Påskeferien 2017

17 04 2017

Svømpåske-00-00-14-13Påsken er plutselig over.  Da er vel jula også over selvom vi våknet opp til en hvitt snøteppe i morges 🙂  Kanskje sommeren ble avlyst i går og vi gikk rett over på ny høst? Time will show..

Svømpåske-00-03-47-432I påsken i år har jeg vært lite opptatt av været fordi mesteparten av tiden har jeg holdt meg innendørs – i 28*C – i vann 🙂  Jeg var så heldig å få gjeste i C og D-gruppa til Svømmeklubben Speed.  De andre var mellom 9-13 år.  De tippet min alder til å være mellom 69 og 20 – det stemmer jo!  Skjermbilde 2017-04-17 kl. 10.58.16

Svømmere hviler ikke i ferier! Når det er fri på skolen, trener de – alltid – gjerne en veldig tidlig økt og en sent, fra 7-8 års alder.  Ikke så rart da at jeg som ikke var i vann som liten annet enn i badekaret, må «menge» meg med 10 åringer.

Svømpåske-00-02-17-537Vi svømte og svømte mer. Om noen tror svømming er kjedelig eller ensformig, har de aldri vært på en svømmetrening med svømmere! Butterfly, beinspark, over vann, under vann,  rygg, medley, med luft og uten luft, …

Siden jeg har holdt meg unna både Facebook og instagram, har jeg ikke fått med meg så mye av det som har skjedd hverken på fjellet eller i Syden.  Det gjelder å skape sitt eget lille ferieparadis – i klorvann.

img_20160320_183656Tidligere ferier har jeg også svømt mye. Problemet har nok vært at jeg ikke har klart å følge opp treningen når våren kommer – svømmetreningene avsluttes og Sognsvann åpnes.  Det er ikke like gøy å svømme i 14*C som i 28 – om noen skulle lure..p6170804





TRI-camp for Oslofjord

4 04 2017

campdag2_0116-00-00-52-72I helgen hadde jeg den glede av å holde tri-camp for en del av utøverne i Oslofjord Triatlonklubb.  Det ble mye moro og latterkramper både på land og i vann (!).

campdag2_0116-00-00-15-212Svømmeøkter på Sogn bad med og uten banetau, med og uten paddels – på hodet.. med og uten nok luft..

Svømming

Hadde vi visst at våren kom så raskt kunne vi lett å kjørt syklingen utendørs.  Likevel er det enklere å holde en stor gruppe samlet og fokusert i en spinningsal 😉

Vi fikk testet at bevegeligheten til veldig mange kan bedres.  Her er det mye gratis å hente – når/hvis den jobben gjøres både i form av skadeforebygging, lengre steg med samme frekvens og posisjonen i vannet.  Just do it!

camp2_0115-00-00-16-15.jpgEt par løpeseanser fikk vi også inn.  En litt hard kortintervalløkt i bakke med litt «glid mellom» og en lengre rolig tur hvor falkeblikket til coach K scannet hver enkelt.

camp_0114-00-00-01-241.jpgKlapping av frekvensen i drøyt 40min på NIH-banen gjorde susen for de fleste og jeg holdt varmen mens utøverne løp 😀  Det heteste tipset er likevel å finne sanger som har den optimale frekvensen fremfor å stole på at jeg skal stå på banen å klappe over lengre tid.

camp_0114-00-00-10-531Å sette på kjernemuskulaturen er også nødvendig – både på land og i vann.  Flere av utøverne merket umiddelbart respons og større fart uten at de økte intensiteten.  Det er jo sånn vi vil ha det! 🙂 camp_0114-00-05-46-71.jpg

Tusen takk til Marie som organiserte helgen, takk til AlfaCare, 2xu og Sponser Nordics for bidrag i deltakerposene og tusen takk til alle deltakerne som var entusiastiske og interesserte!!





A short update..

17 03 2017

langrenn-00-02-15-663.jpgFebruar forsvant som en vind med en god del flotte skiturer som fortsatte i mars 🙂

tricamp1

Bildet er fra fjorårets samling.. Jeg må bli flinkere til å ta bilder 🙂

Det ble en kjempemessig tri-samling med 40 damer under en helg i Bergen  mellom skiturene mine.  I slutten av måneden blir det en mixed samling i Oslo.  Det er enormt gøy å få spre det glade budskap!

Dagen i dag har vært kontordag med planlegging av utøveres og egen trening.  Jeg er blitt booket i 40års gave til sommeren (gavekort hos TRI-coachen ;)) samt at jeg fikk denne meldingen som gjorde meg rørt:

Jeg er ufattelig fornøyd med oppfølgingen du har hatt av meg, tips og triks du har gitt, hvor rask du er på å svare, hvor fornuftig du er, saklig, dyktig og profesjonell, hvor flink du har vært til å berolige meg i vanskelige situasjoner, og hvordan du har fått meg til å jobbe hardt men utelukkende lystbetont. Jeg tror jeg fant ut at jeg nesten hadde deg i 3 år, og det er jeg bare så helt utrolig fornøyd med! Og å avslutte med målet, og få stå på toppen av Gaustatoppen, ja det hadde jeg virkelig aldri klart uten deg! Og fy søren så ofte jeg tenker tilbake på det døgnet der 🙂 
Du er helt fantastisk, og nå gleder jeg meg til å følge deg i kommende sesong 😀
Jeg takker stolt!
play4Akkurat nå har jeg en liten uke på Fuerteventura og Playitas siden jeg fant en billig playitasjan2014restplass 2 dager før avreise 😀  Det svenske landslaget er her samtidig.  Noen av dem skal sesongdebutere allerede om en drøy uke.  Jeg er glad min sesongdebut er en god del uker frem i tid.. 😉 Playitasdag2-00-04-44-646.jpg




Fantastiske dager med lek i sola!

27 01 2017

gcdag6-00-01-10-01Nå er det en liten uke siden jeg kom hjem fra Gran Canaria. Med meg dit hadde jeg en herlig gjeng fra Vestlandet hovedsakelig fra Haugesund.  Her hadde vi samlet alt fra supersvømmere og ironmandeltakere til kan-ikke-svømme-crawl og har-aldri-syklet-på-racer.  Sitat fra deltakerne: «Med passe streng hånd og glimt i øyet» ledet jeg gjengen gjennom mye lek og moro.  Dessuten fikk de en innføring i hvordan spise mest mulig når det er buffet 😉

gcsvom-00-00-00-00

Vi svømte hver morgen i hotellets kanal

Det var en ære å få hjelpe den enkelte på veien både i vann og på land.  Noen ganger var vi inndelt i mindre grupper ut fra nivå, andre ganger var vi sammen hele gjengen. 23 stk var vi og hadde base på superhotellet Lopesand Baobab

dag1-00-00-32-24

Gruppe 2 og 3 er trygt oppe på Soria. Da stikker jeg ned for å ha sykkelteknikk med gruppe 1

Vi hadde 30min svømming stort sett hver morgen for hver av de 3 gruppene.  Etter en lengre frokost med alt vi kunne ønske oss bortsett fra brunost, ble det som oftest en kortere eller lengre sykkeltur.  Løping og bevegelighet fikk vi også tid til.  Stafetter i sanddynene til soloppgang en dag mens hver kveld ble avsluttet med en kvasi-yoga-

gcdag5-00-03-37-928

Flott soloppgang hver morgen. Å løpe barbeint er bra trening for føttene.

bevegelighet-core økt i solnedgang før middagen.

dag2-00-03-53-326Noe jeg håper alle tok med seg hjem er at trening er gøy og kan leke i mange varianter! Videre hva vi trener dag 1 bestemmer hva vi gjør dag 2. Hva vi gjør dag 3 bestemmes av hva vi gjorde dag 2… Å reise en uke til varmen betyr ikke å samle mest mulig kilometer på

gcsandvegg

Her er det egenlek i sanddynene før den avsluttende stafetten.  Foto: Herborg Stava

sykkelsetet ref tidligere innlegg 😉

dag3-00-02-04-777

Btw hvis noen har lyst på en uke på Mallorca i oktober så gi et pip – jeg vet om det perfekte stedet for en tilsvarende camp!





Noen enkle kjørerregler

28 12 2016

Nå nærmere det seg treningscamp for flere de neste ukene. Jeg skrev noen tanker om det å være på camp sist vinter..

Kristin Lies TRI-blog

Nå er jeg kommet meg til Gran Canaria. Det er mitt første opphold her på øya og litt forvirrende.  Jeg er her nede å trener med Brett Sutton og hans disipler inkl OL-vinner Nicola Spirig.  Mer om det en annen dag 🙂

På lørdag får jeg en stor gjeng ned hit. De fleste kommer fra Haugesundområdet.  Noen er ferske, andre er erfarne. Vi blir en god blanding som skal leke sammen!  I den forbindelse lagde jeg noen enkle «kjøreregler» for deltakelse på treningsleir.  Det er jo mange som reiser til varmere strøk fremover, så derfor publiserer jeg det også til alle:

play9

Kjenn din egen begrensning: ikke tro at du er supermann bare fordi du er omgitt av andre som tror de er det.. Vær smart, det lønner seg alltid på lang sikt selv om det kan virke litt kjedelig. Hold fokus på det som er viktigst for deg. Er det…

View original post 360 more words





Har du kjøpt alle julegavene?

6 12 2016

2xuVet du hva du ønsker deg til jul eller vet du hva du skal gi bort?  Hvis du tar en titt på 2XUs lagersalg eller på outlet finner du garantert noe både til deg selv og til tante Torill..

Åpningstider: Onsdag 7/12 fra 12-20,  Torsdag 8/12 fra 13-20,  Fredag 9/12 fra 13-19,  Lørdag 10/12 fra 10-18.   Aslakvn 20D, 0753 Oslo

2xu_lagersalg_07122016

 

 

 





Teller du tak og bruker klokka?

4 12 2016

svomaz-00-04-40-284Hvis du ikke skjønner hva jeg mener, har du enten en svømmetrener på kanten (da trenger du ikke lese videre) eller så har du et enormt forbedringspotensiale – i bassenget!

Frekvens x taklengde = hastighet

Frekvens er her antall armtak pr minutt.  Taklengde er lengden på hvert armtak også omtalt som DPT (Distanse Pr. Tak).

web_image20veggmontert20paceklokke20420visere20kobles20t609563566I de fleste svømmehaller er det klokke på veggen, ikke den som viser at det er langt over middagstid.  Det er den andre, den som viser sekunder!  Det er et veldig nyttig redskap når vi svømmer.

En liten nytting «dings» kalt tempo trainer kan hjelpe oss med det om klokke og telling av armtak ikke er din yndlingsaktivitet. Det er enklere å bli bevisst din egen frekvens og rytme samt utfordre seg.  Jeg har hatt en slik en i 5 år, men ikke vært flink nok å utnytte den. Det blir det endring av 🙂

img_20161020_151953Da jeg svømte en 2000m Open water konkurranse i Tempe, Arizona, hadde jeg faktisk piping på øret for å holde riktig (optimal frekvens testet hjemme).  Det er fort gjort å redusere frekvensen under siste halvdel av en distanse om det er 300m eller 4000m… noe som ikke er bra.  Planen var å bruke den under ironman også (det er tillatt i triathlon), men den lå ikke i svømmehetta da jeg skulle ta den på meg :/

Jeg vil anbefale at du setter den på piping hver armsyklus – f.eks hver gang du avslutter eller setter i høyre arm. Armtaket er sjelden symmetrisk og puster du hvert 2.tak er det garantert ikke symmetrisk 🙂 Da vil piping hvert armtak stresse endel. NB Ikke fokuser kun på frekvens. Husk formelen ovenfor!

Hvis du har lyst på en sånn, kan du få 15% hos fastswim.no hvis du oppgir kode «LIE» fordi fastswim mente dere fortjente det 🙂  Rabatten gjelder alt de selger btw.

Her kan du lese utførlig om bruk av denne dingsen

Swimsmooth.com har egne treningsprogrammer kun basert på pipelyden når du har funnet ut «hvor landet ligger»