Moro fra fjord til fjell!

3 08 2015

2015-08-01 03.49.55 2015-08-01 04.21.02De som kjenner meg godt mener jeg må ha hatt et illebefinnede den dagen jeg meldte meg på Norseman.. Ikke liker jeg kulde, kaldt vann eller nedoverbakker. Norseman har alt dette og mye mer 😀

Under EM i fjor bestemte vinneren Heleen Bij de Vaate og jeg at vi skulle gjøre Norseman i år. Hun ble dessverre langtidsskadet og fikk en DNS.

Med en «all time low» sommer og sen snøsmelting skulle det bli enda kaldere enn normalt! Da jeg testet vannet torsdag kveld, var det ISvann som møtte meg.  Om jeg hadde sett isbiter i vannet hadde jeg ikke reagert..

Det var utrolig hyggelig å møte så mange gamle kjente i Eidfjord – spesielt i arrangørstaben.  Jeg følte meg virkelig velkommen 🙂

Grunnet 10.5 (!) grader i vannet, ble svømmedistansen halvert. Jeg hadde håpet på vanlig distanse, men under så kalde forhold var det nok like greit.  I tillegg var det meldt 2C over Dyranut og resten av vidda.. Planen som ble klekket ut i dagene i forkant mht ernæring og ikke minst what to wear, ble avgjørende for at jeg kom meg helskinnet gjennom med et smil om munnen i 99% av løypa.

Frokost ble inntatt fra 2.30.. Det var omtrent mer slit enn turen over vidda og opp til toppen 😉 Å trykke ned rundt 1500 kcal midt på natta er ikke lett!

Etter en rask innsjekking, hadde vi en time på båten før vi fikk hoppe ut i vannet. Det var god stemning og jeg gledet meg. Heldig var jeg som hadde så mange trivelige mennesker rundt meg inkludert Peter og Henning som skulle følge meg når jeg kom meg på land 🙂

Etter en drøy halvtime i det kalde vannet, skiftet jeg så raskt jeg kunne. Vindvest, løse ermer av neopren, neopren på fremside lår, løse knær, camelback med varm drikke og neoprenhansker. Vips (..) var jeg klar for sykkeletappen 😀

Fra start hadde jeg på meg en tynn kompresjonstrøye og varmeplaster på nakke og rygg (etter tips fra Eirik Lundblad).

Vøringsfossen var første sted vi kunne få hjelp av følgebilen.  I anledning turen brukte vi min lille røde Mitsubitshi Colt uten annet klistremerke på bilen enn «supportmerket» vi var pålagt. Det var endel teambiler som var hakket mer snobbete og større enn min 😀

På veien opp hadde jeg mistet visiret til hjelmen min da jeg skulle prøve å få flyttet på ørevarmeren som lå og dekket for øynene mine.. Fordelen hvis sånt skjer er at det da ligger solbriller klare i bilen, og flinke hjelpere som gir meg det jeg trenger når jeg trenger det 🙂 Det er noe av det unike med Norseman i tillegg til å kunne få lov å forflytte seg gjennom noe av Norges vakreste natur… Det blir en virkelig sammensveiset gjeng.

2015-08-01 07.41.35-2På Dyranut fikk jeg ny camelback – denne gangen med varm kakao.  På med varm sykkeljakke og på med tykke store votter over neoprenhanskene.  Jeg klarte knapt nok å gire og bremse med de store vottene, men fingrene holdt seg varme til Geilo, det var det viktigste!  Etter stoppen på Dyranut hadde jeg ikke kontroll på hverken tid, kilometer eller watt. Klokken min lå under flere lag med votter og jakke så jeg kjørte på følelsen – som jeg ofte gjør.

Det var enorm stemning i løypa videre fra Geilo frem til Imingfjell.  Jeg lå i tet fra Geilo. Smilte og vinket til de fleste som heiet noen var kjente og andre bare ivrige ukjente. Tusen takk! Det gjør leken veldig moro å kunne få sånn backing underveis!

Opp bakkene tok jeg igjen endel, nedover kom noen av dem susende forbi igjen.  Jeg blir ikke god å kjøre nedoverbakker av å sykle i Maridalen 😉

På  Imingfjell hadde jeg drøyt 3 min ledelse på Line og følte egentlig at dette fremdeles bare var moro 😀 Jeg hadde sittet på sykkelen i ca 6timer, men tiden hadde gått veldig fort.  Sist jeg satt på sykkelen i 6t kan jeg ikke huske 😀

2015-08-01 13.27.34-5Line er en god syklist og å ta innpå meg nedover klarer de fleste selvom jeg tøffet meg og sang glade sanger.. I T2 løp jeg ut da Line kom inn. Siste delen av sykkelløypa da bakkene ikke var så bratte, tok jeg meg til til å tøye ut hofteleddsbøyer og ryggen flere ganger.  Dette gjorde at løpebeina fungerte som de skulle de første 18km’erne i allefall.  Jeg tror nok litt lite hard bakkeklatring og for lite trappeløping, gjorde at løpsmuskulaturen min ikke var i tipp topp shape.  Forspranget bakover økte jevnt og trutt.  Heiing, filming, fotografering: jeg kunne jo ikke annet enn fortsette å smile selvom lårmuskulaturen min begynte å klage litt.  Jeg er ikke vant til å presse meg eller å ha det vondt, så siden jeg følte jeg hadde kontroll så jeg fortsatte i komfortabel pace 🙂

I den så kalte zombiehill sto Henning klar for å løpe med meg videre. Det ble en hyggelig tur!  Jeg trodde det skulle være 2015-08-01 10.03.18-2lettere å løpe den bakken enn det ble. Da jeg testet den en gang for noen uker siden fløy jeg opp – i dag var det ikke sveving, men vi holdt et jevnt driv.  Tri-girlsa mine sto i bakken og hoppet av glede.  Vi fikk også høre at Tom Remman (tidligere vinner av nxtri) lå rett foran i løypa.  Der skulle killerinstintet mitt (som jeg ikke vet om jeg har) slått inn og jaget videre.  Men jeg hadde det så hyggelig og fortsatte med det..  I porten til fjellet sto Jon Marius med sekken min.  2015-08-01 15.42.24Peter hadde jeg også fått lurt med på den siste tranportetappen opp til toppen.  Det tror jeg han syns var veldig moro og jeg med han 😀  Det var en folkefest på høyde med Haugesund 70.3 og 17.mai på Karl Johan! Så enormt mange som heiet og gratulerte meg, ga meg klemmer og virket veldig glade på mine vegne.  Vi storkoste oss sånn på veien opp at Henning og Jon Marius ble litt stresset mot slutten.. (siden forspranget mitt krympet drastisk). Å kunne nyte den turen opp med gjengen min inkludert Eva og Maria som dukket opp midtveis, var sånn jeg hadde håpet på.  At jeg måtte sette på meg votter underveis gjorde stor suksess. De rosa vottene jeg fikk til jul, 2015-08-01 16.50.44-1matchet antrekket mitt perfekt – dessuten er de veldig gode.

Skal jeg gjøre Norseman igjen,2015-08-01 16.50.55-1 lover jeg å skjerpe meg fra bakken og opp så jeg jage flere av gutta og kanskje rekke NRK før de tar kvelden 😉

Tusen takk igjen arrangører, publikum, venner og kjente samt teamet mitt for at jeg fikk være med på denne folkefesten fra fjord til fjell med smil om munnen kledd i min favorittfarge 😀

This slideshow requires JavaScript.

Handlinger

Information

10 responses

3 08 2015
Linni Tiller

Gratulerer Kristin! Fantastisk gjennomført og knall tid! Du har bevist at nå fikser du nedoverbakker også! Komplett triatlet med andre ord!
Fra Linni:-)

3 08 2015
Kristin Lie

Tusen takk! Jeg er fremdeles en pingle nedover, men utfordret meg en del på lørdag 🙂

3 08 2015
arctic triathlon – Fra fjord til fjell: Kristins rapport

[…] har skrevet en rapport fra sin ferd fra Eidfjord til […]

3 08 2015
Imke

For ein herleg race report! Og gratulerar igjen med velfortent seier!
Nå synst eg at eg har lært ein heil del masse om Norseman, sjølv om eg «i alle år» har følgt med Marie, anten som support eller heimanfrå.
Eg synst du var så kreativ og smart ved å ha med varm drikke i Camelbak, og at du bruka lause neoprenarmar – det virkar som du kledde deg godt. Dei fleste ser ikkje ut til å kle seg etter forholda på Norseman, køyrer med korte armar og korte tights, det virkar iskaldt over fjellet.
Eg har sidan eg blei kjent med Marie i 2006 (då ho vann Norseman) hatt lyst til å delta på Norseman, men det at vatnet er så iskaldt, og det er kaldt over fjellet har ikkje frista meg enno likevel.
Varmeplaster høyrest også ganske smart ut, det skal eg notere meg!
Eg har jo alt uttrykt mi begeistring for vottane dine, godt å høyre at dei kom godt med opp til toppen 🙂
Eg må berre spørre: kva bruka du under våtdrakta på svømminga, du snakka om kompresjonstrøye – men bytta du til tørt da?
Eg har jo vore i vekselsona på Norseman og sett at mange skiftar alt av tøy, men det tar jo tid det også.
Ja dette var altså artig lesing 🙂

4 08 2015
Kristin Lie

Takk igjen 😄 Jeg bytter aldri til tørt etter svøm.. Jeg fryser lett og har nesten ødelagt korte distanser fordi jeg har frosset sånn. På en lang distanse er det game over om du fryser lenge 😯
Kle deg utfra ditt behov, ikke utfra datoen på året eller utfra hva andre mener – som med så mye annet 😉

3 08 2015
Bernt

Fantastisk !
Gratulerer masse, vel fortjent. Fulgte hele løpet ditt, gøy:)

4 08 2015
Kristin Lie

Takk så mye 😄 Jeg storkoste meg!

8 08 2015
Kristins dag i Norseman | Royal Sport

[…] Med camelback og alt for store votter  sikret Kristin seg seieren i sitt første møte med Norseman. Hennes egen beskrivelse av løpet er verdt å lese. […]

29 10 2015
Ken

Du er en maskin! Veldig inspirerende og lese bloggen din for en som nettopp har fattet interesse for triathlon. Mye gode tips.

29 10 2015
Kristin Lie

Tusen takk!! Men jeg er ingen maskin 🙂 Jeg liker å kose meg, men gjerne etter litt aktivitet som også er en del av kosen. Melkesyre er et fremmedord for meg 😉 Nyte treningen og glede deg på veien mot mål(-ene)!

Legg igjen en kommentar

