Ny svømmeteknikk, mindre slitsomt og raskere i vannet

10 07 2017

mallorcasvømlørdag_0172-00-01-18-348Jeg har fått mange positive kommentarer ang svømmetiden min i Haugesund 70.3. Det er veldig hyggelig. Mange vet at jeg har hatt utallige timer i bassenget særlig vinterstid – hvert år siden jeg startet med triathlon. Sculling, svømmedriller, svømming med svømmeklubb, PT-timer med svømmetrener… Frustrasjonen har vært stor i perioder. Jeg har forsøkt å svømme mye, og jeg har forsøkt å svømme lite.   Glad i vann har jeg vel først blitt de siste 2-3 årene. Likevel har jeg de siste årene likt å svømme selv om jeg ikke har fått igjen for innsatsen. Til info så jeg ikke annet vann enn i badekaret de første 33 årene av livet.

20140804_100545

Fra bassenget i St.Moritz

Det har likevel glimtet til innimellom. Da jeg kom fra St.Moritz for snart 2 år siden svømte jeg 200mere på 2.50 med paddels og pullbouy. Der trente jeg en uke med kun fokus place – press – push under ledelse av Brett Sutton m.fl.

img_20161112_104047

Etter den perioden fikk jeg en trøblete hæl, måtte opereres og tri-svømmeteknikken ble igjen forsøkt erstattet med svømmeteknikk for svømmere. Nå vil jeg sikkert erte på meg flere i bransjen, men jeg har prøvd – og prøvd igjen. Triathlon er ikke svømming – sykling – løping, men en egen idrett hvor kompromisser må gjøres (det samme gjelder i sykling og løping). Når det gjelder svømming for triathleter spesielt for utøvere uten svømmebakgrunn så har vi en ekstremt mye dårligere bevegelighet!

mallorcasvømlørdag_0172-00-00-10-682

Fra campen i mai

Det blir som å sammenlikne en gummistrikk med en myk til stiv ståltråd. Personlig er jeg relativt smidig, men for å kunne ligge i streamline for å minimere vannmotstanden er det enormt langt frem. Å kunne kjenne vannet (vannfølelsen) – noe udefinerbart som svømmere utvikler etter minst 10 økter i vann pr uke over flere år – er ikke særlig tilstede når timeantallet i vann pr uke er mindre enn en natts søvn.. Dessuten har vi en mye dårligere styrke for svømmetaket – gjelder spesielt kvinner.

 

Svømmallorca_0184-00-00-18-791

Siden jeg deltok på Dirk Neumanns camp (trisutto coach) i mai har jeg kun svømt

  • med så lite rotasjon av kroppen som mulig – almost zero bodyroll
  • beinspark er omtrent fraværende
  • strak arm over vann
  • eneste tankevirksomhet: place – press – push
  • en pusterytme som passer meg og som linkes til løpeteknikken 2 – 2 – 4
  • hyppig økter i vann, men ikke så lange. Det har vært primært korte intervaller – mye med paddels og 99% med pullbouy/bouyancyshort. Øktene har vært mellom 20 og drøyt 60min lange. Svømmingen blir også mye brukt som recovery fra sykkel-/løpeøkter.
Mallorcasvømdag3-00-03-45-386

Fra hotellet Hoposa Villaconcha hvor Mallorca-campene i oktober arrangeres. 25m langt, garantert 27 C 🙂

Nå har vi bygget båten, så gjelder det å bygge en bra motor på den 🙂

 

Veldig mange overkompliserer crawltaket. De (inkl meg tidligere) tenker på hvert tak og deler av hvert armtak. Prøv å gå 200m hvor du styrer hver eneste del av steget. Det blir uten rytme og vanskelig å holde balansen 🙂

 

Vi er alle unike og svømmeteknikken må tilpasses den enkelte.   Kjønn, kroppslengde, armlengde osv vil være avgjørende. Rytme og balanse i vannet er enormt viktig. Her kan det være smart å få hjelp!

20480374142_3a7151300c_h

Hvis noen ønsker å utvikle triathlonsvømmingen sin videre (forutsetter vanntilvenning og en viss grad av crawlteknikk – må kunne svømme 100m crawl) og ha det mer moro i bassenget, komme billigere gjennom svømmedelen i triathlon for å få ut sitt potensiale på sykkel og løpedelen, anbefaler jeg dere å bli med på camp (norsk teks under den engelske)! Mallorca i oktober er stedet 🙂

gcdag5-00-03-39-966

Mallorca..

Både første og andre uke i oktober er det hovedfokus på svømming ledet av assistenttreneren til Brett Sutton – Dirk Neumann med meg som assistent. Det blir selvfølgelig også løpe- og sykkeløkter under kyndig veiledning. Stikkord er alltid treningsglede og mestring – uansett nivå! Deltakerbegrensning på 12 utøvere pr uke.

 

 

Advertisements




Haugesund 70.3 – en folkefest igjen!

5 07 2017
IMG_20170704_171020.jpg

Forto: Jose Lois Hourcade fra tri-mag.de

For 5.året dro jeg til Haugesund, de arrangerte halv ironman for 6.året. Neste år kan de friste med dobbel distanse! Det frister en del..

 

Etter en trøblete start grunnet Avinor og Gardermoens bagasjeproblemer, fikk jeg alt jeg trengte for søndagens utskeielse mer enn et døgn senere. Takket være god hjelp fra flere av de vennlige i byen, fikk jeg syklet gjennom deler av løypa på lånt utstyr. Selv salgssjefen på hotellet stilte opp! Jeg lurer faktisk på om Haugesund har Norges mest vennlige innbyggere..

orca-image-1498715968624.jpg_1498715969176

Ikke så moro å forlate koffert og sykkel i dette kaoset – måtte bare løpe!

 

Etter en del sjekking av værmelding for dagen, ble jeg enig med meg selv om at løse ermer og knær, neoprenhansker samt plastpolstring på lår og rygg burde gjøre susen i vestlandsværet. Der tok jeg veldig feil..

FB_IMG_1499195435074

Ivar fornøyd 🙂 Tusen takk igjen for strålende arrangement og super behandling!

Med ganske lave skuldre startet jeg i Haugesund. Stemningen er unik og folkefesten er komplett. Selv om det i år ikke var proff/eliteklasse, følte jeg at jeg likevel ville starte sesongen der. Planen var å trappe opp treningen fra juni. Det ble ikke gjort, men det går an å ha mye moro på ”gammel trening” 🙂

 

10-12 C og i perioder kraftig vind og en del regn var det vi fikk. Sola kom ikke opp på løpingen som den pleier, så neste år blir det garantert sol fra morgen til kveld 😉

 

Svømmingen var en rullerende start etter selvseeding. Nytt for meg og føltes mindre kaotisk en massestart (les: 15-40stk). Siden mai har jeg endret svømmeteknikken. Det ga heldigvis litt bedre tid enn tidligere – 3min i allefall. Siste strekket inn til mål syns jeg ble veldig kavete da jeg ikke helt skjønte hvor jeg skulle svømme..

p6170804

Inn i skiftesonen var fokuset å ta på ullsokker i sykkelskoene. Dermed glemte jeg å ta på hjelmen! Litt ekstra løping i frem og tilbake pga surr fra min side, gjorde sitt til at T1 tiden i allefall ble dobbelt så lang som normalt.

 

Ut på sykkel ble det ensomt – og veldig vått & kaldt. Løypa er fin, men ikke helt flat. Med stive kalde bein er det lite power å hente selv om sykkelen er super. Norsemanbekledningen fra i fjor hadde nok passet bedre da jeg omtrent var dekket av neopren fra topp til tå 🙂

20150920_080238

Sola kan skinne i Haugesund. Nydelig vær fredag og lørdag..

Underveis kom tankene om at jeg i allefall ikke skal tilbake til Haugesund, ikke noe Norsemandeltakelse, får bare legge opp å jobbe som coach på heltid, ….

Lite konstruktivt med andre ord.

Å fryse er noe av det verste jeg kan tenke meg. Da jobber hjernen med fluktreaksjoner. Videre tenkte jeg på hvem jeg ville skuffe om jeg brøt, så jeg fortsatte etter beste evne..

19688231_855265014624305_360177449_o.jpg

Enormt moro å løpe i kaiområdet! Foto: Camilla Røn Illidi

Da løpingen endelig var i gang, var jo ikke følelsen i føttene der. Litt småsutring de første 3km ble det, før alt vendte og ble en fest! Jeg virkelig nøt det å løpe i gatene i Haugesund med så mange tilskuere som heiet. Det gikk veldig uanstrengt og jeg tok stadig innpå nr1 uten at jeg egentlig brydde meg om det. Det å kunne suge til seg stemningen hele veien var utrolig. Jeg holdt fokuset på å få i meg næring på hver drikkestasjon. Det er jo sjelden muligheter for å trene på det. Gel og vann eller sportsdrikke eller cola + svamp. Etter 15km løping lå jeg plutselig i tet og bare koste meg videre. I hodet kvernet sangen ”Galway girl” som ga meg enorm motivasjon 😉

19688416_855265041290969_1307823595_o

Foto: Reidun Enehaug

Det var enormt gøy og det vises tydelig på en del av bildene. Tusen takk til alle som gjorde denne folkefesten mulig, alle de frivillige, Tone og Ivar og alle deltakerne!

 

Next year: 3800m svømming – 180km sykling og 42 kilometer med elektrisk stemning – be there!