Treningsseminar med YT og Tine

29 11 2012

I går var jeg på treningsseminar i Bjørvika, i beste treningstid fra kl 17-21, men jeg har jo sesongpause 😉  Det var et spennende program og mange hadde tatt turen for å lære.  Jeg tok bilder av omtrent alle slidesene, så jeg tror det vil komme et innlegg pr dag fra meg som omhandler hver foredragsholder.

Først ute var Marianne Strand-Udnæseth fra Olympiatoppen etterfulgt av Olaf Tufte.  Videre holdt Ingvill Måkestad Bowim et innlegg om kokebokprosjektet sitt og «fallet fra topp (OL) til bunn.  Kvelden ble avsluttet med et utrolig inspirerende bildeshow fra Cecilie Skog hvor hun bl.a fortalte om veien til Nordpolen.

Marianne fortale om hverdagen som ernæringsfysiolog hos Olympiatoppen.  Hva de jobber med og hvordan de følger opp stipendutøverne.  Nedenfor følger en bilder av hennes slides.  WordPress har dessverre fjernet lysbilde-funksjonen vi hadde tidligere for innsetting av bilder :/

Hovedstikkord er spise nok, spise ofte, sørge for å fylle på lagrene etter trening, det er stor forskjell på energi- og karbohydratbehovet til de forskjellige utøverne les: ironmanutøver vs skytter 😉  Hun dro frem et eksempel hvor de hadde undersøkt syklister under Tour de France.  De som var med i studien klarte faktisk å erstatte energien de brukte i løpet av dagen (normalt spiser man seg opp før en slik langvarig konkurranse og mister en del vekt i løpet av perioden).

Hun tok også opp at mat er så mye mer enn ernæring.  Maten og energien vi dytter i oss påvirker både hodet (følelser, samvittighet, trivsel, sosialt)  kroppen (energibalanse, forebygging av skader og sykdom, kroppssammensetning og vekst) og musklene (glykogen og fettdepoter, proteinsyntese).

Som triathlet og langdistanseutøver føler jeg det eneste problemet med mat er å få nok mat 😉  Mine måltidsporsjoner er litt i overkant av hva «mannen i gata» spiser..  Jeg er opptatt av å spise sunt, men i det ligger det for meg mye brødmat med 3 lag pålegg (f.eks leverpostei/skinke/gulost eller peanøttsmør/brunost/banan), mye frukt og grønnsaker, laks, hjemmelagdpizza og kyllingkjøttdeigvarianter og ris/pasta, nøtter og sunt fett som kokosolje eller Odos Choice.  Mitt inntak av kakao er også litt over middels.. det gir en god kilde av lettopptakelig karbohydrater 😛

Det er bedre å spise litt for mye enn litt for lite når vi trener flere ganger i uka (eller pr dag).  Mange som trener mye spiser faktisk for lite til å få utbytte av treningen sin – i frykt for å legge på seg.  Kroppen går inn i spareblussmodus slik at overskudd, treningsglede og fremgang i treningsarbeidet stagnerer eller bortfaller.

Jeg ønsker alle god appetitt og at du kan spise maten din med god samvittighet!  En veltrimmet bensinmotor fungerer dårlig på disel.. Den har fortjent det beste 😀

 


Handlinger

Information

2 responses

30 11 2012
Hanne

Oi, nå var jeg heldig som fant denne bloggen! Har meldt meg på mitt første triatlon, Hove Tri, så denne bloggen blir nok fast motiviasjonsboost i månedene fremover. Du virker jo helt rå hehe 🙂

30 11 2012
Kristin Lie

Hyggelig om jeg kan motivere og inspirere! Jeg er ikke rå.. Gled deg til din første triathlon! Tren lurt og ha det gøy 😀

Legg igjen en kommentar