Hvor mange, hvor fort, hvilken laktat?

27 02 2013

I går løp jeg en økt på mølle (som vanlig).  Det blir ganske mange av dem, selvom jeg har observert tørr asfalt i Maridalen (der skiløypa krysser veien).. Friheten av å løpe på snø i skoen og på jordene har foreløpig fristet mer, om jeg har tatt meg en tur ut i løpesko og ikke på ski 😀

SAMSUNGTilbake til mølleøkten.   Jeg hadde ingen løpeavtale så moroa måtte gjøres helt alene.  «Vi får jo ikke mer moro enn vi lager sjæl».. Hodet og beina følte for å løpe 1min intervaller med 30s pause (hjemme hadde jeg planlagt XX x3min, men hodet var tungt og med 25*C på Toppidrettssenteret holdt det med 1min..) .

Det er en «enkel» økt og er en økt jeg gjennomførte hyppig for et par år siden.  Etter en kort oppvarming og et par tre stigningsløp, satte jeg i gang.  Tidligere har jeg hatt 25-30x1min og ganske god kontroll på hva jeg (tror) jeg kan klare.  I går ville jeg utfordre meg selv! Planen var å øke farten etter 2.hvert drag med 2 sek/km til jeg ikke klarte mer.. SAMSUNG

Da Knut Jæger kom (treneren til Ingvill B og Karoline Grøvdal), hadde jeg kanskje løpt 10 stk.  Han spurte «Hvor mange skal du løpe?»  «Vet ikke, sa jeg..  «Hvort fort løper du?» «Jeg løper progresivt på følelsen». «Hva er laktaten din?» «Ingen anelse!»  Tiltross for min uvitenhet (?) ble det er særdeles bra økt! Da farten var oppe i 3.18 min/km, følte jeg at kontrollen var borte selvom beina var fine – og avsluttet.  Det ble 30 drag 🙂

Vi er jo ingen maskiner.  Et tall er bare et tall.  Det å kjenne på kroppen hva som er riktig fart for deg i dag, kan ingen tabell eller klokke fortelle deg.  En overordnet struktur er selvfølgelig viktig så alle elementene kommer på plass i løpet av en uke eller periode.   Men det å ta hensyn til dagsform inkl småvondter og stress, er like viktig!  Vi ønsker jo at treningen skal gjøre oss sterkere – gjerne uke for uke og år for år.  Kontinuitet er nøkkelen.  Unngå skader og lengre avbrekk i treningen.  Min «rolig» løping kan variere fra 4.15 km/min til over 5min/km.  Føler jeg for å løpe saktere enn 4.50-5min/km vet jeg at kroppen min trenger en fridag eller en kort liten økt.

Kjennes det «tungt» å løpe 10min på 4min/km er det også et tegn – for meg – at jeg mangler overskudd.  Vi påvirkes av alt rundt oss.  Noe bevisst, noe ubevisst.  Hva vi spiser, søvn, jobbstress, familestress, avtaler, ting som «gnager» osv..  Hadde vi vært maskiner ville det vært veldig enkelt.  Siden ingen (!) er det, kan trening noen ganger oppfattes som en kunst.  Men utholdenhetstrening er ikke akkurat «rakettforskning».  Ved å lytte til kroppen, omgi seg med positive og støttende mennesker som kan hjelpe med de «tunge» øktene, og generelt sette pris på at vi kan bruke kroppen vår i trening, vil resultatene komme uansett laktatverdier og antall repetisjoner 😉

Handlinger

Information

17 responses

27 02 2013
Lars

Kloka ord från klok tjej!

27 02 2013
Kristin Lie

Takk 😀

27 02 2013
Lisa

Virker som om denne er skrevet på bestilling fra meg i disse dager……

27 02 2013
Kristin Lie

Hehe, vi tenker jo likt.. eller at du er blitt litt påvirket av meg 😉

28 02 2013
Lars Heskjær

Tall er aldri bare tall… uansett om det gjelder kroppen, statestikk eller målinger generelt. Der er alltid noen forutsetninger som ligger bak som ikke er målbare, hvilket definitivt gjelder for kroppen og hodet. Stå på og alltid lyt til signalene som kroppen sender ut. 🙂

28 02 2013
Kristin Lie

Takk! Viktig å lytte, men på den annen side: noen ganger (..) kan hodet spille oss et puss 😉 Jeg er nok av dem som trener veldig mye på følelsen i forhold til mange andre. Det har funket greit for meg 😀

28 02 2013
Einar Cyvin (@einardag)

Veldig klokt! Siste avsnitt sier alt:
«Men utholdenhetstrening er ikke akkurat “rakettforskning”. Ved å lytte til kroppen, omgi seg med positive og støttende mennesker som kan hjelpe med de “tunge” øktene, og generelt sette pris på at vi kan bruke kroppen vår i trening, vil resultatene komme uansett laktatverdier og antall repetisjoner »
Jeg er på et helt annet nivå enn deg,men har oppnådd for meg gode resultater ved å løpe mye på følelsen samtidig som jeg har en viss oversikt. 🙂

28 02 2013
Kristin Lie

Jeppjepp 🙂 Altfor mange tenker litt for komplisert..

28 02 2013
Løper Langt Fort

Helt riktig, bruk hue!
Men samtidig er det riktig/viktig å komme seg ut på dagens løpetur selv om du er litt sliten. Mange velger å ta ditt tips om en hviledag litt for lett.. Det blir du ikke bedre av ihvertfall.

28 02 2013
Kristin Lie

Hver enkelt må kjenne etter. Er det bare hodet eller trenger hele kroppen sårt litt hvile? Spm er også hvorfor vi trener. Er det for å samle timer eller for å bli sterkere og raskere.. God trening 🙂

28 02 2013
Løper Langt Fort

noen junk miles må ligge i bunn i løpet av vinterern, om du er topp mosjonist og skal sub 2.30 eller om du er nybegynner og skal sub 4

28 02 2013
Tessa

Bra skrevet Kristin !

28 02 2013
Kristin Lie

Takk! Alltid hyggeølig med respons 🙂

28 02 2013
Tone

Takk:)

1 03 2013
Kristin Lie

You know 😀

5 03 2013
Karoline

Veldig bra skrevet! Det er viktig å ikke gjøre trening for teknisk 😃 Hvor mange km i uken løper du ca?

6 03 2013
Kristin Lie

Takk 😀 Jeg løper mellom 4-7 ganger pr uke. Ant kilometer kan variere fra 50-120..

Legg igjen en kommentar

