Angsten for å ikke få nok?

12 02 2015
20140812_092721_3

Nicola, OL gull i London, og jeg løp tappert i regnværet i St.Moritz i sommer. Vi justerte ofte treningen etter været og selvfølgelig dagsformen.

Hva er det med utøvere som nærmest får angst om de på kutte eller droppe en økt fordi «livet» kommer i veien?
Triathlonmiljøet bærer preg av at det «å samle timer er det eneste som teller». Jeg syns det er trist at budskapet i miljøet er sånn. Nå vil jeg underskreke at dette gjelder både age-groupere i Norge og internasjonalt..
Nicola Sprig vant OL gull, Lisa Nordén OL sølv, Thorbjørn Sindballe fikk 3.plass i pro Hawaii, Daniella Ryf 2.plass på Hawaii i pro i år, felles for disse og endel andre særdeles gode utøvere er at jeg har trent med dem og de er usannsynlig avslappet til antall timer og får ikke angst om de går glipp av en økt eller tre… De vet at de må lytte til sin egen kropp om de skal nå dit de ønsker, ikke noe skjema eller superplan kan være bestemmende om de ikke vet å tilpasse dette til hverdagen og livet sitt.

Ligg ikke våken å bekymre deg for det du ikke får gjort! Fra http://boskawola.blogspot.no

Her om dagen skrev også Brett Sutton om dette.

Her er et utdrag av det jeg skrev til utøverne mine forrige måned:
……..
Ang treningsbelastning: være realistisk istedenfor drømmende. Døgnet har bare 24t selv for deg og hvert minutt kan ikke fylles med jobb eller trening..
Treningen bør for det meste oppfattes som «morsom» og veien (treningen) bør være minst like viktig som målet (les: konkurransen). Hold fokus på små steg av gangen selv om det virker uendelig langt frem! Vær ærlig med deg selv og gi beskjeder til meg om noe ikke stemmer.. Ikke la det gå 2-4 uker før du sier fra fordi du tenker og tror at det «sikkert går over eller at det ikke er noe». Føles det tungt å trene flere dager på rad og lysten ikke er til stedet etter de 20min, er det kroppen din som prøver å fortelle deg noe. Hør på den! FRI_7556

Det er helt greit å droppe en økt eller tre når det blåser som verst. 30min er mye bedre enn ingenting hvis du har dårlig tid. Ved planlegging av uka f.eks søndag kveld, vil du kunne forhindre en del stress og få mer gjort. Bruk treningsdagboka di til å se alt du har gjort og hvorfor du føler som du gjør akkurat nå (på godt og vondt ;))
Om stress: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K4RpOke5Bes It’s all in your head..

Hvis det er en økt du ikke ser frem til fordi du ikke liker den eller tror det skal bli slitsomt, ta det som en utfordring og super trening mot konkurransen(-e) som venter i sommer. Det er veien fremover nå som avgjør hvordan hodet ditt takler det som venter. Puste dypt, se deg selv sterk i forkant, syng en sang, tenk på teknikk. Hvordan vi takler stress er individuelt. Finn det som passer deg best og bruk det når du må! Treningen skal gi deg styrke og selvtillit, ikke motsatt.

Vær flink å trene lett nok på lette økter så kroppen har mulighet og overskudd til de øktene/delene av økter som krever mer. «Negativ splitt» er det beste utgangspunktet under harde økter og konkurranser: avslutte siste del sterkere enn første del. Det krever trening å få dette til, og det er NÅ du har tid til å trene på det 😀 (f.eks 15x30s løp – 30s lett:follow-your-dreams
0.2 økning i fart pr 3 stk, eller første 7 på en fart og siste 8 stk på 0.5km/t raskere, eller 0.1 km/t økning pr drag) Vær flink å klappe deg selv på skulderen når du har gjort så godt du kan selv om det ikke gikk som opprinnelig planlagt. Hvis du ikke har noe pent å si, hold kjeft.. men det skal alltid være mulig å finne noe positivt 😀 Du kan ikke gjøre mer enn så godt du kan..

Gi ikke opp selv om det går i bølgedaler. Ideelt skulle vi ha fremgang fra uke til uke, men livet er ikke ideelt. Hvordan du takler små tilbakefall vil være avgjørende for hvor lett du kommer deg opp på neste nivå (dette gjelder alt i livet..) Gjør ditt beste der du er akkurat nå.

haugesundjmelau

Bildet er fra Haugesund 70.3 i fjor sommer. En super dag på alle måter med idrettsglede på høyeste nivå. Foto: Jørgen Melau

 

Reklamer