Dekk knærne!

25 04 2013

Det er vår i lufta, sola skinner og mange kaster klærne – noen litt for mange – i allefall om vi ønsker å holde oss friske og skadefrie! SAMSUNG

I løpet av en liten trilletur på MTB i Maridalen i ettermiddag, kunne jeg telle 10 stykker som syklet i kort bukse.  Gradestokken viste 11 grader, vind fra nordvest 6m/s og sol.  Jeg syklet med 2xU vintertights, tykke skotrekk, tykk sykkeljakke og hansker samt lue under hjelmen.  Det var litt i overkant mye klær, men bedre med for mye enn for lite.  Kroppen min har i løpet av den siste perioden vært utsatt for sol og sommer på Fuerteventura.  For en knapp uke siden hadde vi 37.5 grader i skyggen 😛

Å utsette muskler og ledd for så lave temperaturer vi har ute nå, kan gi smårusk som vil kunne utvikle seg til noe mer.  Knær, beinhinner og achilles har veldig liten blodgjennomstrømning og er spesielt utsatt.  Disse områdene er det viktig å holde varme.  Under samlinger sydover er det lett å se hvem som er proffsyklister og hvem som er amatører eller triathleter.  Proffsyklistene som lever av kroppen – les: beina sine – dekker til knærne.  De andre tenker på at de skal få farge 😉  Syklistene blottlegger knærne sine hvis det er 18 grader i lufta eller mer.

Den nedre kanten på sSAMSUNGykkelhjelmen leder kald luft rett inn på tinningen og kan også gi problemer – med luftveiene.  Ha et pannebånd eller lue under hjelmen så sant det ikke er sydenvarme ute.  Et råd jeg fikk av en tidligere proffsyklist er alltid å ha en trøye under sykkeltrøyen så sant det ikke er over 25 grader.

Bildet viser siste sykkelturen på Fuerteventura med Lisa Norden og noen særdeles spreke svenske gutter.  Vi behøvde hverken å dekke til knærne eller ha trøye under der vi syklet bakkeintervall i fjellene 😀

Reklamer




Løpetrening/kurs med How2

24 04 2013

mandag starter det kurs i løping med How2 hvor jeg nå er en av flere instruktører.  Kursene går over 3 kvelder a ca 70min.  Detaljer om de ulike kursene samt hvor og når kan finnes på nettsiden til How2.no.  GrIMG_7374unnen til at jeg ble kontaktet for å være med på dette, er mine tidligere innlegg om løping og tilnæring til hvordan og hvorfor vi gjør som vi gjør 🙂

Her er det tilbud til alt fra nybegynnere til mer erfarne løpere.  Jeg håper noen har lyst å komme på mine kurs som går fra Sognsvann i Oslo 😀





Borte bra, men hjemme best!

23 04 2013

Det er bra å være utenlands å trene, men ofte like bra å være hjemme 😀  Hvordan hverdagen organiseres, vil være avgjørende hvor mye tid vi har til det ene og det andre.  Etter å ha studert hvordan «mosjonister» kan trene seg i senk i løpet av en uke eller 2, lurer jeg på om de ikke hadde hatt det vel så bra hjemme 😉  Å samle timer bør aldri bli noe mål i seg selv.  Jeg diskuterte dette senest med Lisa Norden på søndag over en løpeøkt i vann.  Vi var enige om at altfor mange trente altfor mye, bare fordi de hadde tid tilgjengelig.  Hun hadde lært seg å få max utbytte av de få (i allefall mht løping) timene hun kunne trene.   I stedenfor å sykle en ekstra time eller løpe flere kilometer, bør nok endel heller velge å bruke litt av denne tiden på forebygging av skader les: stretching/bevegelighet, stabiliseringsøvelser og andre teknikkdrills.  Vi har bare en kropp – jeg vil ha min så skadefri som mulig frem til passerte 100 😀

I løpet av oppholdet på Playitas/Fuerteventura «sesongdebuterte» jeg i Challenge Fuerteventura.  Det ble ingen stor suksess, men kan vel kalles en «grei treningsdag».  Det ble 7.plass i kv. PRO.  En hver konkurranse er glimrende trening, så alle sjanser bør benyttes 🙂

Det har blitt mange timer i vannet på meg, både i sjøen og i bassenget.  Denne tilgjengeligheten til svømmefasiliteter kunne jeg ønske meg hjemme.. Å bruke 3min på å tusle ned i bikini for litt teknikksvøm før middag eller havsvømming i det klareste vannet jeg har sett siden  jeg var på Hawaii er fantastisk.  For tiden er det mitt manglende catch jeg prøver å finne, hehe.  Etter undervannsfilming var det flere som fikk seg en overraskelse – av trenerene og utøverne.. Kanskje finner jeg catchen her hjemme 😀





Alt er bra bortsett fra nettet..

5 04 2013

Nå er jeg på Playitas på Fuerteventura, alle triathleters store drøm – kanskje (?).  Det et veldig flott sted med 50m utendørsbasseng, grusløyper å løpe på, fjell å bestige, styrkerom å trene i, en fantastisk frokost- og middagsbuffet som kan få hvem som helst til å ende opp med magespreng – dag etter dag..

Internett er (som vanlig) ikke bra her.  Et par dager har vi vært uten nett, andre ganger er det så tregt at det å sende en e-post kan ta en time 😦  Av den grunn blir det ingen bilder i dette innlegget.  Det er lovet bedringer, det har jeg vel hørt hver gang jeg har vært her.

Selvom det er fint å trene her, syns jeg at jeg er veldig priviligert som har så bra treningsforhold hjemme.  Å bo i Norge om vinteren er selvfølgelig ikke optimalt om vi skal være i form i mars.  Men det å kunne bruke langrennskiene er for meg viktig grunnlagstrening både for kropp og sjel.   Vi kan sutre litt om lange og varme tredemølleøkter, men å slite sammen er jo moro 😉  (Ja, jeg har hjemmelengsel .. 😉

Her trener jeg mest med Eva Nystrøm, fjorårets VM-mester i langdistanse duathlon (Zofingen).  Vi har kjent hverandre siden jeg startet med triathlon.  Hun er her nede sammen med mannen Martin og sønnen.  Det er Simon (2 år) som egentlig styrer hele showet om når og hva vi kan trene.  Treningsfilosofien vår er preget av Lie-Nystrøm-FUSTRA-DavidScott.  Mens andre trener «som gale» og ønsker å samle timer, trener vi omtrent som hjemme.  Forskjellen er at vær og ikke minst vind spiller en mye større rolle for hvordan treningen blir utført enn på en sykkelrulle og mølle hjemme!

Hele det svenske landslaget kom ned i går med Lisa Nordén i spissen.  De går rundt i blå og gule klær hele tiden.  Jeg synger sangen «Jag er ikke sjuk – jag er bara … »

Om ikke treningstimene blir så enorme, blir det i allefall mye kvalitet på sykkel.  På 8 dager har jeg hatt 5 intervalløkter.  Gårsdagen startet til en forandring med løpeintervaller før frokost.  Martin hadde vært ute og løpt i fjellene i skumringen og møtte Eva, Simon og meg med barnevogn.  Utvekslingen av Simon gikk bra.  Mens de dro til frokost, løp vi runder inne på området.  Jeg hadde en økt her i fjor på 3 -2 -2 – 1 runde som vi måtte teste. Heldigvis gikk det fortere i år, selvom beina mine var ganske tunge etter sykkelintervallene. Totalt ble det ca 11km i lavterskelfart.

Etter en lengre frokost med påfølgende magespreng, hoppet vi i bassenget da Simon fant det for godt å ta sin formiddagslur.  Vannet var plustelig kaldt!  Det hadde blåst kraftig, så det var nok grunnen til droppet i vanntemp. fra 28 til 25’C.  I morgens brukte jeg våtdrakt i bassenget, det var ganske varmt 😛  Etter en liten time i vannet, var vi nesten klare for sykkel.  Martin kom hjem fra sin sykkeltur kl to, vi dro ut en liten halvtime etterpå.

Planen min sa 40min TTG (timetrialgear) + 40min BG (tunge gir) + 20x1min terskel+ intensitet.  Da vi syklet mot Tuneije, var hele indre vei et eneste langt drag på tunge gir.  Vinden var enorm, og vi på å ende i grøfta av kastvindene.  Jeg var på nippet til å snu flere ganger, men vi kom oss frem.  40min TTG ble til  4x10min i bakken.  Lokale justeringen må til når kartet ikke passer med naturen (eller er det omvendt ;).  At ingen av oss blåste av sykkelen er for meg fremdeles et under.  Under middagen traff jeg en jente som hadde blåst av sykkelen og endt opp med blått øye og armen i fatle.   Normal vindstyrke er mellom 8-15 her, i går var det 35.

Etter 8-9 timers søvn (jeg sover 2-3t mer her enn hjemme..) var det som sagt svømming i morges. I ettermiddag skal jeg på stretch and relax og gjøre FUSTRA-øvelser med Eva i styrkerommet.  Fortsettelse følger om noe som heter internett finner det for godt å ta seg en tur hit..