De siste forberedelser

26 06 2013

p9140236Nedtellingen til for mange ett av sesongens store høydepunkter nærmere seg med stormskritt. Haugesund 70.3 om 11 dager blir for mange debut på distansen.  For å unngå unødig stress de siste dagene (timene) før konkurransen, gå gjennom det du trenger av utstyr allerede nå.

Selv skal jeg til Frankfurt for å kjøre ironman samme dag, men er forhåpentlig klar for Haugesund igjen neste år 🙂

I går leverte jeg sykkelen min for sjekk og oppgradering hos Unaas: nye dekk, antipunkteringsguffe i dekkene, en girwaier må skiftes muligens må også kjede skiftes ut etter et drøyt års bruk.  Ting tar tid.  Bestill time hos noen som har peilig på det de gjør.  Selv har jeg nok med å pumpe luft i dekkene og justere en bremsekloss 😉OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gå over våtdrakten. Se om den har fått en liten rift eller tre som bør limes.  Svømmebriller som er gode i bassenget betyr ikke at de er de beste for svømming ute.  Ofte er svømmestarten timet med soloppgangen – noe som betyr null sikt i utgangspunktet.  Men nå er de geniale brillene kommet som skifter farge på glassene utfra forholdene!  Jeg var så heldig å få prøve et par slike forrige uke: Zoggs predator flex reactor.  De satt som et skudd 😀

Er det meldt kaldt vær, kan det være en ide å gå til anskaffelse av en liten vindvest, løse ermer og noen gode hansker.

Få oversikt over hva du har i huset av ernæring du skal ha underveis.  Hvorfor vente til siste dagen med å kjøpe inn det du trenger – så sant det er mulig å få tak i det allerede i dag?

Lite øker stressnivået mer enn et flatt dekk og det å prøve å finne et eller annet fancy på expo rett før stengetid.  Planlegg i god tid for å minimere dette stresset rundt utstyret.  Stresset fra andre utøvere og ditt egen rundt selve konkurransen er mer enn nok om ikke utstyret også skal skape stress 😉

Advertisements




Syns du andre svømmer for fort?

19 06 2013

993007_10200400135099460_65986375_n Hvis du syns andre er for voldsomme i bassenget, kommer for fort, vender på et blunk – da er du sannsynligvis i feil bane! 😀

Vår egen oppfatning av «å svømme fort» stemmer nok ikke alltid med virkeligheten 😉 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

På søndag ettermiddag var min gode løpevenninne Tone og jeg på Domus A for å løpe i vann. Vi var vitne til mange ampre og surmagede svømmere.  Noen hadde tydeligvis spist for lite til lunsj.. Vi begynte å synge: «Smil og vær glad for hver dag som går – så skal du se hvor mange venner du får – selvom du glemmer at en og en er to, så må du aldri glemme å være snill og god» 😀

Til info var OI 19 svømmere på Frognerbadet på en bane på tirsdag.  Når alle i banen er samkjørt og en trener passer på starttidene, er det utrolig hvor mange som kan få plass i en bane!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEr det trangt og lite koselig i bassenget, kom deg ut i åpent vann.  I går ettermiddag var vi mer enn 20 personer som svømte i Sognsvann.  Noen startet fra brygga, de fleste fra stranda – det var god plass til alle sammen 😉 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Her er noen kjøreregler for svømming i basseng publisert på beginnertriathlete.com





How2swim

14 06 2013

tuddalsvøm2Bli med på svømmekurs med How2! Første kurs går onsdag og tuddalsvømtorsdag neste uke kl 18-1930 på Kalvøya (oppmøte ved broen).  Det er mulighet for å låne våtdrakt samt kjøpe drakt til en gunstig pris 😀  Alle detaljer og påmelding, se her.  Kurs både for nybegynnere og øvet..





Banan- og sjokolademuffins

6 06 2013

OLYMPUS DIGITAL CAMERABeste muffinsen jeg noen gang har laget. (PS det var første gang jeg lagde muffins siden jeg var liten og brukte ferdigpakke-tilsett-kun-vann 😉

Men altså disse var veldig gode og full klaff på første forsøk!  Perfekt som dessert, kveldssnack eller what ever 😀  Oppskiften ble til underveis.  Regelen er jo om deigen smaker bra, blir også resultatet bra 😉  De er enkle å lage, kan spises med en gang de har avkjølt seg eller omtrent rett fra fryseren da de ikke blir beinharde.  Oppskriften nedenfor ga meg ca 18 middels store muffins tiltross for en del smaking av deigen underveis 😉

3 godt modne bananer moses med gaffel og tilsettes 1dl Cocosa kokosmel, 1dl hvetemel, 1dl Cocosa sukker, 1/2-1dl bakekakao, 1dl eplesaft, 1ts vaniljesukker, 1ts bakepulver, 1ts natron, litt salt. Alt røres forsiktig og helles/legges i muffinsformer.  Jeg brukte en øse for å unngå søl.  Tilsett nonstop, rosiner, nøtter, sjokoladebiter etter ønske.  Stekes på 180-200 grader i ca 10-15min.





Duathlon – hva er det?

2 06 2013

nmduløpI dag ble det arrangert NM i duathlon på Greverud. Duathlon er en «variant» av triathlon med løping – sykling – løping. Det arrangeres internasjonale mesterskap som EM og VM, men det er ingen OL-øvelse. Normal distanse er 10km løping – 40km sykling og 5km løping tilslutt. Selv har jeg vært med på EM i denne distansen og VM i langdistanse: 15km løping – 90km sykling – 7.5km løping. I dag var distansene 8 – 32 – 3.2 som ble kjørt i nærområdet rundt Greverud golfbane. Både løpingen og syklingen var relativtnmdulag teknisk. Det kan hende dette skyldes at vi har flere skiløpere i dette landet enn internasjonale tri- og duathleter 😉

Blant deltakerene var det NM-mestere i terrengsykling, langrenn, roing, sykling, triathlon og løping. Det var særdeles høyt nivå i herreklassen. Øystein Sylta terreng- og maratonløper samt flerårig vinner av Råskinnet, vant herreklassen. Junioren Gustav Iden kjempet seg inn til 2.plass totalt med Carl Fredrik Hagen, fra klubben min Royal, på 3.

I dameklassen var det ikke fullt så spennende. Jeg endte på 2.plass etter noe som fort kunne blitt en DNF så sølv ble intet nederlag. Line Foss tok fortjent gullet med Tine Schøyen på 3. Alle fra Royal så laggullet sikret vi oss lett, hehe.

Underveis hadde vi klamt sommervær, tordenbyger og styrtregn så veibanen omtrent forsvant..

Alle resultater