Foredrag for FUSTRA – igjen

20 06 2012

For 3.gang holdt jeg foredrag om meg selv (!) og triathlon for ivrige PT-studenter hos FUSTRA.  Jeg tok selv denne skolen i januar.  Det er utrolig moro å få være med på å inspirere andre til å starte med triathlon!  Flere av elevene ble veldig klare for å teste triathlon :DMed utgangspunkt i en film fra Hawaii, gjennomgikk vi idretten.  Temaer som bl.a historikk, teknikk, utstyr og ernæring ble tatt opp.  Hovedfokuset for foredraget var å være til motivasjon for dem samt å ta opp aktuelle problemstillinger de kan komme opp i som PT for utholdenhetsutøvere.  Til høsten er jeg booket for 3 nye seanser 😀

Reklamer




Litt av hvert

13 06 2012

Dagene flyr, vi nærmere oss St.Hans, mens temperaturen i Sognsvann ikke er særlig fristende.  På søndag hadde vi «uoffsielt klubbmesterskap» i triathlon.  Det ble målt 14 grader i strandkanten, men lenger utpå vannet, var det nok knapt 13.  Det ble en sjokkartet opplevelse uten annen oppvarming enn å sette på seg våtdrakten.  Jeg håper og tror litt varmere vann, litt trening i åpent vann samt ny våtdrakt (haha..) vil gjøre susen når det kommer viktigere konkurranser i sesongen 😀 Uansett er det viktig å ha troen!

Mine flittige «elever» les: utøvere, jeg trener får høre at et positivt fokus er viktig.  Hvis og når en negativ tanke kommer krypende, tar de kontrollen og overøses med positive tanker og har max kosentrasjon på arbeidsoppgavene sine.  Det er noe annet for meg når jeg ikke hører på meg selv 😉

Tilbake til triathlonkonkurransen på søndag: etter å ha svømt ca 700m i Sognsvann, var det å få på seg varme klær. Vi kjørte resten av konkurransen etter jaktstartprinsippet inne i Maridalen.  Sjelden har jeg vel klaget så mye på at jeg var kald på vei til sykkelstarten..

Vi kjørte 20km sykling etterfulgt av 4km løping.  Først etter 2.5km løping hadde jeg normal følelse i beina igjen.  Syklingen gikk OK, men jeg var såpass støl at det var litt vanskelig å løpe særlig fort 🙂  Slike treningskonkurranser er den beste formen for trening om kroppen er klar for innsats!  Flere av de som var med lærte at det var viktig å pumpe dekkene før start, sjekke at bremseklossene ikke sitter inntil hjulene og f.eks hvordan ta av en våtdrakt så raskt som mulig..

Grunnen til den grusomme stølheten var en økt jeg hadde med Linn, en utøver jeg trener for Norseman.  Vi kjørte en trappeøkt i Grefsenkollen.  Det er lenge siden sist jeg kjørte noe i trapp og i anledning dagen hadde jeg i tillegg vektvest.  Latterhikstene våre kom kjapt i takt med at beina til Linn ristet.  Maken til tæl og stahet, har ikke jeg opplevd. Det kommer nok godt med på veien til Gaustadtoppen!

For virkelig å sørge for at mine muskler også skulle få kjørt seg, avsluttet jeg kvelden i styrkerommet med 3x8reps markløft og 3×20 lange steg..  Jeg kan ikke huske sist jeg var så støl!