Svømming i triathlon og tilbud om camp

25 08 2017

20140804_100545Denne artikkelen vil komme hos trisutto om litt.

«Why swimming is often underestimated in triathlon – or how can I cycle and run faster?   Dirk Neumann – trisutto coach.

The first European long distance race highlights this season are history and we asked many athletes how it went. The most common answer: it was ok but I somehow have to be able to cycle and run a lot faster.

Every athlete wants to finish a race faster than the race before that one or faster than last year etc. But only very few athletes succeed. They start to wonder…the cycling and running should be a lot better. I was faster in the shorter distances and during the marathon last fall… I was quicker during all of the long Sunday rides with the friends. After thorough consideration some athletes decide to invest more money in a new bike and to train even more and harder. Often, that is the wrong approach.

20480374142_3a7151300c_h

Foto:  nxtri.com

The main reason why most triathletes competing in long distance races are dissatisfied with their cycling and running performances has to do with their swim

Do I have to swim more? Or: I already swim three or more times a week!! – are frequent reactions. No, probably not. But it might be a good idea to work on your swimming style –  one that fits you individually.

 

Kristin Lie from Norway wrote it so fittingly in her Blog:

IMG_20170704_171020

Foto: Jose Lois Hourcade

„After the IM 70.3 in Haugesund I received numerous enquiries and comments or I was asked directly about my swimming performance. Here is my answer:  

During the last past years I spent a lot of time in the water. I trained with many different swimming coaches and tried everything possible to increase my speed in the water.

The result: lots of frustration for all of the effort!!!!  In May I took part in a trisutto Camp in Mallorca. Brett Sutton and Dirk Neumann found a swimming style that was good for me.. We adjusted two small things. My breathing rhythm was changed and my swimming style was simplified considerably. Place Press Push makes my swim goes woosch….  Result: I am out of the water faster, and more important I save energy. Before it felt like I needed 20 Calories and now only 1 Calorie. I immediately have power on the bike and can deliver my performance. I might offend some swim coaches now but pure swim training has nothing to do with swim training for a triathlon. This also applies to cycling and running. Which both also  were changed during the camp.“

mallorcasvømlørdag_0172-00-00-10-682

Bildet er fra Hoposa hotell. Bassenget ligger 15m fra spisesalen og holder 27C.

You can hardly describe it better.

How you can get out of the water faster and more relaxed, how you can achieve faster splits on the bike and during the run or how you can increase the overall fun and enjoyment for triathlon you can find out in our Camps. For example in October or next Spring in Mallorca.»

www.trisutto.com

Det er nevnt camper på Mallorca i oktober og til våren.  Her har vi allerede noen nordmenn påmeldt 🙂  Jeg er assistent og altmuligkvinne.  Ta kontakt om du lurer på noe!

 

Reklamer




Alle gode ting er tre

11 08 2017
2015-08-01 16.50.55-1

OK, this is it. NXTRI done 🙂

De tre siste årene har jeg deltatt i Norseman. Jeg er ikke blitt noe tøffere av det. Men det var vel heller aldri hensikten.

En av grunnene til at jeg stilte opp det første året, var at jeg alltid ble spurt om jeg hadde gjort den konkurransen. Om jeg deltok i Florida ironman eller hentet startnummeret i Vichy: ”Norway?!!! Have you done Norseman?”

11721922_10152974210105811_1909065597_nJeg leste meg litt opp på hva som kunne vente meg, hadde en helg på Geilo hvor jeg fikk testet et par av bakkene og svømte et par økter i Glomma for å herde meg (noe som ikke var vellykket da jeg selv en time etter endt svømming fremdeles hakket tenner..).

20480374142_3a7151300c_hDet første året svømte vi ”bare” halve distansen første året fordi vannet var bare mellom 6-10 grader. Det var langt nok.. Med camelback fylt med kakao og votter på hendene, kom jeg meg gjennom syklingen. Sol og en folkefest uten like på hele løpeetappen – er det jeg husker..

OK, da hadde jeg gjort den konkurransen og til og med vunnet! Problemet oppsto da Chris Boardman spurte om jeg ikke kunne vennligst gjøre det en gang til..

59aGURnN49Året etter hadde jeg seks måneder løpefri grunnet en operasjon i en hæl. Jeg hadde selv valgt så lang rekreasjonstid. En ny operasjon har jeg nemlig ikke tenkt å ha, men det førte til litt mangelfull løpetrening 🙂 BI0r_dRgKSs Så da jeg lå i tet på min Norsemankonkurranse nr to og beina begynte å svikte, skjønte jeg at jeg måtte stille opp enda en gang. Ikke fordi jeg kom på 2.plass, men fordi jeg ikke fikk avsluttet konkurransen på en sånn måte jeg ønsket. Vi hadde 2C over vidda, nxtri16medvind og periodevis mye regn. Under løpingen synes jeg å huske at det var varmt. Men jeg er god til å fortrenge..

I år kan jeg vel si det samme: verken utstyret eller kroppen var i den forfatningen de burde være for å ta en skikkelig revansje. Men konkurransen er og blir kald så nok er nok– selv om arrangementet er fantastisk! Jeg har gjort mitt i konkurranser jeg ikke er bygd for J Nå skal jeg aldri mer svømme i kaldere vann enn 16C! Det har jeg lovet meg selv. Dessuten er jeg en godværssyklist noe jeg har måttet justere litt (!) de siste tre årene når jeg har tråkket fra Eidfjord til Rjukan.

13880276_268610996855907_3476639126614996104_n

Sa noen regn? Kaldt? 🙂

Vi hadde i år en for meg ganske kald svøm med 14 grader på det varmeste, en veldig våt og periodevis ganske så kald sykling og en god og våt løping til det gjensto 2t. Da fikk jeg låne et par solbriller og beholdt dem på til jeg var nede i dusjen.

hxtri_2017 (70)

Ikke så lett med høy marsjfart her.. 

Tusen takk for alle som har støttet og hjulpet meg underveis og tusen takk til arrangøren som gjør en kjempejobb. Hvis dere ser meg igjen er det ikke som deltaker, men som support 🙂

Kristin

Fra ironmannews

Nå venter varmere og raskere utfordringer på meg!