En uke med Brett Sutton – igjen

24 01 2016

De to første gangene jeg hadde den ære av å trene med han og hans gruppe, var i St Moritz, siste gang i høst. For uinnvidde er Mr Sutton trener for Nicola Spirig OL-vinner i triathlon i London, Daniela Ryf høstens kvinnelige vinner av VM ironman Hawaii og flere andre ITU og ironmanutøvere. Han har vært triathlontrener for utallige utøvere som nå har lagt opp og mest kjent er Chrissie Wellington.

dag3-00-02-30-165

Flotte sykkelveier på Gran Canaria

Han er kontroversiell i sin coaching, har ingen teoretisk bakgrunn, men er 100% dedikert og finner ut hva som passer for den enkelte utøveren.

sutton

Brett Sutton, fra St Moritz i høst

Alle har enorm respekt for han, men det er likevel en fleipete tone i gjengen. Noen mener han er blitt myk og gammel 🙂 Jeg tror mer det er en tilpasning til hva som faktisk fungerer for dagens utøvere.

svøm_0933-00-00-02-352

OL-champ Nicola Sprig og jeg som trodde jeg var ferdig med svømmeøkten som knapt hadde begynt 🙂

Vi vet sjelden hva som venter oss av trening bare oppmøtested og tid.

Enkelte ganger kan det faktisk være like greit! Hadde jeg enkelte ganger fått vite hva jeg skulle trene, hadde jeg vel knapt turt starte.

GC_0924-00-00-11-72.jpg

En topptur i varmen, vest er nødvendig nedover..

Tidlig en morgen hadde vi en kort sykkeløkt med innlagt styrketråkk. Kort oppvarming, rett på sak. Ferdig på 50min. Å sykle med en OL-champ er for meg en skikkelig utfordring. Hun setter fart inn i rundkjøringer og svinger, hvor det for meg er naturlig å bremse ned. Dermed blir det hardt! Mens de andre får med seg farten ut av svinger, jobber jeg som en helt for å ta igjen. Det hjelper å trene på å tøffe seg.

svøm_0933-00-00-10-345

Coachen organiserer sine disipler

Da svømmeøkten kom 2.5t senere, tenkte jeg at det sikkert ble en kort moderat økt siden vi skulle sykle hardt på ettermiddagen. Vi kjørte rett på med 30min 25m’ere med start hvert 40.sek. En kort og effektiv økt ala TriSutto som han også kalles, var jeg da komfortabel med og hadde begynt å tenke på hvor vi skulle sykle om noen timer. 1min senere var jeg fremdeles i badetøyet:

”Skifte bane, 30min kontinuerlig svøm med paddels og pullbouy, Kristin” var meldigen fra ”sjefen”. What? Hørte jeg riktig, tenkte jeg? 30? Spurte jeg. Yes! Var svaret. OK. Det er ingen grunn for å argumentere når han sier noe, så jeg svømte. 30min non stop. Jeg tror ikke jeg har gjort det på trening noen gang, og det føltes helt greit. Egentlig føltes det mer enn greit! 🙂

1t effektiv svømming og en god lunsj i vente.. Nei, ikke enda.. Nå fikk jeg Nicola tilbake i banen og vi kjørte stafett med 3 på hvert lag – 25m max – 30min. Det gikk strålende og var veldig moro!

svøm_0933-00-01-41-646.jpg

Svømming er moro!!

Sykkeløkten på ettermiddagen ble bakkeintervaller med Corinne Abraham. Nicola og 3 andre kjørte lagtempo 2x 10km all out 🙂

Slik går no dagan. Hver dag bygger på det vi gjorde i går og det vi skal gjøre dagen etter (selv om vi ikke vet hva som venter)

dag3-00-02-59-395

Gran Canaria var en ny øy for meg å trene på. Vi benyttet oss av det kommunale bassenganlegget. De med innfødte damene hadde hver morgen vanngym i banene ved siden av oss noe som tok litt fokus for den australske assistenttreneren til Brett..

Det er veldig mange veier å sykle, men langs kysten er det stor trafikk. Innover og oppover finnes det utallige veier og lange motbakker, men det kan fort komme en forvirret turist eller 3 med hver sin bil å sperre veien.

Løpingen foregikk i en park i Meloneras. Underlaget var grus, men motbakken de brukte flittig var betonglagt. Jeg fant noen trapper å leke i siden jeg knapt nok har begynt å løpe siden operasjonen i høst. Skynde seg langsomt er viktig!

løpGC_0934-00-05-35-938

Jeg fant noen trapper i parken å leke meg i 🙂

Uka gikk fort og plutselig var den slutt. Heldig var jeg da som fikk 22 utøvere, de fleste fra Haugesundområdet, å ta hånd om den neste uka på øya 🙂

dag3-00-01-53-200.jpg

Noen av de 22 utøverne som jeg hadde under vingene mine forrige uke

Handlinger

Information

2 responses

24 01 2016
Jorunn

Kjempeflott uke med deg!🏊🚴🏃
Ses forhåpentligvis snart!

24 01 2016
Kristin Lie

Håper det 😙😙

Legg igjen en kommentar

