Inspirasjonskveld på Skøyen

6 02 2013

I går holdt jeg en liten «seanse» om triathlon, primært for nybegynnere.  Synne, en av mine utøvere, hadde spurt meg pent om vi ikke kunne få til noe i forbindelse med DRIV sin nye triathlonsatsing (les: lavterskeltilbud for tri-interesserte).

Vi kunne lett ha holdt det gående i 2t + (i allefall jeg..), men tiden var knapp så oppfølging bør komme.  Ellers er det alltid mulighet å lure ut av meg et lite tips eller tre om en ikke ønsker PT-time eller mer oppfølging med hensyn til kost/trening/periodisering etc 😀  Jeg brenner for å spre det glade budskap om denne fantastiske idretten vår, hvor enkelt det kan gjøres og hvor unik triathlon er og ikke minst hvor morsomt det er!

Etter en kort intro om meg selv, tok vi for oss triathlon steg for steg: svømming – T1 – sykling – T2 – løping.domus

Hva er nødvendig utstyr?  Hva kan være lurt å tenke på?  Mine erfaringer.  Stikkord for kvelden var:

Svømming: Vanntilvenning. Gå på kurs, ha noen PT-timer for å bli trygg i vannet og for å lære prinsippene for crawl-teknikk.  Våtdrakt: viktig med passform, kjøpe liten nok.. En nyttig investering som vi kan ha glede av i mange år om den behandles riktig.  Svømmemuligheter i Oslo.  Triathlonsvømming utendørs med våtdrakt vs svømming i basOLYMPUS DIGITAL CAMERAseng

Skiftesonen fra svøm-sykling: sykkelhjelm på med en gang, ryddig skiftesone, mentalt forberedt, nr.belte bak,  talkum

Sykling: en sykkel med 2 hjul er nødvendig – personen på sykkelen er viktigst, unngå utstyrshysteri (!), mine erfaringer med sykling om vinteren (inne), bruk av langrenn/skøyting som alternativ, styrketråkk/frekvens, næring underveis

Skiftesonen fra sykling til løping: frekvens, nr.belte foran, talkum, hurtigsnører

 

Løping: frekvens,  teknikk – skadeforebyggende OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Handlinger

Information

2 responses

6 02 2013
Tone

min PT;)

6 02 2013
Kristin Lie

😀

Legg igjen en kommentar

