Filming på morgenkvisten

6 02 2014

bilde 2(1)SwimPro video analyseverktøy med 4 live kamera som går samtidig og får med seg alt det som skjer under vann.  Dette ble årets investering for meg – dvs TRI-coachen  🙂  Utstyret har allerde vært i bruk noen uker nå.  I morges var det i gang igjen.

Å kunne se seg selv svømme, gir en helt annen forståelse for eventuelle tilbakemeldinger fra kanten eller fra klokka.  Vår egen oppfattelse av hvordan vi gjør ting og hva vi faktisk gjør er oftest ganske sprikende 😉

«Det er ikke meg – jeg pleier i allefall aldri svømme sånn» har jeg hørt et par utøvere si når de ser seg selv.  Da er vedkommende ikke fullt så mottakelig for endringer.. swim2

Jeg har kjempet mye i vannet etter at jeg lærte meg å crawle.  Det er nok det som skiller oss som lærte å svømme i voksen alder fra de som ble dyttet ut i vann da de var små.  Å svømme med vannet, spenne av, finne trykket… ikke lett, men den som gir seg har i allefall tapt!

Med hyppige visuelle tilbakemeldinger, er det kanske håp for meg også? swimpro1

Fra OIs svømmetrenere kommer følgende: «Dette er helt unikt og vi kan nå sammen med svømmerne utvikle våre tekniske ferdigheter raskt og effektivt.  http://www.swimmingcam.com/video/swimprodemo2.mp4
Resultater av dette verktøyet bør kunne omsettes i forbedret teknikk hos svømmerene utover året.

De beste svømme coacher rundt i verden og USA sitt landslag bruker det samme systemet for sine toppsvømmere.

Svømmere kan omgående få gjennomgang og analysert sin teknikk enten via Ipad i bassenget eller via storskjerm. Vi kan legge inn tidsforsinkelse slik at analysen ligger klart til svømmererne når de har kjørt sin runde.

Da vi testet det for første gang var det til stor
JUBEL og ENGASJEMENT hos svømmere og trenere.

Utstyret vil være fast på Sogn bad utleid til OI svømming. »

follow-your-dreams

TRI-coachen vil selvfølgelig også ha camper for triathleter hvor dette vil kunne benyttes 😀


Handlinger

Information

4 responses

8 02 2014
nicolinekvam

Jeg har brukt filming underveis hele veien fra jeg skulle lære å svømme og det er GULL!!! Hver gang jeg tror jeg svømmer som en fisk filmer vi og vips så er jeg nede på bakken igjen og innser at jeg svømmer ikke helt som en fisk akkurat.. Det er mye enklere å skulle justere feil når man ser det selv!! Dette utstyret er nok et utrolig bra verktøy!!!! 🙂

9 02 2014
Kristin Lie

Det er alle svømmetreneres våte drøm, så ja det er bra 😀
DU er jo straks en delfin nå da!!

16 02 2014
Janne

Virker som en bra investering. Har du satt dato for din neste treningscamp?

16 02 2014

Legg igjen en kommentar