Dag 13 i sofaen – én igjen!

5 10 2015
20151005_174822

Plutselig ser jeg ting jeg normalt ser når jeg løper. Krykketeknikken er ikke så finslipt enda 😉

On12072722_10153029267122077_3955839488613715380_nsdag for 11 dager siden ble jeg operert for Hagelunds hæl.  Det er som nevnt bruskdannelse som måtte skrapes av hælen under full narkose.  Deretter flølger 14 dager i gips med foten høyt.  Den første uka er det å holde foten høyt spesielt viktig. Jeg tok oppgaven særdeles seriøst og hadde foten 23.5t av døgnet over hjertet.  Foten har oppført seg eksemplarisk fordi jeg har stelt pent med den – ingen smerte eller hevelse 🙂

Etter en drøy uke lurte jeg meg ut i sola på krykker.  Frisk luft er fantastisk deilig!  Det å få røre seg litt selvom det ikke var mer enn 15minutter var enormt deilig.  Krykketeknikken bedret seg også fort – vi blir gode på det vi trener på 😉

Siden jeg har gjort denne operasjonen tidligere, har jeg funnet frem treningsdagboka fra den tid.  Der kan jeg lese når jeg var i vann, syklet og kjørte ellipse for første gang.  Trappeløping og løping på t20151005_180417jukkas kan jeg forvente å gjøre rundt juletider.

Jeg vil nemlig ikke stresse, men være like flink som forrige gang! Det er lenge til sesongen 2016..

20151005_174757

Frisk luft savnes fra sofaen.. Heldigvis fikk jeg lurt meg ut på noen småturer etterhvert. Dette er fra Frysja hvor jeg svømmer om sommeren – 300m fra døra hjemme.

14 dager på sofaen høres kanskje ut som en drøm for mange, men det er vel egentlig ikke det 😀 Jeg var mentalt forberedt på sofasliting, så det er ikke noe synd på meg.  Men det blir enormt mye PC på fanget med TV’n durende i bakgrunnen – for ikke å snakke om sår rompe og rompegrop i sofaen!  Det beste for foten er ikke nødvendigvis det beste for kroppen – på kort sikt..  Mange spennende planer er lagt for 2016 og flere skal legges.

1800298_10152677671308018_895386595_nFor de av dere som sliter med en skade eller noe smågrums (som fort kan utvikle seg til noe mer..)

  • Ta grep umiddelbart!  Velg alternative treningsformer som ikke belaster skaden. Mer om alternativ trening etterhvert som jeg starter treningen igjen 🙂

Det viktigste er jo å forebygge! Trene smart, jobbe med svakheter i funksjonell styrke, bruke foamroller et par tre minutter hver dag, gå til jevnlig sjekk hos en fagperson.. Små grep, gjør stor forskjell på sikt og skader kan lettere forebygges.

  • Oppsøk kvalifisert hjelp hvis det først er noe som skurrer.  Hold deg til 1-2 fagpersoner du vet har kunnskapen. Å oppsøke XX antall behandlere i håp om at en sier det du ønsker å høre, koster trolig mye mer tid og penger enn det det er verdt 😉
  • Fokuser på det du kan gjøre, ikke på alt du ikke kan .. Å sutre gavner hverken deg eller omgivelsene dine 🙂
  • Tenk langsiktig. Planlegge langt nok frem i tid så du ikke stresser. Legg gjerne på noen ekstra uker for tilbakefall kan skje..
  • Bruk tiden til å gjøre noe du ikke pleier som å hjelpe naboen eller ta opp en alternativ hobby.

God smotivationmart trening videre i høst 🙂


Handlinger

Information

Legg igjen en kommentar