Noen enkle kjørerregler

28 12 2016

Nå nærmere det seg treningscamp for flere de neste ukene. Jeg skrev noen tanker om det å være på camp sist vinter..

Kristin Lies TRI-blog

Nå er jeg kommet meg til Gran Canaria. Det er mitt første opphold her på øya og litt forvirrende.  Jeg er her nede å trener med Brett Sutton og hans disipler inkl OL-vinner Nicola Spirig.  Mer om det en annen dag 🙂

På lørdag får jeg en stor gjeng ned hit. De fleste kommer fra Haugesundområdet.  Noen er ferske, andre er erfarne. Vi blir en god blanding som skal leke sammen!  I den forbindelse lagde jeg noen enkle «kjøreregler» for deltakelse på treningsleir.  Det er jo mange som reiser til varmere strøk fremover, så derfor publiserer jeg det også til alle:

play9

Kjenn din egen begrensning: ikke tro at du er supermann bare fordi du er omgitt av andre som tror de er det.. Vær smart, det lønner seg alltid på lang sikt selv om det kan virke litt kjedelig. Hold fokus på det som er viktigst for deg. Er det…

View original post 360 more words

Advertisements




Har du kjøpt alle julegavene?

6 12 2016

2xuVet du hva du ønsker deg til jul eller vet du hva du skal gi bort?  Hvis du tar en titt på 2XUs lagersalg eller på outlet finner du garantert noe både til deg selv og til tante Torill..

Åpningstider: Onsdag 7/12 fra 12-20,  Torsdag 8/12 fra 13-20,  Fredag 9/12 fra 13-19,  Lørdag 10/12 fra 10-18.   Aslakvn 20D, 0753 Oslo

2xu_lagersalg_07122016

 

 

 





Teller du tak og bruker klokka?

4 12 2016

svomaz-00-04-40-284Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, har du enten en svømmetrener på kanten (da trenger du ikke lese videre) eller så har du et enormt forbedringspotensiale – i bassenget!

Frekvens x taklengde = hastighet

Frekvens er her antall armtak pr minutt.  Taklengde er lengden på hvert armtak også omtalt som DPT (Distanse Pr. Tak).

web_image20veggmontert20paceklokke20420visere20kobles20t609563566I de fleste svømmehaller er det klokke på veggen, ikke den som viser at det er langt over middagstid.  Det er den andre, den som viser sekunder!  Det er et veldig nyttig redskap når vi svømmer.

En liten nytting «dings» kalt tempo trainer kan hjelpe oss med det om klokke og telling av armtak ikke er din yndlingsaktivitet. Det er enklere å bli bevisst din egen frekvens og rytme samt utfordre seg.  Jeg har hatt en slik en i 5 år, men ikke vært flink nok å utnytte den. Det blir det endring av 🙂

img_20161020_151953Da jeg svømte en 2000m Open water konkurranse i Tempe, Arizona, hadde jeg faktisk piping på øret for å holde riktig (optimal frekvens testet hjemme).  Det er fort gjort å redusere frekvensen under siste halvdel av en distanse om det er 300m eller 4000m… noe som ikke er bra.  Planen var å bruke den under ironman også (det er tillatt i triathlon), men den lå ikke i svømmehetta da jeg skulle ta den på meg :/

Jeg vil anbefale at du setter den på piping hver armsyklus – f.eks hver gang du avslutter eller setter i høyre arm. Armtaket er sjelden symmetrisk og puster du hvert 2.tak er det garantert ikke symmetrisk 🙂 Da vil piping hvert armtak stresse endel. NB Ikke fokuser kun på frekvens. Husk formelen ovenfor!

Hvis du har lyst på en sånn, kan du få 15% hos fastswim.no hvis du oppgir kode «LIE» fordi fastswim mente dere fortjente det 🙂  Rabatten gjelder alt de selger btw.

Her kan du lese utførlig om bruk av denne dingsen

Swimsmooth.com har egne treningsprogrammer kun basert på pipelyden når du har funnet ut «hvor landet ligger»