Det kunne blitt en suksess, men endte i punktering

16 09 2013

almereIgjen fikk jeg punktering – denne gang i Challenge Almere.  Det må sies at jeg i løpet av de først 15min på sykkelen så 7 utøvere i veikanten som skiftet dekk/slange.  Når konkurransen hadde kun 400 deltakere, blir prosenten relativt høy -jeg hadde jo også mange utøvere bak meg..

Været var ekte «Norseman og IM Wales-vær». Kaldt, mye vind og i perioder masse regn! Dagen før var det sol, dagen etter var det sol og vindstille.. Jeg frøys så mye i fjor under NorgesCup at jeg kjørte safe på lørdag: hadde lange ermer under våtdrakten i tillegg til løse knær.  I skiftesonen etter svømmingen kastet jeg på meg tynne hansker og en vindvest.  Det var perfekt i regneSAMSUNGt – så lenge jeg syklet.. Lufttemperaturen var ca 13 grader.

Alt er konsentrert om en lite område i Almere.  Byen ligger ca 45min med lokaltog fra flyplassen i Amsterdam.  Å kunne benytte egen hotellromsdo er en luksus som de fleste utøvere setter pris på 😀  Det var max 150m fra hotellet til svømmestarten.  Vannet var OK. En innsjø  ca dobbel størrelse av Sognsvann.  Vi svømte 2 runder, og jeg gjorde mitt første stup i en triathlonkonkurranse ut på runde nr 2.  Heldigvis hadde jeg tjuvtrent litt dagen før.  Det var mange som stoppet opp og lurte på hvordan de skulle komme uti vannet igjen 🙂

Etter endt svømming ut på sykkel, så jeg plutselig Irene på rompa til en utøver rett foran meg. Irene? Irene Kinnegim! Hun ble nr 2 i fjor og sykler alltid bra, løpingen hennes er sånn passe.  «Dette blir moro», tenkte jeg.  Sånn er det å kunne sykle taktisk.  Jeg fulgte henne i tykt og tynt gjennom de snirklete veiene ut av Almere.  Å ligge 12-15m bak noen er ikke lett fordi det alltid kommer en gjøk eller tre som skal «tette hullet», ligge på hjul eller bare sykle ekstrem sakte forbi for deretter å miste farten helt.  Dermed vil avstanden variere mellom 12 og plutselig 30 for å sykle etter reglene.  Jeg må svømme 10-12min raskere skal jeg unngå sånt, og det skjer nok neppe i dette livet 😉

Deler av veien var bra, men i starten var det bare surr og fra ca 50km kom et parti brostein på en kilometer før vi ble sluset inn på en smal sykkelvei av betong.  Platene hadde skjøter for hver 5.meter.  Disse skjøtene opplevde jeg flere steder å være 1-2cm høye noe som førte til at jeg måtte hoppe mye med sykkelen.  I tillegg var sykkelstien var altfor smal til å passere andre.almere2

Ved 57km skjønte jeg noe var galt og hoppet av.  Dekket var omtrent flatt.  Jeg prøvde med min medbrakte «pitstop» å få i mer luft/talmeremålette dekket, men det gikk ikke.  Jeg småjogget i gresset ved siden av stien med sykkelen – i alt 3km, før jeg kom til et endepunkt og en bil som kunne plukke meg opp.  Der sto det allerede 2 andre med flatt dekk som ventet på å bli transportert tilbake.  Inn i en stor varebil – bak i bilen – uten lys – der satt vi.  Hver gang vi stoppet, håpet vi at vi var fremme, fordi det var grisekaldt.  Men det var nye utøvere som skulle inn i bilen.  Egentlig var det ganske komisk å sitte i lasterommet på en stor bil der i mørket.  Vi ble godt kjent på de 40minuttene!  Badekar med varmt vann på hotellrommet var utrolig deilig etter å ha frosset i omtrent 1t.  Irene Kinnegim ble forøvrig nr 2 i konkurransen.

I’ll be back.. Sykkelløypa skal legges om har de lovet.. De burde gå tilbake til den gamle løypa jeg syklet der under min første ironman.

Handlinger

Information

7 responses

16 09 2013
Lars

Icke igen, vännen!
Du må skifte däcktyp. Pröva Conintentals däck! Lite dyrare men i ditt fall hade det ju betalat sig mångfalt…
Klem/Lars

16 09 2013
Kristin Lie

Jepp, jeg hadde zipp på bakhjulet. Det tåler mindre. Har fått tips om velofelx.. ALDRI mer punktering!!! 😀

16 09 2013
Frank Nilsen

uff stakkars deg! synes du har hatt litt for mye uflaks nå. jaja neste gang. hvilke planer har du for neste sesong?

16 09 2013
Kristin Lie

Er ikke ferdig med årets sesong enda.. 😀 Litt mye stang ut ja, men jeg håper og tror det skal bli bedre fremover! Viktig å ha trua 😀

17 09 2013
Nytt punkteringskluss for uheldige Kristin Lie | sportsmanden.no

[…] Det kunne blitt en suksess, men endte i punktering […]

23 09 2013
nicolinekvam

Det som er så fint med deg er at du evner å se det positive/komiske i ting selv om man har brutt:) Du børster det av deg og satser friskt videre – inspirerende!! 🙂 Ha en strålende mandag!! 🙂

23 09 2013
Kristin Lie

Takk det samme for deg!!! Nå har jeg 8 uker igejn til siste konkurranse 🙂

Legg igjen en kommentar

