Ny svømmeteknikk, mindre slitsomt og raskere i vannet

10 07 2017

mallorcasvømlørdag_0172-00-01-18-348Jeg har fått mange positive kommentarer ang svømmetiden min i Haugesund 70.3. Det er veldig hyggelig. Mange vet at jeg har hatt utallige timer i bassenget særlig vinterstid – hvert år siden jeg startet med triathlon. Sculling, svømmedriller, svømming med svømmeklubb, PT-timer med svømmetrener… Frustrasjonen har vært stor i perioder. Jeg har forsøkt å svømme mye, og jeg har forsøkt å svømme lite.   Glad i vann har jeg vel først blitt de siste 2-3 årene. Likevel har jeg de siste årene likt å svømme selv om jeg ikke har fått igjen for innsatsen. Til info så jeg ikke annet vann enn i badekaret de første 33 årene av livet.

20140804_100545

Fra bassenget i St.Moritz

Det har likevel glimtet til innimellom. Da jeg kom fra St.Moritz for snart 2 år siden svømte jeg 200mere på 2.50 med paddels og pullbouy. Der trente jeg en uke med kun fokus place – press – push under ledelse av Brett Sutton m.fl.

img_20161112_104047

Etter den perioden fikk jeg en trøblete hæl, måtte opereres og tri-svømmeteknikken ble igjen forsøkt erstattet med svømmeteknikk for svømmere. Nå vil jeg sikkert erte på meg flere i bransjen, men jeg har prøvd – og prøvd igjen. Triathlon er ikke svømming – sykling – løping, men en egen idrett hvor kompromisser må gjøres (det samme gjelder i sykling og løping). Når det gjelder svømming for triathleter spesielt for utøvere uten svømmebakgrunn så har vi en ekstremt mye dårligere bevegelighet!

mallorcasvømlørdag_0172-00-00-10-682

Fra campen i mai

Det blir som å sammenlikne en gummistrikk med en myk til stiv ståltråd. Personlig er jeg relativt smidig, men for å kunne ligge i streamline for å minimere vannmotstanden er det enormt langt frem. Å kunne kjenne vannet (vannfølelsen) – noe udefinerbart som svømmere utvikler etter minst 10 økter i vann pr uke over flere år – er ikke særlig tilstede når timeantallet i vann pr uke er mindre enn en natts søvn.. Dessuten har vi en mye dårligere styrke for svømmetaket – gjelder spesielt kvinner.

 

Svømmallorca_0184-00-00-18-791

Siden jeg deltok på Dirk Neumanns camp (trisutto coach) i mai har jeg kun svømt

  • med så lite rotasjon av kroppen som mulig – almost zero bodyroll
  • beinspark er omtrent fraværende
  • strak arm over vann
  • eneste tankevirksomhet: place – press – push
  • en pusterytme som passer meg og som linkes til løpeteknikken 2 – 2 – 4
  • hyppig økter i vann, men ikke så lange. Det har vært primært korte intervaller – mye med paddels og 99% med pullbouy/bouyancyshort. Øktene har vært mellom 20 og drøyt 60min lange. Svømmingen blir også mye brukt som recovery fra sykkel-/løpeøkter.
Mallorcasvømdag3-00-03-45-386

Fra hotellet Hoposa Villaconcha hvor Mallorca-campene i oktober arrangeres. 25m langt, garantert 27 C 🙂

Nå har vi bygget båten, så gjelder det å bygge en bra motor på den 🙂

 

Veldig mange overkompliserer crawltaket. De (inkl meg tidligere) tenker på hvert tak og deler av hvert armtak. Prøv å gå 200m hvor du styrer hver eneste del av steget. Det blir uten rytme og vanskelig å holde balansen 🙂

 

Vi er alle unike og svømmeteknikken må tilpasses den enkelte.   Kjønn, kroppslengde, armlengde osv vil være avgjørende. Rytme og balanse i vannet er enormt viktig. Her kan det være smart å få hjelp!

20480374142_3a7151300c_h

Hvis noen ønsker å utvikle triathlonsvømmingen sin videre (forutsetter vanntilvenning og en viss grad av crawlteknikk – må kunne svømme 100m crawl) og ha det mer moro i bassenget, komme billigere gjennom svømmedelen i triathlon for å få ut sitt potensiale på sykkel og løpedelen, anbefaler jeg dere å bli med på camp (norsk teks under den engelske)! Mallorca i oktober er stedet 🙂

gcdag5-00-03-39-966

Mallorca..

Både første og andre uke i oktober er det hovedfokus på svømming ledet av assistenttreneren til Brett Sutton – Dirk Neumann med meg som assistent. Det blir selvfølgelig også løpe- og sykkeløkter under kyndig veiledning. Stikkord er alltid treningsglede og mestring – uansett nivå! Deltakerbegrensning på 12 utøvere pr uke.

 

 

Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar

