NM seier i langdistanse

27 07 2012

Stedet var Eidfjord, distanse skulle vært 1.9km svøm – 90km sykling – 21 km løping.  Gule sider viste at turen fra Oslo tok 5.02 timer.. Siden starten gikk kl 15, var det teknisk mulig å reise samme dag.  Det ville likevel ikke være særlig god oppladning.  På nettet fant jeg en billig campinghytte i Øvre Eidfjord som ble booket dagen før.  Stedet var nydelig selvom hytta faktisk ikke innehold annet enn 3 senger, en kokeplate og et særdeles støyende kjøleskap..  Konkurransedagen var det lett regn. Etter en liten morgentur for å løpe ut gårsdagens biltur, var det en lengre frokost og mye kakao for å holde varmen og humøret oppe 🙂

Starten var knapt 7km lenger nede i dalen.  Cruisekaia skulle være svømmestart og vekslingssone.  Jeg mannet meg opp til en kald svømming og hadde med neoprenhette og enda en ekstra svømmehette. Skuffelsen ble om ikke kjempestor – så i allefall stor (..) da jeg under startnummerhentingen fikk beskjed om at det ar for kaldt å svømme!  Det var målt 10 grader og helt klart uforsvarlig å svømme.  Jeg hadde hatt behov for treningen til høstens utfordringer :/

Distansen ble da satt til 4.1K løping (1 runde) – 90K sykling (6 runder) – 20.5K (5 runder) løping. Starten gikk presis kl 15 på tørre veier, men i ganske kjølig vær.  ca 12 grader viste termometeret i bilen rett før start.   Løperunden var en særdeles variert og urfordrende løype.  Vi startet med å løpe opp en trapp og bortover en sykkelvei på asfalt før det bar rett opp i åshellinga på kjerrevei.  Det var veldig vanskelig å passere på første runden. Alle var ivrige og noen brant nok litt mye krutt 😉  Et par bratte nedoverbakker og litt asfaltløping inn i et boligfelt før vi løp rett inn i en «o-løype» (skikkelig dårlig sti med 2 hinderpasseringer – trær som lå rett over stien).  Min konkurranse holdt på å ende her da jeg så vidt klarte å svinge unna nok et tre som sto skrått rett over stien.  Skulderen fikk seg en smell – det kunne gått verre med hodet.  Ut på asfalten igjen og ned en annen trapp til skiftesonen der sykkelen ventet.

Tidligere i uken hadde jeg syklet årest første langintervalløkt i «runden min» i Maridalen.  Da jeg kom hjem og sjekket treningsdagboken, fant jeg ut at det var det beste jeg noen gang hadde gjort – så sykkelformen var på plass 😀 

Løypa var omtrent helt flat, men det var et par skumle 90 graders svinger.  Mitt nye uttrykk er å «gønne på» så jeg ga gass fra start.  Jeg tok igjen noen gutter som la seg på hjul.  Vi ble etterhvert 4-6 stk.  Til min stor frustrasjon!!!!  Om det er 10 meters regel – SKAL den holdes. Når det blir presisert på infomøtet at vi må holde til høyre – MÅ vi holde til høyre. Hadde det vært noe tak i dommerne hadde de i allefall disket 2 som var i denne gruppen.  Selv brukte jeg altfor mye krefter på å irritere meg, på å passere i stor fart, på å ikke ha det noe moro.. Etter drøyt tre runder hadde jeg et så stort forsprang til de andre jentene at jeg verken ville eller turde følge.  Etter løpingen lå jeg 1min bak Karianne G. Søfting – hun tok jeg igjen etter 5km på sykkel.  Mette P Moe lå noen sekunder bak meg på første løping, men jeg holdt et lite minutt høyere fart pr runde på syklingen.

Det var ganske kjølig i været, men jeg hadde på lange ermer og vindvest på både første løping og hele syklingen.  Det var gull 😀  Ut på siste løpingen – 5 runder – føles beina aldri spesielt bra.  Likevel har jeg en marsjfart som er en god del høyere enn mine konkurrenter.  Om jeg holder farten jeg hadde i Haugesund og her i Eidfjord (knapt 4.10min/km) blir det moro å løpe maratondelen på ironman… Underveis drakk jeg 3x 0.75L sportsdrikk, spiste 2 energibarer + en powergel og tok en gel under løpingen.  Arrangøren hadde dessverre bare vann å servere  – på siste løpingen – så de som ikke var skikkelig forberedt fikk det nok ekstra tungt.  Morten fra klubben min Royal Sport, var en av dem.  Han slo meg med knapt 20min i Haugesund, i Eidfjord slo jeg han med knapt 5min.  I mål var jeg 19min foran Mette P som dessverre fikk en punktering og et fall helt mot slutten av syklingen.  Nr 3 ble Kari Flottorp – begge fra Østmarka. Det var mitt 16.individuelle NM-gull Oversikt NM-medaljer KLie, juuuhuuu!!

Banketten ble en høydare i hyggelig selskap, masse med god mat og dessert og flotte premier 😀

Håkon Johannessen, Østmarka, vant herreklassen.

Handlinger

Information

2 responses

27 07 2012
Tone

råtass! og igjen, dette var veldig veldig fortjent!!

27 07 2012
Kristin Lie

Takk snille! Nå er det din tur.. 😀

Legg igjen en kommentar

