The Secret

20 08 2016

I fjor syklet jeg på 6.32, i år 6.09.  Hva er hemmeligheten (-e) bak en rask sykkeltid og hvordan er det mulig å sykle så mye fortere året etter?

BI0r_dRgKSs

En del av hemmelighetene kan skimtes på bildet.. Ryggen min var så flat at refleksvesten ikke syntes ble jeg fortalt – må ha refleks på rompa en annen gang 🙂

En viktig faktor er sittestillingen.  Det hjelper ikke med toppmodellen av en sykkel som er aerodynamisk og best i test i vindtunnel osv hvis din kropp ikke passer til sykkelen.

IMG_20160726_170011

Årets Boardman ATT 9.4 str SM.  I fjor prøvde jeg meg på en XS, men fant meg aldri til rette.

Jeg har en lang rygg og trenger derfor en stor sykkelramme for å få strukket ut ryggen.  For å komme langt nok ned på den sykkelen, bruker jeg et negativt stem slik at styret kommer lengre ned (drop mellom setet og styret blir større).  Dette er ikke noe problem for gutter på + 180cm, men for jenter kan det være et problem – NB om utøveren er fleksibel nok.

IMG_20160413_144047

Fjorårets turisttur under nxtri med camelback fylt med varm kakao.  Sittestillingen er mye mer oppreist enn i år. Sykkelen er en racer, i år syklet jeg på temposykkel.  Hjulene er de samme, men ikke dekkene.

Alltid sykle med noe rosa på sykkelen! 🙂 Det hadde jeg i fjor, men da satt jeg på en Boardman Air 9.2 med tempobøyle.  Det gir ikke samme trykket på flatene å sykle på en racer vs temposykkel, men en temposykkel er tyngre – fort 2kg.  Grunnen til at jeg valgte racer i fjor var at jeg var livredd nedoverbakker.  En racer er mye lettere å manøvrere både opp og ned bakker.

Da jeg syklet 4.46 på de 180km under Florida ironman i 2012 hadde jeg rosa styretape og rosa lakkerte hurtigkoblinger.

eksperthjelp med hjul/dekk. I fjor syklet jeg med noen veldig punkteringssikre dekk med antipunkteringsguffe inni.  De rullet veldig dårlig fant jeg senere ut og fikk bekreftet dette fra ekspertisen (Henrik Oftedal – Foss Sport).  Da ble det noen veldig punkteringssikre dekk i år, men samtidig veldig raske (Vittoria Corima)

divstmoritz_0169-00-03-12-226.jpg

Fra leking i St.Moritz. Der er det endel bakker om det ønskes 🙂

Sykle bakker! Liker du nedover, sykle nedover. Liker du oppover, sykle oppover.  Kan hende du av og til må gjøre noe du ikke har mest lyst til, men belønningen venter.. 😉

Jeg har i år prøvd å tøffe meg litt nedover, men syns ikke jeg har lyktes med det – på trening.  I konkurranse derimot har det gått strålende.  Mye skyldes nok min egenkomponerte sang jeg synger høyt mens jeg suser nedover.  Har du ingen musikalsk komponistspire i deg, så velg deg en sang som allerede eksisterer og som du føler deg gir trygghet.

20151104_115123

Fra Fuerteventura en gang i vinter.  Foten føltes ikke helt klar for sykkelsko etter operasjonen*, men hvem lar seg stoppe av det?        *Operert for Haglunds hæl sept/okt -15.

Sykle styrketråkk – gjerne med crocs (helst rosa) på en gammel aluminiumsoffroad.  Hvis ikke – sykle styrketråkk nede i tempostilling på konkurransesykkelen.  Jeg har gjort dette

20160817_140445

Rosa crocs erstattet med blå da de rosa ble stjålet.  De blå ble donert av en venninne 🙂

mye tidligere også, men det har blitt veldig mye sykling med rosa crocs i høst/vinter/vår. Når du sykler nede i tempostillingen får du bonustrening for mage/rygg og overgangen til å holde tempostillingen på flatene går lettere.

Lange sykkelturer gjerne med kaffestopp kan jeg ikke fordra – så det gjør jeg ikke.  Jeg har aldri vært noen fan av veldig lange sykkelturer og har normalt 1-2 turer over 4timer i forkant av en ironman.

I tillegg bør jeg vel nevne at jeg ikke har syklet systematisk med watt og pulsmålinger ever.  Treningen foregår på følelse og beina forteller meg hva jeg kan gjøre – ikke et tall på klokka.

diversemallorca_0065-00-00-19-486

Her sitter jeg på toppmodellen med integrert styre.  Den gir ingen justeringsmuligheter og passer ikke kroppen min som er litt off – normal.

Konklusjon: Hemmeligheten er at det ikke er noen hemmeligheter! Det finnes utrolig mange veier til det samme resultatet; måling, veiing osv. Det viktigste er at vi finner vår vei og trives med det om det er crocssykling eller wattmålinger og at sykkelen passer DIN kropp.

 

 

 

 

Handlinger

Information

2 responses

23 08 2016
magnusminde

Så utrolig gøy at du skriver akkurat det du skriver her, det bekrefter det jeg selv har tenkt, sittestilling er en av de viktigste faktorene, og utstyret må passe. Jeg syklet inn til 7. beste bikesplit i lofoten extreme på lørdag, nr. 5 ut av T2, (av 55) og du vet hvor dårlig form jeg er(var) i. Jeg har wattmåler, men vet ikke hvordan den virker, pulsmåleren virket ikke, jeg vet at det var sittestilling, kombinert med riktig sykkel for meg som gjorde sukseen.

23 08 2016
Kristin Lie

Jepp! Herlig, Magnus! Det er veldig lett å la seg hemme av utstyret.. Hvis du hadde hatt en wattmåler som fungerte og viste 10% feil den dagen, ville du psyket deg ut eller holdt igjen. Å kjenne kroppen sin er det viktigste. Når sykkelen passer i tillegg, går det fort 😀

Legg igjen en kommentar

