Lagersalg hos 2xu

24 11 2015

2xu20140701_115707

2.-6.desember har 2xu lagersalg i Aslakveien 20D (Røa Næringspark, Oslo.

Alle detaljer kan finnes her: https://www.facebook.com/events/1088036081220941/

De frister med 50-80% på utgåtte modeller og vareprøver 🙂





Tren krefter inn i kroppen!

19 11 2015

playitasløpVi skriver november og det er drøyt åtte måneder til f.eks Haugesund 70.3 som for mange er et stor treningsmål. November er ikke tiden å slite seg gjennom treningen med tunge bein.  Det er selvfølgelig ok å oppleve tunge perioder i treningen, men ikke bruk opp motivasjonen og velviljen på hjemmebane med tanke på treningsfokuset ditt i november!

Dette er tiden for å kjøre korte effektive økter med den beste teknikken du kan klare.  Lær noe nytt som å gå på hendene eller svømme 50m under vann 🙂 Vær 100% tilstede i hvert minutt du trener så du får maksimalt ut av de minuttene du har til rådighet. Dugnadsarbeid, ekstra belastning på jobb/studier, julebord og lange mørke kvelder: alt suger energi ut av oss. Døgnet har bare 24t og vi bør ikke fylle hver time.. Mange har en så hektisk hverdag at de ikke har tid å kjenne etter hva kroppen prøver å OLYMPUS DIGITAL CAMERAfortelle. Klokka styrer absolutt alt, og vi ligger gjerne 5-45min bak oss selv hele tiden.   Det skaper et enormt stress i kroppen og kan føre oss inn i en ond sirkel av dårlig søvn, fraværenhet og gjøre oss matlei på det meste.

Du har selv ansvaret for dine prioriteringer i livet ditt.  For å kunne være en god mor/far eller en dyktig kollega, må du ta hensyn til deg selv.  Trening er supert i den forbindelse om den brukes riktig.  Ikke la treningen også være nok en bit i puslespillet som stresser deg og gir deg dårlig samvittighet! En liten fartslek i skogen gir gull til både kropp og sjel. God lek! 🙂





En uke i varmen

11 11 2015

20151103_074633Etter en uke i varmen, var det veldig deilig å komme hjem. Det har vært ekstremt varmt på Playitas, Fuerteventura den uka jeg var der – unormalt varmt.  Grunnet til at jeg tok turen nå i «offseason-tiden» var å komme i gang med gode treningsrutiner 20151104_115123igjen. Varme er alltid bra for hæler/achilles og den nyoperte foten min.  Det er mulig jeg er for forsiktig med den, men heller det enn motsatt.. På Playitas har jeg syklet overalt og knapt gått mer enn 100 steg pr dag.  Sykkeltreningen foregår fremdeles med duathlonpedaler og crocs 🙂  IMG_2825

Hver morgen før svømmeøkt joinet jeg Wolffram-yoga som er en litt voldsom form for yoga.. Jeg anbefaler lett oppvarming før disse øvelsene 🙂





Vond achilles?

3 11 2015

Har du problemer med achilles? Achilles er et utsatt sted å få smårusk og større trøbbel. Min Haglunds hæl som jeg nylig er operert for har også sammenheng med achilles.  Nå blir det fort mye kaldere ute.  Mellomrommet fra sko til tights/bukse gjør achillesområdet særdeles utsatt.  Leggvarmerne som var popis på 80-tallet, var faktsisk ganske smarte 🙂  En avklippet raggsokk over en vanlig sokk gjør samme nytten og kan forebygge trøbbel.

Eksentriske tåhev har lenge vært kjent i forebygging og opptrening av achilles.  Du står på en trappeavsats – løfter deg opp på tærne med begge føtter – slipper deg sakte ned på den foten som eventuelt er vond – ned under trappeavstatsen slik at achilles får et drag. Hvis dette føles ok, kan du med fordel sette på deg en sekk fylt med bøker/vannflasker for å få ekstra belastning. I perioder med vondt anbefales 2-3 serier a 10-15 reps 2x pr dag i 10 dager.

Forrige uke kom jeg over nyere forskning som viser at achillestrøbbel også kan ha sammenheng med dårlig aktivitet i setemuskulaturen, bl.a her  For mitt vedkommende er det iallefall ekstremt dårlig aktivitet i setet. Hamstrings har til nå gjort veldig mye av jobben både for seg selv og for setet.  De siste ukene har jeg jobbet ekstra med å aktivisere setemuskulaturen, og i dag på min lille sykkeltur var det første gang jeg kjente at jeg også brukte noen muskler bak der 🙂

Treningen min bærer fremdeles preg av «husmortrim» som jeg kaller en del opptrening og skadeforebyggende øvelser. Men de øvelsene er ekstremt viktige. Har du til stadighet trøbbel med achilles kan det være verdt et forsøk å koble inn setemuskulaturen om du har prøvd tåhev.  20151103_122412

Her er en øvelse, her er en annen. I tillegg er det å gå sidelengs med en strikk rett over knærne veldig bra.  Se video nedenfor.  Økt bevisstgjøring og lett bruk av foamroller på setet rett før aktivitet, kan gi et helt annet trykk i beina på sikt når vekkelsen er komplett 😀