En treningstirsdag

20 03 2013

Jeg blir ofte spurt om hvordan og hva jeg trener.   Det jeg prøver etter beste evne, er å tilpasse min trening etter mitt liv og mine treningsmål (det samme gjelder for de utøverne jeg trener :)).  Treningen skal gi meg energi, sørge for at jeg holder meg skadefri, og den skal være mer eller mindre morsom.. Å pushe så hardt at jeg må legge meg ned etter endt økt, vet jeg ikke om er morsomt – det har jeg nemlig aldri prøvd 😉  I programmet mitt prøver jeg å legge inn litt sprint, lavterskel-/terskel og rolige økter hver uke.  I tillegg har jeg både funksjonell styrketrening og dynamisk streching og bevegelighet.  Jeg trener nok mer bevegelighet enn de fleste triathleter, men min manglende bevegelighet spesielt i øvre del av ryggen, i hofteleddsbøyere og ankler er ikke akkurat positivt for svømmingen min.

De siste to ukene (knapt) har jeg fått et treningsopplegg fra Dave Scott.  Her er det mye trening på lavterskel-terskel, veldig mye faktsisk og spesielt i sykling.  Mer kommer om dette i et senere innlegg.kldavescott

En tirsdag fra Dave Scott innebærer (samme opplegg i 6 uker):

4-4.5t sykling med innlagt 4x20min laverskel-/terskelintensitet.  Dragene kjøres som 5min TTG (vanlig tråkkfrekvens) – 3min BG (lav frekvens) – 2min HG (høy frekvens)x2.  Pausen mellom dragene kan variere etter ønske.

SAMSUNG2.økt er lett løping 50min og styrkeøvelser med fokus på sete- og coremuskulatur i inntil 1t.

I går startet jeg dagen med å svømme 38x100m cr med paddels og pullbouy på Domus Athletica.  Noen dager er det god plass i hurtigbanen, andre dager er det triathlontrening = kaos 😀  Jeg merker at det er utrolig lett å komme ut av egen teknikk når jeg passeres av andre (svømmer forbi  en sjelden gang om noen har forvillet seg i «feil bane» ;)).

En vanlig svømmeøkt inneholder normalt både teknikk, sprint og en beinserie – men altså ikke tirsdagen min.  Gerhard og jeg startet på 1.40 om noen skulle lure.  Han svømte tappert uten utstyr – imponerende!

Etter noen måltider og litt  jobbing, satte jeg på CompuTraineren og gjorde klar vannflasker og vifte.  Beina var sånn passe, men i helga måtte jeg kaste inn håndkleet og tok helt treningsfri fra tidlig lørdag til mandag.  På planen min sto det sykkelintervall lørdag og søndag.. Det å lytte til kroppen er utrolig viktig, som jeg har nevnt før.  Hvis kroppen ikke orker å kjøre de øktene i konkurransefart (eller enda høyere) som er planlagt i løpet av en uke, er det enten noe galt med opplegget eller så er du av en eller annen grunn ikke uthvilt nok.  Været, søvn, ernæring,  stress, .. det er enormt mye som påvirker oss.

Jeg kom meg gjennom sykkeløkten og dragene i går, men syns det holder med drøyt 2t på rulle (inkl 4x20min).  Avsluttet «sykkeløkten» med 1.5t lett skøyting på ski i stedet.

SAMSUNGSom en avrunding på kvelden i går, ble det en tur innom Toppidrettssenteret.  For første gang løp jeg 30min på mølle i sokkelesten – det blir ikke siste gang!  Det var litt uvant, men SAMSUNGmølla ble statt på 1.5% stigning og 10-12 km/t.  Balsam for beina og styrke for føttene 😀  Hvis noen ønsker å prøve dette, vil jeg anbefale å løpe lett i f.eks 5min som en avslutning på en løpeøkt.  Mine bein er vant til å småhoppe og hinke i sokkelesten i 10min i strekk, løpe barbein og ta løpedrill på kunstgresset på NIH.  I dag kjenner jeg ikke noe etter løpingen i går.

Vi tok noen styrkeøvelser og litt bevegelighet tilslutt.  Dynamisk stretching, aktiv og passiv bevegelighetstrening samt noen svømmespesifikke styrkeøvelser ble gjort.

SAMSUNGJeg må forresten nevne at jeg har «vokst» 1-2cm siste året 😀  Etter at jeg begynte med FUSTRA og er blitt mer bevisst muskelbalanse og en god holdning, ble jeg under en måling mandag kveld (vi måtte trippelsjekke..) målt til 2.9cm lengre enn det som står oppført i passet mitt og 1.7cm lengre enn det jeg har fått registert tidligere.  Sky is the limit, hehe.

Noe annet som er «bankers» på en tirsdag så sant det er teknisk mulig, er at den avsluttes med taco.  Taco-tirsdag er et innarbeidet begrep fra «urtiden» og må og skal overholdes!

Reklamer




Hjemmelagd nutella – dobbelt så godt – minst!

13 03 2013

Jeg har lenge hatt ambisjoner om å teste ut produksjon av hjemmelaget nutella.  Etter at jeg nå har fått meg kjøkkenmaskin og endelig hadde en ettermiddag uten større planer, var det ingen unnskyldning!  Det var litt startproblemer med å få blenderen til å virke: ring en venn og les bruksanvisnin

gen for n-te gang både på engelsk og norsk..(..husk å sette på lokket korrekt..).   Vips klikket lokket og

hasselnøttene ble kuttet i småfilleOLYMPUS DIGITAL CAMERAr på null komma null 🙂

Nøttene ble kuttet, men for å få en OLYMPUS DIGITAL CAMERAjevn og smidig masse, måtte kjøkkenmaskinen kjøres på full speed i 8-10min.  Etter grovhakkingen med «blederfunksjonen», overtok «kjøkkenmaskinfunksjonen» (se bildene). OLYMPUS DIGITAL CAMERA 5-6 ganger stoppet jeg OLYMPUS DIGITAL CAMERAmaskinen for å skrape veggen.

Da grovhakkingen var gjort, tilsatte jeg 2ss Cocosa kokosolje.

Helt mot slutten ble litt pulverkaffe (..) 2ss kakopulver og 2ss Cocosa kokossukker tilsatt.

Jeg var ganske spent på resulatet, men med gode ingredienser blir resultatet supert 😀

Oppskriften er som følger

En pose med hasselnøtter

2ss kokosolje

2ss kokossukker

2ss kakao

1/2 ts pulverkaffe

Glasset er allerede snart tomt..

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASAMSUNGFavoritten kan sees nedenfor 😀





Har du flaks eller er du heldig?

7 03 2013

Hvorfor er noen «alltid» heldige og har flaks?  Eller er det egentlig sånn?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg hadde flaks da jeg vant en konkurranse på Facebook og fikk produkter for 2000,- kroner av Cliniderm 😀  Det krevde ingen kunnskap eller ferdighet for å delta.  Min flaks var at jeg ble trukket ut som eneste vinner (og det var flaks at jeg deltok i en slik konkurranse – fordi det er noe jeg sjelden gjør.)

Da jeg løp min trappeøkt i Grefsenkollen i ettermiddag, skinte sola.  Flaks? Etter å ha løpt opp og ned noen ganger fikk jeg selskap av en annen.  Jeg heiet på henne en gang eller to og så begynte hun å peppe meg.  Det hjelper alltid å slite sammen selvom man ikke nødvendigvis har samme fart og antall.   Jeg var heldig å få selskap og at hun peppet meg, men hadde også litt skyld i det selv 😉

Foran konkurranser ønsker vi hverandre lykke til.  Men har du trent jevnt og trutt og gjort det du kan i forberedelser er det langt fra en bingoseanse du skal ut i!  «Good mechanical luck» ønskes ofte i triathlon.  Det har jeg smertelig fått erfare at er nødvendig.   En punktering kan være uflaks (om dekket er nytt og utøveren er oppmerksom).   OLYMPUS DIGITAL CAMERAHvilken plassering man få i en konkurranse, vil være avhengig av hvem som stiller.   Er du heldig er det dårlig deltakelse og du kommer langt opp på resultatlisten (eller vinner).   Har du uflaks hvis startfeltet er sterkt?  Nei, mener jeg.  Det er mye morsommeklløpre å gjøre en god konkurranse i det beste selskapet enn en middelmådig konkurranse for så å vinne.   Andre kan mene at det å vinne er viktigst og gjør konkurransevalgene ut fra det.

Det eneste vi kan til en viss grad styre er oss selv 😉  Ved å fokusere på arbeidsoppgaver, ta de små skrittene som må til hver dag og ha troen, vil resultatene komme.   Gjør ditt beste.   Selv føler jeg meg veldig priviligert som får gjøre det jeg liker aller best – satse på triathlon og ironman.  Men er jeg bare heldig?  Det er et valg og krever prioriteringer.  De fleste ville neppe byttet med meg når de fikk vite alt hva det innebærer.  Er det uflaks at jeg har foreldre med vannskrekk og ikke fikk oppleve annet vann enn det i badekaret da jeg var yngre?  Er jeg heldig som fant min idrett (triathlon) etter passerte 30?  Bedre sent enn aldri 😀  Vi er til en viss grad vår egen lykkes smed.

Når verden rundt raser, er det ikke perfeksjonisme som søkes men det beste for deg i dag.   Ikke bruk flaks/uflaks som krykke eller unnskyldning.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvis du smiler til verden, kan ett av to ting skje: folk tror du er gal og/eller så smiles det tilbake…