Vond achilles?

3 11 2015

Har du problemer med achilles? Achilles er et utsatt sted å få smårusk og større trøbbel. Min Haglunds hæl som jeg nylig er operert for har også sammenheng med achilles.  Nå blir det fort mye kaldere ute.  Mellomrommet fra sko til tights/bukse gjør achillesområdet særdeles utsatt.  Leggvarmerne som var popis på 80-tallet, var faktsisk ganske smarte 🙂  En avklippet raggsokk over en vanlig sokk gjør samme nytten og kan forebygge trøbbel.

Eksentriske tåhev har lenge vært kjent i forebygging og opptrening av achilles.  Du står på en trappeavsats – løfter deg opp på tærne med begge føtter – slipper deg sakte ned på den foten som eventuelt er vond – ned under trappeavstatsen slik at achilles får et drag. Hvis dette føles ok, kan du med fordel sette på deg en sekk fylt med bøker/vannflasker for å få ekstra belastning. I perioder med vondt anbefales 2-3 serier a 10-15 reps 2x pr dag i 10 dager.

Forrige uke kom jeg over nyere forskning som viser at achillestrøbbel også kan ha sammenheng med dårlig aktivitet i setemuskulaturen, bl.a her  For mitt vedkommende er det iallefall ekstremt dårlig aktivitet i setet. Hamstrings har til nå gjort veldig mye av jobben både for seg selv og for setet.  De siste ukene har jeg jobbet ekstra med å aktivisere setemuskulaturen, og i dag på min lille sykkeltur var det første gang jeg kjente at jeg også brukte noen muskler bak der 🙂

Treningen min bærer fremdeles preg av «husmortrim» som jeg kaller en del opptrening og skadeforebyggende øvelser. Men de øvelsene er ekstremt viktige. Har du til stadighet trøbbel med achilles kan det være verdt et forsøk å koble inn setemuskulaturen om du har prøvd tåhev.  20151103_122412

Her er en øvelse, her er en annen. I tillegg er det å gå sidelengs med en strikk rett over knærne veldig bra.  Se video nedenfor.  Økt bevisstgjøring og lett bruk av foamroller på setet rett før aktivitet, kan gi et helt annet trykk i beina på sikt når vekkelsen er komplett 😀 

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

