Alt er bra bortsett fra nettet..

5 04 2013

Nå er jeg på Playitas på Fuerteventura, alle triathleters store drøm – kanskje (?).  Det et veldig flott sted med 50m utendørsbasseng, grusløyper å løpe på, fjell å bestige, styrkerom å trene i, en fantastisk frokost- og middagsbuffet som kan få hvem som helst til å ende opp med magespreng – dag etter dag..

Internett er (som vanlig) ikke bra her.  Et par dager har vi vært uten nett, andre ganger er det så tregt at det å sende en e-post kan ta en time 😦  Av den grunn blir det ingen bilder i dette innlegget.  Det er lovet bedringer, det har jeg vel hørt hver gang jeg har vært her.

Selvom det er fint å trene her, syns jeg at jeg er veldig priviligert som har så bra treningsforhold hjemme.  Å bo i Norge om vinteren er selvfølgelig ikke optimalt om vi skal være i form i mars.  Men det å kunne bruke langrennskiene er for meg viktig grunnlagstrening både for kropp og sjel.   Vi kan sutre litt om lange og varme tredemølleøkter, men å slite sammen er jo moro 😉  (Ja, jeg har hjemmelengsel .. 😉

Her trener jeg mest med Eva Nystrøm, fjorårets VM-mester i langdistanse duathlon (Zofingen).  Vi har kjent hverandre siden jeg startet med triathlon.  Hun er her nede sammen med mannen Martin og sønnen.  Det er Simon (2 år) som egentlig styrer hele showet om når og hva vi kan trene.  Treningsfilosofien vår er preget av Lie-Nystrøm-FUSTRA-DavidScott.  Mens andre trener «som gale» og ønsker å samle timer, trener vi omtrent som hjemme.  Forskjellen er at vær og ikke minst vind spiller en mye større rolle for hvordan treningen blir utført enn på en sykkelrulle og mølle hjemme!

Hele det svenske landslaget kom ned i går med Lisa Nordén i spissen.  De går rundt i blå og gule klær hele tiden.  Jeg synger sangen «Jag er ikke sjuk – jag er bara … »

Om ikke treningstimene blir så enorme, blir det i allefall mye kvalitet på sykkel.  På 8 dager har jeg hatt 5 intervalløkter.  Gårsdagen startet til en forandring med løpeintervaller før frokost.  Martin hadde vært ute og løpt i fjellene i skumringen og møtte Eva, Simon og meg med barnevogn.  Utvekslingen av Simon gikk bra.  Mens de dro til frokost, løp vi runder inne på området.  Jeg hadde en økt her i fjor på 3 -2 -2 – 1 runde som vi måtte teste. Heldigvis gikk det fortere i år, selvom beina mine var ganske tunge etter sykkelintervallene. Totalt ble det ca 11km i lavterskelfart.

Etter en lengre frokost med påfølgende magespreng, hoppet vi i bassenget da Simon fant det for godt å ta sin formiddagslur.  Vannet var plustelig kaldt!  Det hadde blåst kraftig, så det var nok grunnen til droppet i vanntemp. fra 28 til 25’C.  I morgens brukte jeg våtdrakt i bassenget, det var ganske varmt 😛  Etter en liten time i vannet, var vi nesten klare for sykkel.  Martin kom hjem fra sin sykkeltur kl to, vi dro ut en liten halvtime etterpå.

Planen min sa 40min TTG (timetrialgear) + 40min BG (tunge gir) + 20x1min terskel+ intensitet.  Da vi syklet mot Tuneije, var hele indre vei et eneste langt drag på tunge gir.  Vinden var enorm, og vi på å ende i grøfta av kastvindene.  Jeg var på nippet til å snu flere ganger, men vi kom oss frem.  40min TTG ble til  4x10min i bakken.  Lokale justeringen må til når kartet ikke passer med naturen (eller er det omvendt ;).  At ingen av oss blåste av sykkelen er for meg fremdeles et under.  Under middagen traff jeg en jente som hadde blåst av sykkelen og endt opp med blått øye og armen i fatle.   Normal vindstyrke er mellom 8-15 her, i går var det 35.

Etter 8-9 timers søvn (jeg sover 2-3t mer her enn hjemme..) var det som sagt svømming i morges. I ettermiddag skal jeg på stretch and relax og gjøre FUSTRA-øvelser med Eva i styrkerommet.  Fortsettelse følger om noe som heter internett finner det for godt å ta seg en tur hit..

Handlinger

Information

2 responses

6 04 2013
Jorunn

Høres herlig ut Kristin, bortsett fra den kraftige vinden!
I Haugesund våknet vi til ‘snøstorm’ idag….. Da er det godt å ha innendørs svømmebasseng. Godt å varmt der idag 🙂

6 04 2013
Kristin Lie

Pass på achilles 😀 Hold den varm! Borte bra, men hjemme klart best!! 😀

Legg igjen en kommentar

