Tja..

4 11 2012

Florida ironman er over.  Resultatlisten viser at jeg endte på 11.plass i proffklassen med tiden 9.33.  Helt objektivt sett var det 10-12 minutter for sakte 😉

Når jeg har sett på dataene fra Garminklokka mi (910XT) som jeg er virkelig godvenner og blitt avhengig av .., viser den at jeg svømte 4300m, syklet 179.3km og løp 42.1km i tillegg til skiftesonetransport.  Det er min feil at svømmingen ble for lang.  Det var en relativt sterk strøm, og jeg hadde liten sikt der jeg vaket alene i vannmassene..

Dagen startet bra.  Det er ganske behagelig å kjøre ironman i USA, siden kroppen er på «hjemmetid».  Klokken 4 om morgenen i Florida er 10 hjemme – da smaker frokost godt 😀  Allerede ute av leiligheten merket jeg hvor klamt det var.  På veien bort til starten i bil, måtte jeg bruke vindusviskerne pga all fuktigheten i lufta.  Det var helt anderledes enn tidligere morgener.  Vel fremme i skiftesonen, var det å pumpe dekk, legge på energibarer og gels, sette sykkelen i riktig gir etc.  Jeg tok en liten løpetur før jeg satte på meg våtdrakten og testet vannet.  Det var nok bølger..  Faktisk hadde jeg litt problemer med å komme meg uti, men hadde fått som tips at jeg måtte dykke under bølgene når de kom.

Vi startet kl 650, 5minutter bak gutta.  Det var ganske tøffe forhold og flere ganger var jeg ute av kurs – mest pga strømmen.  Tenkte en tanke eller 2 underveis at jeg burde kanskje konkurrere i age-group i steden. Da slipper jeg å svømme alene.  Men etter å ha lest resultatlisten, ville jeg da ha vunnet klassen min med 41miutter.   Jeg føler ikke at jeg er helt klar for det og ønskerå konkurrere med de beste.  Det har dukket opp et par ting på svømmetrening de siste 2 ukene som gjør at jeg tror at jeg skal få litt mer tak på den (svømmingen og vannet ;)) i løpet av vinteren.  Klokka viste 1.16 opp på stranda.  Det var da jeg burde ha vært ute på sykkelen.

Ut på sykkel hadde jeg superbein!  Jeg holdt igjen og tenkte at det er lurt å spare krefter til en lang dag.  Planen var å ligge rundt  36.5 km/t som er det jeg har gjort tidligere.  Etter halvveis var snittet 38.   Løypa var lagt om fra tidligere år og veien tilbake var kanskje litt tøffere.  Men jeg koste meg og hadde bra bein.  Jeg endte med et snitt på 37.5km/t.  I ettertid tenker jeg at jeg kanskje burde ha kjørt enda fortere.  Det hadde neppe påvirket løpingen fra eller til.. Sykkeltiden ble 4.46 som er 11 min fortere enn da jeg var her i 2009.  Jeg har hatt noen veldig bra økter både på CompuTraineren og ute, så jeg visste jeg var i slag 🙂
Ut på løpingen hadde jeg vært i aktivitet i knapt 6.10. Det var på skjema og alt føltes supert!  Jeg er trent for å løpe en maraton på 3.05 etter sykling.  På en god dag bør det kunne gå enda raskere – kanskje.

3K lenger nede i veien fikk pipa en annen lyd.  Da tenkte jeg at om jeg kommer meg til mål, skal jeg være glad.  Det var så  varmt!  På hodet hadde jeg hvit caps, men varmen føltes grusom.  Heldigvis gikk deler av løypa i skyggen, men det var ikke akkurat kjølig der heller.  Jeg så på kilometertidene at de gikk opp.  Etter ca halvveis regnet jeg ut at om jeg løp samme fart, ville jeg komme inn på 3.15.  Det gjorde jeg ikke 😦 Drikkestasjonene kom hyppig og jeg helte på begge de 2 rundene, en kopp med is i ryggen og en kopp med is i brystet.  I tillegg fikk jeg i meg vann og kald sportsdrikk – mot slutten litt cola.  Flere steder gikk jeg gjennom stasjonene for å få i meg nok is.   Jeg brukte mye mer is underveis i går enn jeg brukte da jeg var med på ironman på Hawaii!  Temperaturen hjemme den siste måneden kan ha noe med sjokket kroppen fikk å gjøre.  Alle resultater

Den neste tabben jeg gjorde, var å gå rett til massasjeteltet i steden for å skifte.  Min lange trøye som var klissvåt, ble iskald og jeg startet  å fryse.  Da jeg hadde hentet bagene mine, ristet jeg av kulde, føte meg uvel og ble hvit i ansiktet, hehe.  Medical kom og hentet meg med rullestol til medical tent. Enden på visa, ble 2t der og 2 poser med intravenøst, 2 kopper kyllingsyppe og en kaffe. Da var jeg pigg og glad igjen.

I dag er jeg knapt nok støl.  Om 2 timer venter massasje og deretter beach’n.  I Arizona om 2 uker vil jeg være bedre forberedt for varmen 😀

Hawaii 2008

Handlinger

Information

6 responses

5 11 2012
Tone

Jeg er superimponert og det er klart du skal konkurrere med de beste. Nå får du mange dager med avslapping og tilvenneing og i AZ knuser du tida. Du er så bra trent at det er bare å kline til:) Nyt dagene som kommer!

5 11 2012
Kristin Lie

Takk 😀 Jeg kuler’n, hehe. Reiser til Arizona tidlig onsdag. I helgen er det meldt 15 C (!!) der, men godt og varmt nå og videre i neste uke.

6 11 2012
Mark Strasser

Did you find Walmart ok? Good luck in Arizona!

6 11 2012
Kristin Lie

Hi!! Yes, I did find Walmart and my car. Now i guess you’re ready for IMFL next year? 😀

6 11 2012
Mark Strasser

I’m in! Can’t wait…

6 11 2012
Kristin Lie

Train smart!!! 😀

Legg igjen en kommentar

