«Dag 1» i St.Moritz

5 08 2014

Nå kommer historien om en fullverdig treningsuke med Brett Sutton og hans team 😀

20140727_122112Dagen i dag startet med en lett løpeøkt rundt vannet. 20-40min alt etter dagsform. Jeg avslutter alltid disse øktene med noen løpedrill og stigningsløp for å vekke beina litt.  De virker i allefall mye gladere etterpå 🙂

Et par timer senere møtes vi utenfor svømmehallen. Det som er ganske spesielt er at vi aldri vet hva vi skal trene den dagen som kommer (bortsett fra om det er en liten morgenøkt før svømmingen).  Dagen i dag bygger på gårsdagen og på hva vi skal gjøre i morgen.  Det er bare coachen som vet..

Noen av gutta samt hun som vant ironman Sveits for en uke siden, kom slentrenes 5 min over tiden. Da kom det er kraftig utbrudd: «If you can’t be her on time, do not come at all!!! It’s not 4 o’clock in the morning!» Det er jo forståelig når du skal sette i gang en gruppe at alle møter presis.. De hadde nok hørt det før så det gjorde neppe inntrykk på dem 😉

Vi som ikke hadde kjørt konkurranse uken før, skulle ha en løpeøkt umiddelbart etter svømmingen.  Det var for å simmulere en langøkt.

Selve svømmeøkten i dag besto av (vi visste hverken tid eller antall da vi startet.. XXX antall 25m’ere hvor en var lett og den andre var rask.  Etter 46min og  ca 2500m senere fikk vi beskjed om å hoppe i løpeklærne så raskt Lake Moritz from the trail Heidihuettesom mulig.  Jeg så aldri noe til de andre så jeg bare løp.  Inntil 90min var lov for meg som snart skal ha en ironman.  De andre skulle løpe fra 15-75min etter hva de følte for.

For de som er lokalkjent gikk ferden ned til Celerina og opp en grusvei der kabelbanen går. Det ble noen høydemeter..  Da jeg prøvde meg på den turen for en uke siden, løp jeg ca halvveis og måtte gå mange ganger.  Tydeligvis har kroppen vent seg til noe av denne høyden 🙂  Stien ned på andre siden – ned til St.Moritz – gjorde nok sitt til at jeg blir ganske så støl om en dag eller 2.  5km flat løping i god ironmanfart tilslutt ble en bra avslutning på løpeturen.

suttonPå ettermiddagen hadde vi en very easy sykkeltur, 1t.  Anne Margrethe Hausken, verdensmester i orientering, ville kalt økten en «sone 0 økt».  Hun innførte sone 0 siden hun syns sone 1 enkelte ganger kan være for hardt.  Nå bruker jeg ikke pulsklokke, men jeg vil anta at pulsen lå på 80-90.  Beina var i allefall glade for en luftetur på lette gir.

I morgen er det tidlig svømming – da skal jeg fortelle litt mer om Brett Suttons «svømmefilosofi» 😀

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

