Løping i ekstremvær

16 01 2013

15jan Mens noen sliter med kulda hjemme, har vi hatt motsatt problem her i Florida – veldig varmt!

I går hadde vi en løpeøkt fra kl 10-11.30 som nesten tok knekken på oss 😉  Det var nærmere 30 grader, men det som er den største utfordringen her er luftfuktigheten.  Vi trener rolige økter tidligere på dagen og når sola går ned.  Når vi skal kjøre på (les: løpe fort), er det viktig med en stor god frokost og en skikkelig våken kropp.

Planen i går, som måtte justeres litt underveis pga litt tunge bein og mye varme, var etter oppvarming:  2km i litt saktere enn maratonfart – 2km i halvmaratonfart – 1km i maratonfart – 2km i 10K fart – 1km i litt saktere enn maratonfart – 2km i 5K fart.

Vær, vind og høydeprofil vil påvirke gjennomføringen av økter samt treningsstatus (les: overskudd).  Det er enormt viktig å justere treningen utfra dagsform. Vi er IKKE maskiner!  Det er stort sett alltid bedre å trene litt for lett enn litt for hardt..  I dag ble det en 90min langtur i «follow yovinterur heart-fart»  = lavterskel for meg og rolig løp for Tone 😉

Til dere som sliter hjemme i kulda: Ikke tren hardt (les: dyp innpust) når det er mindre enn minus 10 grader (med mindre du er skiløper som må trene ute..). Er det mindre enn minus 15 syns jeg det er for kaldt å trene uansett pga faren for forfrysninger etc.  Noen syns sikkert det er pinglete, men etter å ha forfrosset en finger på skitur, gidder jeg ikke mer..

Har du mulighet, løp en liten tur ut i lunsjen for å få dagslys.  Det er varmere midt på dagen, og kroppen setter stor pris på de solstrålene/dagslyset den kan få i de mørke vintermånedene.  Unngå å trene i spesielt utsatte kuldeområder som dalsøkk med råluft (eks. i Maridalen i Oslo) når temperaturen er rundt 10 minus.  Slike steder er det nemlig alltid 3-4 grader kaldere..

Ansikt, øreflipper, fingre og tær er utsatt for kulden.  Løp med tynne ullsokker i skoene ved minusgrader.  Ha alltid ekstra beskyttelse på achilles (f.eks klipp av foten på et par gamle raggsokker).  Er det nærmere 10 minus er det lurt å ha et ekstra lag over knærne (lange strømper eller tights som går nedenfor knærne).  Flere lag er bedre enn et tykt.. Jeg liker å løpe og gå på ski med vindvest fremfor hel jakke.   Det regulerer varmen bedre, syns jeg.   Hvis jeg trener hardt, blir jeg veldig varm og også veldig fort kald.  Svingningen blir mindre med vest.  Hvis du lurer på om noe er lurt (her: for kaldt å trene ute) – er det sjelden det 😉

Tren og vær glad for hver dag du får, så skal du se ….

Advertisements

Handlinger

Information

2 responses

23 01 2013
RunAussieRun

Hi Kristin. I’m a runner who has just moved to Oslo – I’m training for the Oslo Marathon, so looking for a running club for weekend long runs. Any suggestions? Cheers, RunAussieRun

23 01 2013
Kristin Lie

It depends on your ambitions and your running level. There are several options in Oslo 🙂 Where do you live?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s




%d bloggers like this: