Ekspedisjon Norseman

5 08 2015

Det har haglet inn med gratulasjoner fra fjern og nær – tusen takk igjen!

Flere har spurt om jeg ikke kan sammenfatte utstyret jeg brukte og ernæringen jeg fikk i meg underveis i nxtri, så da gjør jeg det 🙂

Foto: Sigrund Drivenes

Foto: Sigrund Drivenes

Det er en kjent sak at jeg fryser lett. Jeg har heller aldri prøvd å kalle meg spesielt tøff 😀 Når jeg nå skulle stille i Norseman, måtte jeg ta hensyn til mine behov, ikke til hva som er normalt eller mest praktisk.. Jeg har hatt flere kortere konkurranser nesten ødelagt pga kulde. Under lange distanser kan det være «game over» om kulda får overtaket.

12-14*C forventet jeg å svømme i. Det er kaldt, veldig kaldt.  Jeg hadde 2 korte økter i Hjerkinndammen på Dovrefjell. En av dem var 6x5min og totalt 33min i vannet.  De siste 10minuttene hadde jeg da ingen følelse i pekefingrene..  Under en økt i Glomma i 12 grader en uke før Norseman, testet jeg kuldekrem på håndbakene. Det hjalp ingenting. Jeg hakket tenner i 90min etter endt økt selv med helsetrøye og 3 badehetter samt neoprensokker. De andre gutta hadde ingen slik reaksjon. 

Det viste seg å bli enda kaldere under svømmingen i nxtri, nemlig 10.5*C.  Neoprenhette som var åpen i nakken, med 2 stk badehetter oppå føltes OK.  Jeg satte kinesoteip i nakken for å beskytte litt mot åpningen i nakken. Nye briller hjalp mot dugg.

På beina hadde jeg et par korte og et par lengre neoprensokker. Så lenge sokkene er lange nok og våtdrakten trekkes godt over, vil det ikke komme vann inn i dem. Føttene holdt seg varme! Det var magisk forskjell mellom ett og 2 par!

Under selve våtdrakten hadde jeg min vanlige kompresjonstrøye med helsetrøye/Brynje under, tribukse, løse bein og neoprensuit.  Varmeplaster fra ThermaCare (fås kjøpt på apotek) satte jeg på rygg og skuldre etter frokost (om frokost og mat i forkant).

Jeg fikk avkjølt meg i vannet som ble spylt på oss rett før jeg hoppet uti for å unngå et for kraftig kuldesjokk.

Med så mye under våtdrakten blir det litt stivere og bevegelsene hemmes litt.  Likevel opplevde jeg ikke svømmingen som ekstrem kald.  Siste delen føltes veldig lang, men det kan skyldes litt nedkjøling og litt strøm fra elva ut i Eidsfjord.

11721922_10152974210105811_1909065597_nI T2 var det å få av drakt og neoprensuit så raskt som mulig – ikke lett med kalde fingre 😉  På med løse ermer og lårbeskyttelse av neopren, vindvest og hansker samt camelback og ørevarmer under hjelmen. I tillegg til refleksvesten vi var pålagt. Det er godt at litt hjelp av tillatt for å kle av og på seg 🙂

På beina hadde jeg ullsokker, LG trisko med tåhetter og skotrekk over i tillegg til en IMG_1481varmepose under tåhettene 😉

Ut på sykkelen er det flatt i starten, men jeg frøys ikke veldig.  Jeg var mer opptatt av å få justert ørevarmerne under hjelmen som dekket 75% av sikten min 😉  Jeg hadde slurpet i meg et par desiliter med kaldt fjordvann, så litt lunken drikke på camelbacken gjorde godt.  De første 20min gir jeg ikke kroppen noe næring for at omstillingen fra svømming til sykling skal gå så raskt og smertefritt som mulig så jeg drakk varm sportsdrikk uten kcal.  Deretter ble det godteri og ca 1/2 bar samt 1 gel pr time.

Ved Vøringsfossen fikk jeg langet sportsdrikke og påfyll av godteri 🙂

Godt kledd over vidda klarte jeg knapt gire eller bremse, men holdt varmen!

Opp mot Dyranut var det meldt +2.. Her hadde jeg på forhånd gitt beskjed om å få en tykk (!) sykkeljakke samt tykke votter over de hanskene jeg allerede hadde på meg. Jeg har vel knapt syklet under sånne temperaturer tidligere bortsett fra under et par vintertriathlonkonkurranser for 5-6 år siden 😀  Det var meldt +2, men det var nærmere null.. Med ny camelback denne gangen fylt med kakao (fordi jeg liker det veldig godt) kledd som Michelinmannen, klarte jeg meg finfint over vidda. Ved Ustaoset kastet jeg fra meg de store vottene i en motbakke sammen med camelbacken.  Jakka beholdt jeg.

Det var varmt oppover, men veldig deilig å ha god polstring nedover!  Opp med glidelås i motbakke, ned med glidelås på toppen.  Vindvesten som jeg hadde under hadde jeg håndsydd 8 stk borrelåser i.. Symaskinen til mamma’n min var kaputt og borrelås måtte på siden jeg ikke slipper styret for å dra opp/ned glidelås.  Nå ble egentlig dette unødveidg pga jakken jeg hadde over..

Lakris er godt og gir litt variasjon

Jeg drakk ca 0.5L sportsdrikke pr time underveis på sykkelen. Det var da ikke spesielt varmt før vi kom ned til mot Rjukan. 2 recoverybarer, 1 energibar, 1.5pk powergums, 6 gels, 2 bananer, 3 marsipanhvaler, 6 stk skolekritt og 4 lakriskvadrater var det jeg spiste på min ferd fra Eidfjord til Austbygde 🙂

Foto: Bent O Olsen

Foto: Bent O Olsen

I T2 vrengte jeg av meg jakke og vest, hansker, skiftet sokker og hoppet i løpeskoene.  Neoprenbeskyttelsen for lår samt varmeplasterne måtte jeg kvitte meg med i løpet av de første 2km. Det var varmt!  Planen var å fjerne de løse knærne i T2, men jeg glemte det.  På veien bortover sletta mot Rjukan måtte jeg lette litt på trøye og tritoppen.  Luft på magen hjelper alltid mot overoppheting 🙂  Veldig ofte fikk jeg langet vann jeg kastet over hodet i tillegg til at jeg fikk en våt svamp jeg tørket ansiktet og nakken med.

Siste skravleetappe opp til Gaustatoppen satte jeg på meg gode votter jeg hadde tenkt å bruke på veien ned. Det matchet antrekket perfekt 🙂

OK, this is it. NXTRI done :)

OK, this is it. NXTRI done 🙂

1 gel pr 30min samt sportdrikk de første 2 timene av løpingen gikk greit ned. I Zombiehill fikk jeg langet cola og gel, og på toppen av fjellet fikk vi en deilig suppe av arrangøren.  Dette ble toppet med en mangeretters buffet på Gaustadblikk før leggetid 🙂

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

