Følger du flokken?

23 10 2013

…. eller tenker du «sjæl»?

Jeg  har hatt noen dager på Mallorca nå for å få inn litt sykkel- og svømmetrening i god varme.  Når jeg har sett på yr.no og været hjemme, skjønner jeg at timingen var særdeles god 😉

SAMSUNGI går ble det full stopp da en stor flokk med sauer krysset veien.  De hadde både gjeter og hund til å lede seg.  Likevel ble det stående igjen en mor med et lite lam lenge etter at alle de andre hadde passert.  Det kom et par biler.  De rikket seg ikke.  Etter at gjeteren var borte med stokken og hunden omtrent dyttet dem, tuslet de over veien.

 

Det ble et bra bilde på oss som flokkdyr..

Jeg tror altfor mange «går i blinde»  etter flokken.  Vi er for redde til å «tenke sjæl».  Hva vil andre tro og mene om det jeg gjør?

Ta ansvar for deg selv og dine! Ikke vær så opptatt av hva andre gjør, tror og mener 😀  Det er ditt liv.  Du er din egen lykkes smed.

Det gjelder å stoppe opp av og til og tenke..

Det neste som skjer i mitt liv, er at jeg skal holde jentesamling i samarbeide med How2 på Beitostølen i helga.  Og videre om 2 uker bærer det til Tempe og Arizona ironman.  Konkurransen går 17.november og blir årets siste for meg.





Lapskaus og andre retter..

8 10 2013

Jeg får stadig høre om utøvere som er for slitne til å kjøre hardt på intervaller, om tunge bein, om puls som ikke vil opp..  Når vi skriver oktober og trening for ny sesong har startet, er det ingen grunn til å «samle timer» og tære på motivasjonen.

Noen utøvere er så «lure» at de dropper sesongpausen for å kjøre på videre for å bli enda bedre neste år.  Det er jo det de fleste vil: bli raskere, sterkere og tøffere.. Å holde seg skadefri, beholde treningsgleden og motivasjonen kan også være mål for neste sesong.. Det er i allefall dette jeg prøver å formidle til mine utøvere.  Holder du deg ikke skadefri og har lyst eller gidder å trene, SAMSUNGkan du se langt etter eventuelle konkurransemål.  Nok søvn og nok og riktig mat erselvfølgelig viktige faktorer oppi det hele – sammen med annen belastning som jobb og andre forpliktelser. 

Høsten er tiden for å nullstille, komme ut av form for deretter å bygge opp igjen til nye høyder 😀

IMG_8005Det er tiden for å bedre/endre teknikken, øke effektiviteten og bedre grunnformen.  Det er lett å bli forvirret og å hoppe på siste «nytt» når det gjelder trening.  Om det er lite volum/mye terskeltrening, få repetisjoner/høyintensivtrening osv.  Ingen av disse treningsfilosofiene er nye, de kommer bare i ny innpakning 😉

Mange «forståsegpåere» har meninger om hvordan og hvorfor.  Stak ut din plan om du ikke har trenerhjelp.  Da har du noen til å tenke for deg 🙂  Bli god til å kjenne på kroppen hva den vil ha, og når nok er nok.  Trening er en prosess.  Det tar tid.  LapskaustreSAMSUNGning er noe mange gjør.  Det blir ofte litt for hardt på lette økter/for mange økter slik at når det skal kjøres hardt er det for lite trykk = en god mix av alle treningsrådene det skrives om.  Ikke enten eller, men både og.   Vi blir stort sett gode på det vi trener på.

Ønsker du å leve som en vegetarianer, smugspiser du ikke leverpostei til frokost 😉