Sertifisert FUSTRA-PT :)

13 02 2012

I går var vi endelig kommet til D-dagen. Vi skulle testet i teori, ha en time praksis i studio med en kunde samt avslutte et salg av PT-timer. Det ble en hektisk og spennende dag preget av nerver, skrivekrampe og mye moro 🙂  Etter 90 min teori, hvor jeg skrev så krampa tok meg.. måtte jeg roe nervene med en løpetur på mølla 😉  Vi ble delt i to grupper,  mens noen kjørte kunde i studio, hadde vi andre «fri». Fri til å grue oss, til å ha det moro, fri til å lese eller til å trene. Jeg valgte det siste.  30min på mølle. Min 4 løpeøkt siden operasjonen.

Da min kunde, Eva, dukket opp var det fullt fokus på å støtte, backe, forklare og vise. Vi kjørte et vanlig grunnprogram fra FUSTRA som består av min 20min kondisjon, 2-4 dynamiske stretching øvelser som i tillegg til oppvarming og bevegelighetstrening setter teknikken for flere av styrkeøvelsene.  Her jobber vi alltid med den karakteristiske pinnen.

Etter denne sekvensen har vi en  styrkedel og core.  Core står sentralt i FUSTRA.  Vi bruker en aktiv pusteteknikk og får da kraftoverføring til de arbeidende muskelene.   Tempoet gjennom timen er realativt høyt og pulsen til kunden ligger på 65-75 (85%) gjennom timen.  For å få til dette deles gjerne kondisjonsdelen opp i 2 eventuelt 3 bolker.

Etter avsluttet praksis, hadde vi et rollespill på salg. Hvis en PT ikke selger timer, da har han ingen jobb..  Vi har øvd litt på hverandre og spilt alt fra søppelkjører som vil trene for å «dra damer» til godt voksne gjerne med hjerteproblemer som bare vil få inn magen og orke å gå opp trappene 🙂  Det var stor spenning rundt evalueringen på slutten av dagen.  Flere ble skuffet, jeg fikk vondt av dem. Vi har jo jobbet så tett i 3 uker nå.  Men de kommer garantert kjempesterkt tilbake ved første forsøk!

Vi som FUSTRAs PT’er kan trene alle.  Hovedfokuset er å gi kunden det de trenger i form av muskelbalanse, kroppsholdning og et syn på at «alt» er mulig.  Funksjonell trening og FUSTRAs fokus er det som etterhvert vil «omvende» flere og flere… Jeg gleder meg til å få være med på dette!!!

PS Nytt kurs starter i mars..


Handlinger

Information

2 responses

14 03 2012
Morten

Hei!
Jeg har nå meldt meg på samme kurset i juni 🙂 Jeg bare lurte på om du hadde noen tips om forberedelser til meg? Sånn at jeg kan være godt forberedt.
m.v.h.
Morten.

15 03 2012
Kristin Lie

Du bør kunne en god del anatomi og fysiologi før du starter. De anbefaler ca 100t selvstudier først. Jeg har hatt dette tidligere fra universitet og NIH, men ikke f.eks latinske navn på muskler..

Gled deg! Det er kjempemoro og utrolig nyttig!!

Legg igjen en kommentar