Alternativ trening

3 08 2012

Som triathlet er det egentlig lite behov for alternativ trening 😉 Idretten er jo så variert!  Men som et avbrekk til de vanlige treningsøktene, er det supert f.eks  å gå en fjelltur (om det ikke overdrives..).  Jeg går generelt veldig lite, til det er jeg for lat eller for effektiv..  Som transport føler jeg at å gå tar for lang tid.  Da sykler jeg heller eller tar bilen slik at det blir mer kvalitetstid i sofa’n 😀  Likevel er det et must, og det gir en god følelse å gå litt i fjellet om sommeren (les: fra hytta i Valdres).  Forrige uke ble det to flotte turer.

Å klatre derimot, er en helårsaktivitet for meg.  Jeg kan ikke skryte på meg å være den mest aktive, men klatrer litt både inne og ute.  Det gir god styrketrening og krever bra bevegelighet.  Utfordringen min er å stole på styrken i beina og ikke klatre med armene..

Mange sykler med racer i tillegg til sin temposykkel.  Jeg bruker  aldri racer, men bruker  MTB min flittig.  Lange sykkelturer i Marka eller en kort restitusjonstur med litt lek på sti, er de vanligste øktene.   Dessuten bruker jeg offroad’n til en økt i Grefsenkollen som består av 25-30x 30s max oppover – 30s lett nedover.  Litt avhengig av hvor aggressivt jeg sykler nedover, blir da antallet 25-30 drag innen jeg er på toppen av Grefsenkollen 🙂

Løping i trapp kan kalles alternativt. Den løpes i steden for en kortintervalløkt på flatmark eller i bakke, men er mye mindre belastende for achilles.  Det er også lettere å holde trykket og frekvensen gjennom hele draget pga trappene.  Super styrketrening og glimrende trening for hjertet!

Jeg har løpt enormt mange timer i vann.  Bevegelsesmønsteret er da omtrent det samme som når vi løper med høye kneløft på land (det er denne teknikken som gir meg høyest puls).  Rundt livet har jeg et flytebelte og løpingen foregår på dypet av bassenget.  Med gode bein og mer svømmetrening, har dette ikke vært prioritert de siste månedene.  Om vinteren kan jeg ha en økt vannløping i forkant eller etterkant av en svømmeøkt.

Rulleski og da skøyteski skaffet jeg meg en høst jeg hadde problemer med Haglunds hæl (bruskdannelse på hælen).  Nå er begge hælene operert og rulleskiene er lite brukt.  De har vært med til Syden noen ganger, fordi det er lettere å pakke rulleski i kofferten enn en sykkel 😉  Når vi skøyter på ski bruker vi de samme musklene som vi gjør når vi sykler.

Når vi går klassisk, benyttes i hovedsak de samme muskelene som vi gjør når vi løper.  Det er lenge til vinteren, men vi får håpe på gode snø og skiforhold 😀  Jeg bruker langrennsski mye så sant det er snøforhold utenfor døra mi.  Jeg er for lat eller hva det kalles, til å sitte i bil i 30min for å oppsøke snøen..

God trening! Det viktigste er å være litt i bevegelse 😀

Handlinger

Information

8 responses

3 08 2012
Silja

«Jeg går generelt veldig lite, til det er jeg for lat eller for effektiv… » haha, tatt på kornet!! Jeg er definitivt i den samme «for lat/for effektiv» kateforien 😉 Grattis med godt gjennomførte og velfortjente resultater på konkurranser siste tiden!! Silja

4 08 2012
Kristin Lie

Takk 😀 Lykke til med din kjære over fjellet. Håper vi sees snart.

3 08 2012
Susanne Wigene

Jeg likte godt den siste linjen. God trening, Kristin 🙂

4 08 2012
Kristin Lie

Takk! 😀

3 08 2012
Tone

Godt å lese dette da de siste to ukene har vært mest alternativt med flere fjellturer, totalt nesten 2500 høydemetere…men til syvende og sist er det vel det å være i bevegelse, tørre å kjenne litt på høy puls og kose seg med treningen, uansett hva det er, som er viktigst:)

4 08 2012
Kristin Lie

Du har jo trent masse styrke med de turene dine! Smugtittingen på TV/OL gir nyttig teknikktrening 😀

3 08 2012
Cornelis Elander

Kult! Stå på! Hilsen fra Hollywood-treneren 🙂

4 08 2012
Kristin Lie

Takk! Det er lite Hollywood-takter over triathlonkonkurransene i Norge i år (les: regn og gjørme 😉 Blir en morsommere høst med ironman i Tyskland og Arizona..

Legg igjen en kommentar

