Har du flaks eller er du heldig?

7 03 2013

Hvorfor er noen «alltid» heldige og har flaks?  Eller er det egentlig sånn?

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJeg hadde flaks da jeg vant en konkurranse på Facebook og fikk produkter for 2000,- kroner av Cliniderm 😀  Det krevde ingen kunnskap eller ferdighet for å delta.  Min flaks var at jeg ble trukket ut som eneste vinner (og det var flaks at jeg deltok i en slik konkurranse – fordi det er noe jeg sjelden gjør.)

Da jeg løp min trappeøkt i Grefsenkollen i ettermiddag, skinte sola.  Flaks? Etter å ha løpt opp og ned noen ganger fikk jeg selskap av en annen.  Jeg heiet på henne en gang eller to og så begynte hun å peppe meg.  Det hjelper alltid å slite sammen selvom man ikke nødvendigvis har samme fart og antall.   Jeg var heldig å få selskap og at hun peppet meg, men hadde også litt skyld i det selv 😉

Foran konkurranser ønsker vi hverandre lykke til.  Men har du trent jevnt og trutt og gjort det du kan i forberedelser er det langt fra en bingoseanse du skal ut i!  «Good mechanical luck» ønskes ofte i triathlon.  Det har jeg smertelig fått erfare at er nødvendig.   En punktering kan være uflaks (om dekket er nytt og utøveren er oppmerksom).   OLYMPUS DIGITAL CAMERAHvilken plassering man få i en konkurranse, vil være avhengig av hvem som stiller.   Er du heldig er det dårlig deltakelse og du kommer langt opp på resultatlisten (eller vinner).   Har du uflaks hvis startfeltet er sterkt?  Nei, mener jeg.  Det er mye morsommeklløpre å gjøre en god konkurranse i det beste selskapet enn en middelmådig konkurranse for så å vinne.   Andre kan mene at det å vinne er viktigst og gjør konkurransevalgene ut fra det.

Det eneste vi kan til en viss grad styre er oss selv 😉  Ved å fokusere på arbeidsoppgaver, ta de små skrittene som må til hver dag og ha troen, vil resultatene komme.   Gjør ditt beste.   Selv føler jeg meg veldig priviligert som får gjøre det jeg liker aller best – satse på triathlon og ironman.  Men er jeg bare heldig?  Det er et valg og krever prioriteringer.  De fleste ville neppe byttet med meg når de fikk vite alt hva det innebærer.  Er det uflaks at jeg har foreldre med vannskrekk og ikke fikk oppleve annet vann enn det i badekaret da jeg var yngre?  Er jeg heldig som fant min idrett (triathlon) etter passerte 30?  Bedre sent enn aldri 😀  Vi er til en viss grad vår egen lykkes smed.

Når verden rundt raser, er det ikke perfeksjonisme som søkes men det beste for deg i dag.   Ikke bruk flaks/uflaks som krykke eller unnskyldning.  OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hvis du smiler til verden, kan ett av to ting skje: folk tror du er gal og/eller så smiles det tilbake…

Handlinger

Information

2 responses

10 03 2013
Imke

Det var eit spennande tema du tok opp!
Vanskeleg dette, kva som er flaks, og når er ein heldig?

Eg hadde nå flaks at eg vann coachings-pakka med Dave Scott, men hadde eg ikkje deltatt, så hadde eg jo ikkje hatt sjans til å vinne heller!?
Så punkterte eg på IM Haugesund i fjor, til tross for nytt dekk.
Kanskje uflaks, men eg var jo forberedd, og det tok meg ikkje lang tid å bytte, og ikkje blei eg satt ut heller. Så det var ikkje uflaks, Eg var heldig som hadde forberedd meg mentalt på at slikt kan skje.

Eg er absolutt einig at vi er vår eigen lykkes smed!
Nokon opplever jo mykje flaks i livet.
Men eg velger å tenke at uansett, så har eg alltid eit valg å forhalde meg til omstenighetane.

Men eg synst me er heldige som i utgangspunktet har funne triatlon som idrett, og som har ein kropp som gjer at det er moro å drive med triatlon også.
Men hadde me ikkje brukt kroppen, så hadde det jo ikkje nytta å hatt den?
–> det meste er opp til oss sjølv.

Men eg synst det er koseleg å ynske kvarandre lykke til foran ein konkurranse, og ellers også.
Det er jo berre velmeint 🙂

10 03 2013
Kristin Lie

Jepp! 😀 Men i steden for «lykke til» kan vi si noe annet som «gi gass, ha det gøy etc» 😉

Legg igjen en kommentar

