Hva skal du gjøre i 2013?

5 01 2013

Nytt år nye muligheter, blanke ark… eller?

Vi bærer med oss erfaringer på godt og ondt så helt blanke ark stiller vi ikke med.  Når det gjelder mål og mening for det nye året, er det viktig å lage en plan for hvordan, hvorfor og når endringer skal skje.  Om ønsket er å spise sunnere, gjennomføre en triathlon eller f.eks lære seg å svømme crawl er det å ha en plan essensielt for at ikke det samme målet dukker opp igjen når vi har kommet til januar i 2014 😉

 http://www.youtube.com/watch?v=adAdN5IRDMY

2013 har potensiale til å bli et bedre år enn tidligere.  Mye om ikke alt er avhengig av deg selv.

Prøv, jobb og tenk at 2013 blir det beste året hittil:

  1. Fail to prepare og prepare to fail: Hva ønsker du deg av det nye året?   Lag deg konkrete mål.   Hvorfor ønsker du deg dette?  Vær ærlig med deg selv!  En god plan er viktig for å kunne holde deg på rett kjøl når hverdagen kommer og målet virker mindre viktig.. Når det butter i mot, og du t.o.m opplever tilbakegang/sprekk – og det vil garantert skje – plukker du frem krykkene (les: tiltak i planen) som støtter deg tilbake på veien.
  2. Spesifiser: Spesifiser målene dine.  Vær så detaljorientert som mulig.  «Jeg skal løpe fortere, bli snillere» etc er vage mål.  «Jeg skal løpe Oslo halvmaraton på 1.30, gjøre minst en god gjerning hver dag er konkrete mål avgrenset i tid.
  3. Ha delmål på veien: Veldig mange mislykkes på veien mot målet sitt fordi de prøver å gjøre for store endringer på for kort tid.   Små endringer hver dag, gir enorme resultater etter 365 dager!  Å lage et delmål for måneden eller uka, er viktig både for motivasjonen og måloppnåelsen.  Skippertak kan funke på noe og noen, men er ikke noen god løsning.  Ofte vil skippertak føre til kortvarig «lykke».  Det kan f.eks resultere i skader hvis man øker treningsmengden for fort, økt vekt med «skippertakslanking» etc.   Ved å lage delmål, motiveres du på veien. Delmålene endrer vanene dine og blir endel av deg slik at du unngår tilbakefall.
  4. Fortell omgivelsene dine om målene: Finn mennesker som støtter deg og kan backe deg når du trenger det.  Å ha med familie, nære venner eller arbeidskolleger kan være forskjellen på om du klarer å gjennomføre planene eller ikke.  Noen liker å publisere alt for omverdenen (les: Facebook og Twitter), andre ønsker å ha målene sine kjent for kun en liten «indre kjerne».  Uansett er det viktig at målene ikke bare er i ditt eget hode.
  5. Kunnskap er makt:  Sett deg inn i om det du ønsker å oppnå. Ta kontakt med fagfolk, trenere, coacher som kan hjelpe deg på veien.  Det er liten grunn til å gjøre de samme feilene som er begått av folk og fe før deg 😉

Det er en jobb å endre vaner, å komme seg ut av komfortsonen og å sprenge egne grenser.  Med små skritt, en god plan og omgivelser som støtter, er det meste

mulig. Du må selv ha «trua».  Just DO IT! 😀

Advertisements

Handlinger

Information

7 responses

7 01 2013
Adelheid

Jepp, enig – små endringer jevnlig er veien til suksess. Når man skal endre alt samtidig går det sjelden bra! Satser på framgang for oss begge to i 2013.

Selv har jeg justert mine egne mål sett i lys av at ting ikke har gått direkte på skinner de siste årene, så dersom jeg får løpt én halvmaraton i år kommer jeg til å være superhappy!
Det ser ut til at noen har sjålet de fleste kettlebellsene i Nydalen, så om du er klar for slik trening igjen snart er det bare å si i fra. 🙂

Godt nytt år forresten!

7 01 2013
Kristin Lie

Godt nytt år til deg også 😀
Hvordan kan man stjele kettlebells på 20kilo?? Jeg er klar første helga i februar. Nå er jeg nemlig i Gainesville i Florida 😀
Det er klart du får løpt en halvmaraton i løpet av året! Bare ikke bli for overivrig når du først løper.. 😉

8 01 2013
Adelheid

Bjella på 16 kg og 20 kg står igjen. Resten er borte. Men jeg er helt klart ikke sterk nok til til å gjøre alle øvelser med dem, og definitivt ikke etter den slappe desembermåneden jeg har hatt. 🙂

Syntes å lese at du var i Florida før jul jeg, men der tok jeg feil, gitt. Høres superdigg ut, så nyt hvert sekund og tren godt. Kan melde om at skiføret i lysløypa fra Brekke er helt elendig (testet i går), så det er ingen hast med å komme hjem før det kommer mer snø.

11 01 2013
sigrunddrivenes

Høres flott ut med litt varmere start på treningsåret enn hjemtraktene har å by på. Deltar du i Ironman70.3 i Haugesund i år også? Og som et svar på overskriften din; i år skal jeg delta på min første triathlon noensinne, dvs jeg er påmeldt to foreløpig 🙂 Det blir imidlertid to sprint distanser. Lykke til videre med treningsoppholdet.

11 01 2013
Kristin Lie

Det er bra her nå, endelig er sola kommet 😀 Så spennende at du skal være med på triathlon!!! Det er en fantastisk idrett! Veldig bra og variert trening for hele kroppen 🙂 Hvilke 2 er du påmeldt på?

11 01 2013
sigrunddrivenes

Jeg er påmeldt Hove Tri- kort distanse i juni, og KMD 4:18:4 i København i august i forbindelse med Challenge Copenhagen. Innmellom der er det mulig jeg tar en lokal variant; Auklandshamn Triatlon rett utenfor Haugesund 🙂 Tar en om gangen og ser hvordan det går:-) Første mål er å gjennomføre .

11 01 2013
Kristin Lie

Så gøy!!!! Du kommer til å bli bitt av basillen, garantert 😀 Tren lurt, kose deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: