Pressekonferanse på Hotel Maritim

31 08 2012

Jeg er nå i Køln for å kjøre ironman på søndag! Arrangøren stilte opp med hotellopphold allerede fra onsdag. I går var det pressekonferanse og i dag blir det «dybdeintervju» under pastapartyet 😀  2 år tidligere har jeg vært her nede.  Cologne Triathlon Weekend som det heter, har barneløp i ettermiddag, normaldistanse og sprint på lørdag og hel- og halvironman søndag. Over 4000 deltakere er i aksjon. Fra 2010 har jeg gode minner da jeg hadde NRK sportsrevyen på slep og satte norsk bestenotering:

http://www.nrk.no/1.7279662

Jeg håper dette innslaget er foreldet søndag kveld.. 😉

I fjor hadde jeg 2 pukteringer, den siste 15km fra T2.. Nå har jeg igjen antipunkteringsguffe i dekkene mine og skal unngå sånt.  Startnr 11 har jeg fått, mot 13 i fjor.  Arrangøren var selv så overtroiske at de skyldte på at tallet 13 var grunnen til at jeg ikke kom i mål…

I år har Nicole Woysch fått det nummeret. Hun er et velkjent navn i miljøet, har en 2.plass i IM Lanzarote og «pers» på 9.22. Fjorårets nr 2 her i Køln, Almuth Grüber, er vel så sterk som Nicole. Hun gjorde 9.17 i fjor og vant for 4 uker siden Ostseeman.  Hun har startnr 12.   Time will show! Det er en lang dag og ingenting er avgjort før vi passerer målstreken 😀
Konkurransen har liveoppdateringer på søndag

Noen bilder fra gårsdagens morgenjogg sees nedenfor.  Muligens får jeg tatt noe flere i løpet av dagen..

This slideshow requires JavaScript.

Reklamer




Os triathlon og triathlonserien

27 08 2012

I går var det siste konkurranse i det som tidligere het NorgesCupen.  Det var en sprinttriathlon i Os, ikke langt fra Bergen.  Siden det ikke går noe morgenfly fra Oslo til Bergen, måtte jeg overnatte.  Triathleter er generelt rause og inkluderende, så jeg fikk den beste behandlingen da jeg ankom byen – i regn.. Etter en fantastisk god lasagne og tilslutt jordbær hos Solveig, tok vi kvelden.  Strålende solskinn neste dag! Det ble en liten morgenjogg for å våkne litt, før drømmefrokosten med egg, bacon osv 😀

Godt var det at jeg tok den morgenjoggen, for det ble knapt med løping før start pga infomøte.  Pakkingen hadde gått litt fort, så tridrakt, solbriller og nr-belte lå hjemme i den posen – som jeg trodde jeg hadde pakket ned.. Det gikk fint likevel, «ække så fal’i» med bare en sprint..

Vi skulle svømme 750m – tidene viser at det nok var noe lenger – 20km sykling i en særdeles varierende løype med flate tempostrekker til bratte bakker på dårlig asfalt. Løpingen var 5km stort sett på asfalt med vendepunkt halvveis. Det er sånn løypene skal være 🙂

I mål var jeg nr 2, ca 3min bak Mette P. Kari kom i mål som nr 3. Dette ble også stillingen i Triathlonserien for 2012. Det var godt jeg tok turen ellers hadde jeg endt på 4.plass og «tapt» endel kroner på det..

Nå er det snart pakking og avreise for Køln 😀





Høsttegn..

25 08 2012

Domus Athletica åpner igjen kl 0700 😀  Nytt dette semesteret er at svømmehallen ikke stenger midt på dagen som tidligere!  Da går det an å få til en lunsjsvøm uansett når lunsjen legges 🙂

I ettermiddag hadde jeg årets første (og trolig eneste massasjetime).  Når jeg går på en til to ukentlige poweryoga/FLOW eller stretchingtimer hos Studentidretten, tror jeg at det går helt fint å klare seg uten massasje.  Muskulaturen kan fort venne seg til massasje, sier fagfolk. Jeg har ikke råd til slike vaner 😉  På mandag var jeg på stretching – 45min statisk tøying av nesten hele kroppen.  Poweryogatimen som heter FLOW hos Studentidretten er mer dynamisk streching, er mer slitsomt – men føles på en måte bedre etterpå.  Uansett tror jeg det er særdeles fornuftig å gjøre noe som er ganske så anderledes enn å svømme-sykle-løpe.

Et annet høsttegn er de svimete vepsene som flyr rundt.. De kan sammenliknes med triathleter på slutten av en ironman 😀 Skrekkeksempelet er jo målgangen i 1997:

Nattetemperaturen har falt drastisk, det er mørkere og snart er det rundt 15 grader i sjøen. Det kan bli en lang og kald høst på meg som har siste konkurranse 18.november..





Motivasjonsvideo!

20 08 2012

Triathlon er ikke bare ironman – det er veldig viktig å understreke! Jeg syns de som starter med triathlon skal gjøre noen sprint og normaldistanser først, for å «bli kjent med» idretten og seg selv.. Nedenfor kommer en knapp halvtimes video om ironman, hva det kan innebære og favorittene før årets Hawaii.  Jeg vil dessuten få gratulerer «min utøver» Synne som kjempet jeg inn til å bli ironwoman i Kalmar på lørdag, fantastisk moro å se at treningen gir resultater 😀 Det ble en imponerede debut på 12.38.08!!! Dessuten hadde vi flere TRI-debuter under Oslo triathlon: like strålende med f.eks min venninne Tone som gjør sin første triathlon 😀





Dagen da bakkene var færre og runden var kortere..

16 08 2012

I ettermiddag syklet jeg en runde i marka som vanligvis tar knapt 3t.  Jeg dro på litt i starten for å unngå at en syklist jeg passerte skulle få heng, men ellers var tempoet lett/moderat.  Da jeg kom rundt føltes løypa både kortere og med færre bakker. Det er vel et bra tegn! Det endte med en bonusrunde i Maridalen for å få 3t 🙂

I går hadde jeg det på samme måte på løpeturen.  Vendepunktet oppe ved Movann kom 7 min tidligere enn da jeg løp turen for drøyt 2 uker siden.  En 13 dagers tyngre treningsperiode nærmer seg slutten.  Kommer jeg meg gjennom lørdagen, er det meste gjort!

På lørdag var det Oslo triathlon – i ny løype og innpakning.  Det ble en folkefest i solskinnet.  Jeg hadde ikke det store overskuddet og jaktinnstinktet mitt våknet vel egentlig aldri (lå 7 min bak etter svømmingen). Det endte med 3.plass.

Siden sist har jeg også hatt en lang langtur på sykkel. Det blir den eneste før Køln og Wales.  På turen rundt Nordmarka i rolig fart på temposykkel – hadde jeg 4 episoder som kunne endt ille.  Da må det også sies at jeg sykler på gangveien der det er mulig.

En bil overholdt ikke vikeplikten, en trailer svingte inn rett foran meg og sperret veien, en kassebil tutet og snittet meg ned fra Sollihøgda og den siste bilen stoppet ikke ved fotgjengerovergangen når motgående bil allerede sto og ventet.. Godt jeg sykler forsiktig og «passivt». Vær forsiktige i trafikken både store og små!!

 

 

Sykkelbildet er fra Haugesund. Jeg bruker ALDRI tempohjelm på trening 😉





Ironmanfokus

10 08 2012

Nå er det 3 uker igjen til årets første ironman – i Køln 2.september.  Deretter følger Wales 14 dager etter Køln. Time will show hvordan kroppen takler det! 😀  18.november avslutter jeg sesongen med ironman i Arizona.

Jeg har ikke hatt noen lange sykkelturer siden påske, men håper å få en tur på 5t i løpet av neste uke.  Før min første ironman i Holland i 2006, hadde jeg ikke syklet lenger enn i 3t.  Tiden der ble 5.18 hvor jeg kjørte med et stort smil om munnen hele veien. Utallige treningstimer senere og  med noen langturer på opptil 5-5.5t er min beste tid på sykkeletappen 4.56 (er ganske stabil rundt 5t). Det er ikke så stor fremgang.. Jeg satser på at kortere og hurtigere turer er minst like bra.

En løpeøkt som gir både psykisk og muskulær styrke, er 4x5km som løpes i litt raskere enn ironmanfart. Pausen er 2min.  Denne har jeg kjørt 2x i løpet av de siste 6 dagene. Det har gått strålende så jeg håper maratonformen skal sitte i Køln.  Noen andre forberedelser enn 2 rolige lange langturer på beina har jeg ikke gjort.  I juli ble det jo 2 halve ironman-distanser som gir bra nok trening for ironman, for min del. Min styrke ligger i de lengre distansene, så lenge jeg får tilgang på mat 😀  Det blir utrolig moro og satser på ny pers – selvom jeg ikke har NRK med meg..

I morgen er det Oslo triathlon.  Det blir en bra kvalitetsøkt for høstens oppgaver.





Alternativ trening

3 08 2012

Som triathlet er det egentlig lite behov for alternativ trening 😉 Idretten er jo så variert!  Men som et avbrekk til de vanlige treningsøktene, er det supert f.eks  å gå en fjelltur (om det ikke overdrives..).  Jeg går generelt veldig lite, til det er jeg for lat eller for effektiv..  Som transport føler jeg at å gå tar for lang tid.  Da sykler jeg heller eller tar bilen slik at det blir mer kvalitetstid i sofa’n 😀  Likevel er det et must, og det gir en god følelse å gå litt i fjellet om sommeren (les: fra hytta i Valdres).  Forrige uke ble det to flotte turer.

Å klatre derimot, er en helårsaktivitet for meg.  Jeg kan ikke skryte på meg å være den mest aktive, men klatrer litt både inne og ute.  Det gir god styrketrening og krever bra bevegelighet.  Utfordringen min er å stole på styrken i beina og ikke klatre med armene..

Mange sykler med racer i tillegg til sin temposykkel.  Jeg bruker  aldri racer, men bruker  MTB min flittig.  Lange sykkelturer i Marka eller en kort restitusjonstur med litt lek på sti, er de vanligste øktene.   Dessuten bruker jeg offroad’n til en økt i Grefsenkollen som består av 25-30x 30s max oppover – 30s lett nedover.  Litt avhengig av hvor aggressivt jeg sykler nedover, blir da antallet 25-30 drag innen jeg er på toppen av Grefsenkollen 🙂

Løping i trapp kan kalles alternativt. Den løpes i steden for en kortintervalløkt på flatmark eller i bakke, men er mye mindre belastende for achilles.  Det er også lettere å holde trykket og frekvensen gjennom hele draget pga trappene.  Super styrketrening og glimrende trening for hjertet!

Jeg har løpt enormt mange timer i vann.  Bevegelsesmønsteret er da omtrent det samme som når vi løper med høye kneløft på land (det er denne teknikken som gir meg høyest puls).  Rundt livet har jeg et flytebelte og løpingen foregår på dypet av bassenget.  Med gode bein og mer svømmetrening, har dette ikke vært prioritert de siste månedene.  Om vinteren kan jeg ha en økt vannløping i forkant eller etterkant av en svømmeøkt.

Rulleski og da skøyteski skaffet jeg meg en høst jeg hadde problemer med Haglunds hæl (bruskdannelse på hælen).  Nå er begge hælene operert og rulleskiene er lite brukt.  De har vært med til Syden noen ganger, fordi det er lettere å pakke rulleski i kofferten enn en sykkel 😉  Når vi skøyter på ski bruker vi de samme musklene som vi gjør når vi sykler.

Når vi går klassisk, benyttes i hovedsak de samme muskelene som vi gjør når vi løper.  Det er lenge til vinteren, men vi får håpe på gode snø og skiforhold 😀  Jeg bruker langrennsski mye så sant det er snøforhold utenfor døra mi.  Jeg er for lat eller hva det kalles, til å sitte i bil i 30min for å oppsøke snøen..

God trening! Det viktigste er å være litt i bevegelse 😀