som inneholder 70% kakao, har en anelse appelsinsmak og en liten dagsrasjon med Udos Choice-oljen.

Alt hvitt sukker er kastet ut av skapet og skal erstattes med kokossukker!  Hvitt sukker har som kjent ingen næringsstoffer, og kan betraktes som tomme kalorier og en vitamin/mineral-røver: kroppen må ta dyrebare vitaminer og mineraler fra sine reserver for å forbrenne det. Ekte rårørsukker, som er uraffinert, inneholder derimot naturlige vitaminer og mineraler. Til sammenligning inneholder kokossukker dobbelt så mye jern, 4 ganger mer magnesium og 10 ganger mer sink enn rårørsukker. Det inneholder også mange av B-vitaminene: B1, B2, B3 og B6.





TRX slyngetrening

15 05 2012

I morges var jeg på TRX slyngetrening.  Timen het TRX intervall og hadde etter en kort gjennomgang av de ulike øvelsene vil skulle kjøre, en oppbygging som 30s innsats – 30s pause. Vi kjørte 9 øvelserfor rygg, bryst, bein og core og tilsammen 3 runder. Alle deltakerne hadde hver sin slynge.  Vi gjorde de samme øvelsene, men vanskelighetsgraden var det opptil hver enkelt å tilpasse.  Knebøy f.eks ble utført som vanlig knebøy, enkelt beins knebøy eller knehøy med hopp.  På den måten kan gruppen trene de samme musklene, men justere utfra form og ferdighetsnivå. Det var en morsom og effektiv trening!

Hos studentidretten er det Nydalen og Centrum Athletica  som forelpig tilbyr dette konseptet som er blitt veldig populært.  Vi kan oppleve at timene er fullbooket få minutter etter at de legges ut 🙂

Om noen bor i Oslo og enda ikke har fått kjøpt seg treningskort hos studentidretten er det løp og kjøp  nå som det er halv pris på kortet – med trening frem til 14.august..





Profileringsbilder fra Fuerteventura

8 05 2012

Det ble tatt en del bilder mens jeg var på Fuerteventura.  Noen kan sees ovenfor 🙂





Tiden flyr!

7 05 2012

Nå har jeg snart vært hjemme i to uker.  Det er hektiske dager som vanlig 😉 Overgangen til det kalde været hjemme har gått greit, selvom kroppen har føltes ganske tung. Forrige helg var det NM duathlon i Kirkenær, der ble jeg nr 2.  Jeg mangler fartstrening, men så snart varmen kommer, blir det viktig å kjøre en del hardere økter.

Tidligere den uken holdt jeg foredrag om triathlon og min egen trening for ivrige PT-elever hos FUSTRA.  De hadde liten erfaring fra utholdenhetsidretter, men var veldig interessert og ivrige! Denne uken ble avsluttet med en triathlonsamling på Toppidrettssenteret.  Det var planlagt en god testøkt med 1,5K svøm (basseng) – 60K sykling og 15K løping. Lørdag morgen var det 2 grader og snø i luften.  Vi måtte endre litt..

Fra soma.no fikk jeg tilsendt Udos_Iform_helside_april2012-1 i siste i form-bladet 🙂

Nå er det en ny uke med mange nye muligheter som venter oss – grip dem!!