Norseman 2016 – kaldt, vått, moro før bråstopp

11 08 2016

IMG_20160804_194900Årets NXTRI ble ikke like moro som i fjor.  Jeg vet at mye kan skje på en så lang konkurranse og tok ingenting for gitt på forhånd. Det var akkurat sånn det ble..

Vi fulgte samme opplegg som i fjor. Leide en kjellerleilighet i Eidfjord fra torsdag, fikset maten selv, testet fjorden, detaljplan for ernæring og ikke minst bekledning – plutselig var det meldt regn under omtrent hele syklingen.

20160805_130458

20160805_130451

Multitasking med middagslaging og pakking av ernæring 🙂

De som kjenner meg vet at jeg verken liker kulde, nedoverbakker eller regn.  Jeg måtte hatt et illebefinnende da jeg meldt meg på i fjor, ble det sagt. Grunnen til at jeg stilte i år igjen var at Chris Boardman ba meg pent om å stille – jeg fikk en sykkelkontrakt med Boardman etter seieren i fjor.

What to do når det er meldt kaldt og vått og jeg egentlig fryser under 15 C? Ha på klær – klær som tåler vann!

nxtrisykkel

Fotograf: Lars-Erik Blenne

Jeg frøys som en bikkje og hakket tenner etter et overraskende regnvær på Imingfjell for drøyt 2 uker siden da jeg testet deler av løypa. Vindvest, løse knær og løse ermer holder ikke når du blir avkjølt.. I Norseman er det tillatt å svømme med neoprenvest så jeg tenke at da får jeg fortsette å sykle med den 🙂  I tillegg tok jeg på løse ermer av neopren «lårbeskyttere» og en bit neopren bak på nedre del av ryggen.  Dette fikk jeg ut av min første våtdrakt som har ligget i kjellerboden noen år 🙂

BI0r_dRgKSs

Tåka som kom på vei opp til Dyranut førte til så dårlig sikt at jeg ikke skjønte jeg var der før jeg så skiltet. Jeg forventet mange flere motbakker før jeg skulle få på meg votter.

IMG_20160726_170011

Drøyt 2 uker før var jeg ute i deler av sykkelløypa for å teste nedoverbakkene 🙂

Jeg fokuserte på å holde igjen i oppoverbakkene, trykke på bortover og ikke minst nedover hvor jeg pleier å pingle ut med å bremse. I tillegg dyttet jeg i meg planlagte kalorier + litt ekstra pga kulda. Nest siste nedkjøring før Imingfjell ble jeg såpass kald at jeg måtte ha jakke før neste nedkjøring. Det var nok en kombinasjon av høy fart og litt kulderisting at jeg følte både sykkelen og jeg ristet – litt ute av kontroll. Normalt liker jeg ikke fart over 45km/t.. så jeg syklet selvfølgelig ikke med speedometer!

13880276_268610996855907_3476639126614996104_n

Her bruker jeg de siste kilometerne til å strekke litt ut.  Jeg turde jo ikke ligge nede i bøylen som var slått ut av posisjon.   3 utøvere tok meg igjen på det siste strekket.  Foto: Lars-Erik Blenne

Jeg har endret sittestilling de siste ukene og får nå mye mer kraft ut i pedalene. Det viste seg på sykkeltiden 🙂  LP Stormo og LC Vold syklet 3min raskere i år, jeg syklet 23min raskere enn i fjor.

Imingfjell gikk greiere enn i fjor og det samme med nedkjøringen.   I det særdeles tælehivutsatte partiet som fulgte, tro jeg som best jeg kunne. Vi hadde kjørt der med bil noen uker i forkant og i bil er alt mye verre enn på sykkel – heldigvis. Plutselig smalt hjulet mitt ned i en dump og styret ble slått ut av posisjon.  Det sto såpass bratt ned at jeg ikke turde ligge i tempobøylen mer.

nxtri16

Hvem løfter beina høyest her? Ikke jeg 🙂  Broen min til høyre og Henning Iversen i Adrena til venstre.  Foto:B.Hytjanstorp

Inn til Austbygde og ut i løpesko var jeg i tet etter noen (3?) km.  Jeg løp avslappet og kontrollert og koste meg.  Prøvde å smile/takke alle som heiet langs løypa.  Rett før Rjukan og bakken – etter ca 22km merket jeg at noe ikke stemte.  Inn i bakken følte jeg at beina sviktet meg så jeg løp 100m men så måtte legge inn en gåperiode, 100m gange – 50 skritt gåing osv. Da går det ikke fort.. men opp kom jeg 🙂 Det holdt ikke til noen seier i år, men når beina får flere kilometer i seg – bør jeg ta revansje 😉

664.JPG

Litt mer tåke på alle måter i år enn i fjor 😉  Foto: Sigrund Drivenes

Tusen hjertelig takk for alle lykkeønskninger , heiing og gratulasjoner. Jeg setter enormt stor pris på dette!  Tusen takk til sponsorer og ikke minst teamet mitt ❤

Gratulerer til Lars Petter og Kari med seieren!

 

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

